Vad hjälper skydd?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar

Borde väl gå att testa om det är nån skillnad. Testa genom att bara ta sats och springa allt du kan med huvudet rakt in i en vägg, först med hjälm sen utan. Hoppa från nåt högt ställe och landa med ryggen först utan ryggskydd och sen med ryggskydd (eller tvärtom om du vill). Skinnställets vara eller inte vara borde ju kunna testas genom att släpas efter en hoj på asfalt.
Enda erfarenheten jag fått är en flygtur där jag landade på ryggen. Fick inte ens ett litet blåmärke eftersom ryggskyddet tog hela smällen. Så personligen använder jag skydd och kommer fortsätta med det. Men vid en riktigt våldsam krash finns det nog inget som skyddar, då gäller det bara att ha en otrolig tur, men det kan man tyvärr inte köpa:rolleyes:
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar

Jag lowsidade med min förra hoj pga rullgrus. Hade tjejen bakpå, så det var bara att snällt sitta kvar och plöja ner cykeln i asfalten så den inte skulle få för sig att tippa över eller nåt sånt dumt - ingen chans att rulla för att "spara" kläderna, på gott och ont.
Slitspåret efter mitt styre var 20 meter långt. Jacka, byxor och handskar fick kasseras (min högerhand gled ner på styret så en del av handflatan på handsken fick sig ett tiotal meter asfaltscrubbing, armbågs och knäskydd på höger sida tappade ungefär 2/3 av materialet, och allt tyg som kom i kontakt med asfalten slets naturligtvis upp).

Personskador: ett blåmärke och ett ömt knä.

Jotack, jag fortsätter köra med skydd - det kanske inte hindrar skada om jag skulle drämma in i ett träd, men det är få situationer jag kan tänka mig där jag hellre tar konsekvenserna av brist på skydd.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast


Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar


Ja du har du tänkt på vad GP/Superbike killarna anser om sina skydd? Men som sagt det är inte så mkt som kan rädda dig oavsett skydd om du träffar fasta föremål såsom lyktstolpar, träd, vägräcken! Men skinn är fortfarande att föredra om man råkar besöka asfalten nån gång.
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Ja du har du tänkt på vad GP/Superbike killarna anser om sina skydd? Men som sagt det är inte så mkt som kan rädda dig oavsett skydd om du träffar fasta föremål såsom lyktstolpar, träd, vägräcken! Men skinn är fortfarande att föredra om man råkar besöka asfalten nån gång.

Jag använder alltid riktigt bra skyddsutrustning när jag kör.
Min fråga är snarare om det är någon som har erfarenhet av en allvarlig olycka och om det då har hjälpt med rejäla skydd.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
I de höga farter det ofta handlar om tror jag faktaskt att inte spelar någon som hellst roll. 150 knyck in i sidan på en bil så hjälper inte ens rustning från 1300-talet.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
I de höga farter det ofta handlar om tror jag faktaskt att inte spelar någon som hellst roll. 150 knyck in i sidan på en bil så hjälper inte ens rustning från 1300-talet.

Hellre bruten ryggrad än bruten ryggrad i kombination med road rash. :näsblod



:nicka
 

FastestManAlive

Platina Member
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Halmstad trakten
Hoj
Kawazaki 1100
Håller med Palonen89 och Kiwi60.....När det kommer till fasta föremål och höga hastigheter, är det kört ändå. Därmed inte sagt att man skall köra utan skydd....90% av olyckorna är ju "milda" så med skydd klarar du dessa 90% bättre.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar

Jorå, visst hjälper det med skydd.
Jag bromsade omkull mig förra hösten. Framhjulet släppte och jag kastades i backen.
Jag rullade och gled ett antal meter på asfalten.
Min utrustning:
Skinnställ modell race med hårda skydd armbåge/knä, ryggskydd, handskar med kevlarförstärkningar över knogar, krossstövlar (kör SuperMotard) och krosshjälm.
Resultat: Kasserad hjälm och handskar. Skinnstället klarade sig pga att jag hade en krosströja över skinnstället, den blev å andra sidan helt söndersliten.
Personskador: Spricka i nyckelbenet.

