Vad hjälper mot dålig lukt i avlopp?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Det luktar illa från avloppet i tvättstugan, har spolat med vatten så det är inte vattenlåset som torkat ut. Vad ska jag göra för att bli av med lukten? Finns det några huskurer eller undermedel?

:Bugar

Thundercat skrev:
2092115 Det luktar illa från avloppet i tvättstugan, har spolat med vatten så det är inte vattenlåset som torkat ut. Vad ska jag göra för att bli av med lukten? Finns det några huskurer eller undermedel?

:Bugar

Rensa avloppet noga (jättekul jobb), du kan ha porösa avlagringar som släpper igenom lukt, sen när brunnen är ordentligt urskrubbad så vattenfyller du vattenlåset igen, är det ett avlopp som ofta torkar ut (sällan används) så slår du en tunn hinna matolja på ytan så dunstar inte vattnet bort lika fort.

Alternativt kan man lägga gummimatta över avloppet, det är ingenting jag rekomenderar i ett våtutrymme, men jag har gjort det i ett garage där det inte ens finns vatten indraget, eftersom det aldrig körs in blöta fordon där utan det mera fungerar som ett förråd.
Först fyllde jag dock avloppsbrunnen med medhavt vatten och en skvätt matolja, det har inte dunstat tomt på flera år nu.

Fogskumma igen skiten!

Har samma problem i det ena badrummet också. ignorera skiten så försvinner det.

crall_b skrev:
2092164 Fogskumma igen skiten!

Avloppet används så det är inget alternativ.

Stefanp skrev:
2092263 häll i klorin , eller väteperoxid,,

Skall testa detta.

GuW skrev:
2092163 Rensa avloppet noga (jättekul jobb), du kan ha porösa avlagringar som släpper igenom lukt, sen när brunnen är ordentligt urskrubbad så vattenfyller du vattenlåset igen, är det ett avlopp som ofta torkar ut (sällan används) så slår du en tunn hinna matolja på ytan så dunstar inte vattnet bort lika fort.

Alternativt kan man lägga gummimatta över avloppet, det är ingenting jag rekomenderar i ett våtutrymme, men jag har gjort det i ett garage där det inte ens finns vatten indraget, eftersom det aldrig körs in blöta fordon där utan det mera fungerar som ett förråd.
Först fyllde jag dock avloppsbrunnen med medhavt vatten och en skvätt matolja, det har inte dunstat tomt på flera år nu.

Funkar inte klorin så blir det till att rensa avloppet noga. :näsblod

det kan lukta lite "badhus" ett tag efter klorinet, men det är vad jag brukar använda i alla fall om det luktar illa, även väteperoxid,,

tjena!!!

vad är det för avlopp som vi talar om för det första???

är det en golvbrun eller ar det ett tvättmaskins avlopp (ser ut som ett vattenlås till ett tvättställ fast det är en tratt i änden)

är det ett vattenlås som till ts så kolla att tätningen är ok vid golvanslutningen är den inte det fixa med en ny eller silicon...

är det en golvbrunn så måste jag veta om det är en i gjutjärn eller en plast!!!

Pelle81 skrev:
2092444 tjena!!!

vad är det för avlopp som vi talar om för det första???

är det en golvbrun eller ar det ett tvättmaskins avlopp (ser ut som ett vattenlås till ett tvättställ fast det är en tratt i änden)

är det ett vattenlås som till ts så kolla att tätningen är ok vid golvanslutningen är den inte det fixa med en ny eller silicon...

är det en golvbrunn så måste jag veta om det är en i gjutjärn eller en plast!!!

Vi snackar golvbrunn i plast.

kolla så att insatsatsen är helt intryckt.... den ska tryckas ner i golbrunnen... annars så är det bara att ta på sig diskhadskarna och göra rent...funkar inte det så pma mig så ska jag se vad jag kan hitta på.... finns en insats till de flesta golvbrunnar som har ett fjäderupphängt vattenlås men dom kostar skitmycket.....

Rock on / Per

Pelle81 skrev:
2092519 kolla så att insatsatsen är helt intryckt.... den ska tryckas ner i golbrunnen... annars så är det bara att ta på sig diskhadskarna och göra rent...funkar inte det så pma mig så ska jag se vad jag kan hitta på.... finns en insats till de flesta golvbrunnar som har ett fjäderupphängt vattenlås men dom kostar skitmycket.....

Rock on / Per

Brunnen skall bytas ut inom kort när vi renoverar, ska lägga klinker.

Tack för alla tips! :tummenupp :Bugar

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back