Du kan dela in hojkostnaderna i tre huvudgrupper.
Hojen är en engångskostnad, dit kan man också räkna personlig utrustning. Vad det resulterar i för månadskostnad hänger helt på hur man lägger upp sin egen finansiering.
Försäkringen är en "halvrörlig" kostnad, enkel att dela upp i överskådlig månadskostnad.
Helt rörliga kostnader är bensin, slitdelar som däck/broms/drivlina, service m.m. Kostnaden beror helt på körsträcka, kör du inte så kostar det inget. Per mil räknar jag med ca 8:- bensin, 4:- däck, 1:- drivpaket, 2:- service. Alltså ca 15:-/mil i direkta rörliga kostnader plus eventuell värdeminskning.
Min försäkring kostar strax under 6000:-/år. Kör jag 500 mil på ett år blir det 12:-/mil.
Hojen är betald, men man kan kanske räkna på 5-6 säsongers avskrivning på personlig utrustning för ca 15.000:- vilket med 500 mil/år blir ca 30:-/mil.
Totalt alltså mellan 55-60:-/mil, plus eventuella avbetalningar på hojlån samt värdeminskning.
(Brasklapp; milkostnaden för personlig utrustning och försäkring är förstås omvänt proportionell mot körsträckan; till skillnad från de direkta rörliga kostnaderna blir det billigare (lägre kostnad per mil) ju mer man kör.)