Vad har ni för totalkostnad på er MC / år?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, sitter och funderar lite på hur mycket det kostar att ha sin MC / år. Vi bortser från försäkringen nu, då det skiljer sig så mycket. Men bensin, reparationer, kläder med mera. Hur mycket får ni lägga varje år i snitt?

Några studerande här som fixar det på hyggligt sätt så att man har kvar pengar till bärs och överlevnad?

Villee skrev:
Haj, sitter och funderar lite på hur mycket det kostar att ha sin MC / år. Vi bortser från försäkringen nu, då det skiljer sig så mycket. Men bensin, reparationer, kläder med mera. Hur mycket får ni lägga varje år i snitt?

Några studerande här som fixar det på hyggligt sätt så att man har kvar pengar till bärs och överlevnad?

Jag pluggar men jobbar även en del vid sidan om, och det funkar allt.
Har väl ca en totalkostnad på ca 12-15 om året med soppa och allt.
Det kostar men det är det värt.

Villee skrev:

Det där väl väldigt olika, men tja
800 liter bensin = 8000:-
olja+filter x 2 = 1000:-
sen kanske man måste byta drivpaket, justera ventiler, synka förgasare, byta packboxar, nytt skinnställ, ny hjälm, nya stövlar = 22.000:- kanske? :D

Ja är det här rimligt då?

MC-budget:

Första året:

Hoj 50 000kr
Försäkring 15 000kr
Körkort 10 000kr
Ställ, hjälm 10 000kr
Bensin,drift 10 000kr

Totalt 95 000kr

Andra året:

Försäkring 15 000kr
Bensin,drift 10 000kr

Totalt 25 000kr

Hm verkar bli en dyr hobby jag ger mig in på precis när man ska börja plugga också.. fan va smart man är :huvet

På min FJR förra året så blev det ungefär enligt följande:

Bensin 7000 (1300 mil körda)
Däck 3700
Service 2x3000=6000

Så totalt exkl försäkring ungefär 17000.
Nu är servicen rätt stor kostnad i detta sammanhang, men eftersom hojen köptes ny förra året så gör jag service hos handlaren, för att det inte skall bli tjafs ifall något behöver åtgärdas på garantin. Så fort garantin tar slut så görs all service själv.