Vad har ni för totalkostnad på er MC / år?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, sitter och funderar lite på hur mycket det kostar att ha sin MC / år. Vi bortser från försäkringen nu, då det skiljer sig så mycket. Men bensin, reparationer, kläder med mera. Hur mycket får ni lägga varje år i snitt?

Några studerande här som fixar det på hyggligt sätt så att man har kvar pengar till bärs och överlevnad?

Villee skrev:
Haj, sitter och funderar lite på hur mycket det kostar att ha sin MC / år. Vi bortser från försäkringen nu, då det skiljer sig så mycket. Men bensin, reparationer, kläder med mera. Hur mycket får ni lägga varje år i snitt?

Några studerande här som fixar det på hyggligt sätt så att man har kvar pengar till bärs och överlevnad?

Jag pluggar men jobbar även en del vid sidan om, och det funkar allt.
Har väl ca en totalkostnad på ca 12-15 om året med soppa och allt.
Det kostar men det är det värt.

Villee skrev:

Det där väl väldigt olika, men tja
800 liter bensin = 8000:-
olja+filter x 2 = 1000:-
sen kanske man måste byta drivpaket, justera ventiler, synka förgasare, byta packboxar, nytt skinnställ, ny hjälm, nya stövlar = 22.000:- kanske? :D

Ja är det här rimligt då?

MC-budget:

Första året:

Hoj 50 000kr
Försäkring 15 000kr
Körkort 10 000kr
Ställ, hjälm 10 000kr
Bensin,drift 10 000kr

Totalt 95 000kr

Andra året:

Försäkring 15 000kr
Bensin,drift 10 000kr

Totalt 25 000kr

Hm verkar bli en dyr hobby jag ger mig in på precis när man ska börja plugga också.. fan va smart man är :huvet

På min FJR förra året så blev det ungefär enligt följande:

Bensin 7000 (1300 mil körda)
Däck 3700
Service 2x3000=6000

Så totalt exkl försäkring ungefär 17000.
Nu är servicen rätt stor kostnad i detta sammanhang, men eftersom hojen köptes ny förra året så gör jag service hos handlaren, för att det inte skall bli tjafs ifall något behöver åtgärdas på garantin. Så fort garantin tar slut så görs all service själv.

Den dagen jag räknar efter lägger man nog hjälmen på hyllan... så det är bäst att låta bli!!

Villee skrev:
Jag är student. Räknar med en totalkostnad på en tusing i månaden om precis allt inkluderas (utslaget över hela året).

Gammelgixxern rullar ca:1000 mil per år ggr 20 spänn per mil = 20000
Rejskawwan kostar allt ifrån 10000 upp till hur mycket som helst om jag skrotar den

runt 15' kanske uppåt 20'

Har ju inte haft hoj så länge att kostnaderna hunnit stabilisera sej.

beror definitivt på hojen o var man bor osv, försäkringen är en väldigt stor del av totalkostnaden måste jag säga.
Milkostnad blir inte rolig at beräkna om man ska ha en modern sporthoj och bara lägger en 500 mil året eller nåt.

Silwer skrev:
beror definitivt på hojen o var man bor osv, försäkringen är en väldigt stor del av totalkostnaden måste jag säga.
Milkostnad blir inte rolig at beräkna om man ska ha en modern sporthoj och bara lägger en 500 mil året eller nåt.
Men hörrö du, läs ordentligt
Kostnaden UTÖVER försäkring står det faktiskt :7peta

Du kan dela in hojkostnaderna i tre huvudgrupper.
Hojen är en engångskostnad, dit kan man också räkna personlig utrustning. Vad det resulterar i för månadskostnad hänger helt på hur man lägger upp sin egen finansiering.

Försäkringen är en "halvrörlig" kostnad, enkel att dela upp i överskådlig månadskostnad.

Helt rörliga kostnader är bensin, slitdelar som däck/broms/drivlina, service m.m. Kostnaden beror helt på körsträcka, kör du inte så kostar det inget. Per mil räknar jag med ca 8:- bensin, 4:- däck, 1:- drivpaket, 2:- service. Alltså ca 15:-/mil i direkta rörliga kostnader plus eventuell värdeminskning.

Min försäkring kostar strax under 6000:-/år. Kör jag 500 mil på ett år blir det 12:-/mil.

Hojen är betald, men man kan kanske räkna på 5-6 säsongers avskrivning på personlig utrustning för ca 15.000:- vilket med 500 mil/år blir ca 30:-/mil.

Totalt alltså mellan 55-60:-/mil, plus eventuella avbetalningar på hojlån samt värdeminskning.

(Brasklapp; milkostnaden för personlig utrustning och försäkring är förstås omvänt proportionell mot körsträckan; till skillnad från de direkta rörliga kostnaderna blir det billigare (lägre kostnad per mil) ju mer man kör.)

Jag e studerande...därav hojvalet. XT:n passar min budget bra. Åker dock inte så mkt pga att jag har problem att ha den där jag bor...men en 400-500 mil per år kan tänkas att man hinner med...och den drar ca 0,5...så rena bensinkostnaden blir 2500:-...skatt o försäkring skiter vi i...men det är inte spec. mkt. Lite köp av utrustning som kan slås ut på..tja säg 5 år. Ger en utrustningskostnad på ca 700:- per år. Sen kan vi väl slänga på 1000:- per år på oförutsedda utgifter...det mesta går att fixa själv o delar går att få tag på lite var stans.

Sammanfattningsvis:
2500+1000+1000 blir ca 4500:- per år (skatt o försäkring hel/helår i runda slängar 3000:- utöver detta då). Skulle tippa på att detta är lite i överkant mot vad det blir i verkligheten.

Så det fick bli en XT nu medans man är student (bilen e juh inte billig i drift :( )...får man bara jobb om ngt år så får det allt bli en Husa motard.

EDIT: så in i h-vete med stavfel!

/KaliZ

Last edited:
Mm det här med försäkring får som sagt stå utanför, det lär bli 10-15k enbart trafik :död då man är 19 med klass 7 hoj (tänkt mig en GSXR 600 eventuellt bandit/hornet) och bor i storstad (hur klassas lund?). Halv 'behöver' jag inte då den ska vara enbart på säkra ställen. Hel har man inte råd med, eller rättare sagt den kostar mer än det lär ge, sparar ihop de pengarna på att inte klota på 1 år typ.

ca. 12-14000kr borde det ligga runt

Hoj 58,000 kr
Ställ etc ca 14,000
Försäkring 4,900 kr
Plus X antal tusen till fram över

*/ ?>
Back