Självklart ska du ta licens. Om du funderar på det måste du göra det, så enkelt är det. Om du aldrig provar kommer du aldrig veta och det är som att ha en livslång klåda i röven.
Bara för att undvika missförstånd så är det kanske på sin plats att påpeka att det där snacket om att sänka sina tider bara för att man sätter på kashisar är ett internskämt. I verkligheten gör det ingen skillnad alls. Ofta tror man att man kan åka snabbare om man "tar i ordentligt" eller "klämmer till" eller "sätter på kraschisar så att man vågar mer", men precis som du skriver så kan man inte tvinga fram hastigheten, den måste få komma av sig själv och det gör den när man slappnar av och när man som minst anar det. Hur många är det inte som kört tre varv och tagit i så att de nästan skiter på sig bara för att upptäcka att de egentilgen åkt långsammare än vad de brukar?
Teknik och träning är det som gäller. Nöta, nöta, nöta... Du tror väl inte att gubbarna...ehh host, host, jag menar grabbarna satte sin bästa tid på sitt första varv? Fråga istället vad de hade för tid första gången de tog ut gathojen på banan. De tiderna är nog mer lika de du själv kör på redan nu. Med träning, vem vet vad du kan prestera? Är du inte nyfiken på att veta? Lite nyfiken är du, annars skulle du inte ha frågat. Det har nog börjat klia lite redan nu.
50,5 på licensträning räcker bra mycket längre än att stå och titta på och säga att; "Jag skulle lätt kunna köra 48'or". Dina varvtider räcker så långt som du tycker att de räcker. Sätt upp egna mål och glo inte på andra. Ok, jag vet att det är omöjligt att inte snegla på andra, beundra och undra, men låt det stanna vid det. Hur bra dina tider är vet bara du själv och den enda som har rätt att döma dina tider är du själv. Alla är inte underbarn eller f d crossåkare som kan lägga 45'or på Falken eller 58'or på Sviestad. En del är som jag, gamla, fattiga och talanglösa som dessutom ibland måste prioritera annat och då är man nöjd med 1:01,5 runt Sviestad.
B-Licens har man inte för att man är snabb, det har man för att man vågar och vill. De snabba har ett A på brickan. Tider ska man inte oroa sig för förren man ska kvala in till en tävling. Tider är ett verktyg som först blir intressant när man blir kosekvent i sitt åkande, d v s när man kan lägga femton varv på raken inom en sekunds marginal. Då börjar det bli intressant att kolla tider eftersom man då har en riktmärke att utgå ifrån och kan se hur olika spårval och fjädringsinställningar påverkar varvtiderna.
Nu råkade jag flyta iväg lite, som vanligt. Det jag ville ha sagt var: Ta licens nu!