Vad heter svarvbom på engelska??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som rubriken säger, vad heter egentligen svarvbom på engelska? Har ju nyligen köpt mig en större metallsvarv och behöver komplettera köpet med skärstål samt hållare, men som alltid är grejerna satans dyra här hemma i sverige... Så jag tänkte att jag skulle se vad som kan finnas utomlands, men för det behöver jag ju veta vad grejerna heter på utrikiska så att jag har rätt sökord...:gnissla Jag är då alltså ute efter en rejäl svarvstålshållare/skärshållare/svarvbom eller vad man nu vill kalla det, uppåt en tum i diameter/tjocklek, någon som vet vad jag ska söka på? Har testat lathe tool holder och liknande men får upp begränsat med resultat, oftast visas bara klumpen som man fäster stålhållaren i... En stor, stadig och rejäl sån här vill jag ha, omkring 25mm tjock och sisådär en 300 mm lång blir lagomt och bra:

Bifogat

• 126383732_1.jpg
    126383732_1.jpg
    22.3 KB · Visningar: 193

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kolla tradera!

Klasskompisen som har en maskinpark i källaren (inklusive en egenbyggd CNC-fräs) köper en hel del där ifrån. Även skär brukar han handla där. Ofta då skär som passerat bäst före-datum för industrin men som funkar för hemslöjdare.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
"indexable bar" får man ganska bra träffar på, kan även prova "indexable boring bar"

"Indexable" är något av ett samlingsnamn på utrikeska för vändskär.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"indexable bar" får man ganska bra träffar på, kan även prova "indexable boring bar"

Har du gjort tärningarna på bilden själv?

Jag känner en som har gjort flera såna kul grejor, han jobbar som lärare på en skola där dom utbildar CNC/CAD/CAM och han brukar ha någon sån uppgift med varje klass.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolla tradera!

Klasskompisen som har en maskinpark i källaren (inklusive en egenbyggd CNC-fräs) köper en hel del där ifrån. Även skär brukar han handla där. Ofta då skär som passerat bäst före-datum för industrin men som funkar för hemslöjdare.

Har kollat där, men vad jag såg fanns där mest småprylar och någon enstaka stor (men dyr!) pryl... Så, ville mest kolla runt lite så man vet vad man har för val:)

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Jupp, det är sk. Turners Cubes handvevade i fräsen. Gjorde två stycken och fixade upphängning i en av spetsarna, skaffade tunna silverkedjor och gav dom till min syster och hennes man i bröllopspresent. Ganska uppskattat och orginellt.

Tog inte många timmar tills jag fick göra en extra till hennes dotter. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Tackar, ska kolla vad jag hittar!:)

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Om du ska skaffa vanliga vändskärshållare kan du söka på "indexable holder" eller "indexable tool holder", dvs sådana:

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    11.4 KB · Visningar: 139

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Köp inget gammalt junk på Tradera,det mesta verkar vara minst 20 år gammalt och går inte ens att få tag i skär till.

Dessutom slits även bommar ,läget för skäret slits upp vilket ger mikrovibrationer som sliter skär och ger sämre resultat.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Om den ska vara rejäl ska den dessutom vara i hårdmetall (tungsten carbide på engelska), men det är inte gratis...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag tycker nog bommar är rätt billigt om man håller sig till standard prylar 800-1500 :- för bom är inga pengar om man tittar på vad skären kostar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Swarwboom".
Alla förstår svenska om man pratar sakta och högt.

Jo den äldre generationen verkar tro det :D

Min morfar flög ensammen till Chikago (någon gång på 50talet) men när han landade var ju flygplatsen så mycket större och mera komplicerad än Bromma som han flög från så han blev alldelens vilsen och hittade inte bussen som gick till järnvägen som han skulle resa vidare med.

Då han hade försökt kommunicera en stund genom att prata högt och sakta skrek han rakt ut "Jere ingen som begrip bonnska" varpå en man klev fram och presenterade sig som utvandrad från Bastuträsk, ett par mil ifrån min morfar...

Han fick hjälp att ta sig ombord på tåget, samt en handskriven översättning av viktiga fraser från bondska till "Amerikanska".

Med den lappen tog han sig med tåg genom halva USA och ända fram till sin släkting, men varje gång han pekade på en fras så sa han den extra högt och långsamt också, för säkerhets skull...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Jag tycker nog bommar är rätt billigt om man håller sig till standard prylar 800-1500 :- för bom är inga pengar om man tittar på vad skären kostar.

Ska han ha en i hårdmetall så kan jag inte tro att några 1500 räcker om den inte är helt totalslut och någon säljer den för skrotvärde. 300mm x 25mm i HM kostar.

Bara ett sådant ämne, dvs en rund standardstång i hårdmetall går lös på ett antal tusenlappar.

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...