Slutsats: Jag kommer aldrig att köra med mindre skydd än ovan nämnda. Jag kan inte fatta folk som slarvar med detta. Räddningspersonal och läkare var imponerade av att jag inte hade mer skador än jag hade. De kunde konstatera att skydden hade gjort vad de skulle.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
som alla säger...skydden skyddar i lite mildare olyckor

Nja... jag har krossat vindrutan på en Volvo 740 med skallen, och knäckte A-stolpen och veckade taket med ryggen. Hjälmen var mos och ryggskyddet hade en lång och djup reva i sig. Jag kände ingenting i varken huvud eller rygg. Och jag lovar, smällen var allt annat än mild. Frontalsmäll på landsväg. Fast jag rörde mig inte speciellt fort just då men bilen körde i 100, hade han själv sagt.

EDIT: Ni som säger att skydd "bara" hjälper vid milda olyckor... har ni haft en lite värre smäll som ni inte klarat er så bra ifrån, även om ni använt bra skydd? Är allt annat, lindrigare än att skalla ett träd i 100, milt? Om ni bara kanat omkull lite lätt, säg ingenting om att det bara hjälper vid sådana olyckor.

Bra skydd är ett måste. Alltid. Pungt :tummenupp
 
Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Riktigt bra stövlar med rejält med stöd och skydd hjälper oerhört mycket. Har sett hur en rejs-stövel ser ut efter att ha hamnat under en NSB-hoj (men nu kommer jag inte ihåg om det var Micke N eller vår egen Swedie som vi plockade upp). Stöveln var bara skit, den vek ihop sig själv den togs av. Foten i stöveln klarade sig med en stukning.

Har dragit ikull med vanlig cykel vid ett tillfälle. Den axelskadan dras jag fortfarande med. Liknande ikullbromsning med mc:n 5 år senare resulterade i ny hjälm och ett nytt axelskydd.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag skulle vilja se bilder på folk som vurpat i goretex ställ, jag funderar på att skaffa ng camofärgade el liknande och ha emellanåt då man inte knäskrapar så ofta i stan :tungan :tungan

Är dock tveksam i hur pass dom skyddar dock!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag skulle vilja se bilder på folk som vurpat i goretex ställ, jag funderar på att skaffa ng camofärgade el liknande och ha emellanåt då man inte knäskrapar så ofta i stan :tungan :tungan

Är dock tveksam i hur pass dom skyddar dock!


Det beror på hur du kör. Risken att kläderna vrider sig är ju större med textil- än med skinställ; sen har du "problemet" att du garanterat måste byta kläderna om du tappar hojen med lite fart, medan lite dyrare skinnkläder ofta kan repareras.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det beror på hur du kör. Risken att kläderna vrider sig är ju större med textil- än med skinställ; sen har du "problemet" att du garanterat måste byta kläderna om du tappar hojen med lite fart, medan lite dyrare skinnkläder ofta kan repareras.

Mjo det är ju det, har varit omkull med mitt ställ och det syns knappt, däremot skulle det vara skönt med ett par vidare jeans/goretex och ha på lite busrundor osv.
Men efter att ha sett ett test där dom bevisade att "vanliga" jeans håller bättre så blir man ju onekligen tveksam!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Mjo det är ju det, har varit omkull med mitt ställ och det syns knappt, däremot skulle det vara skönt med ett par vidare jeans/goretex och ha på lite busrundor osv.
Men efter att ha sett ett test där dom bevisade att "vanliga" jeans håller bättre så blir man ju onekligen tveksam!

Vidare kläder och bus är ingen bra kombination, tror jag.
Jag kör med goretexkläder när jag kör till och från jobbet och behöver ha "vanliga" kläder under stället, men då håller jag också marginaler enligt klädseln. :näsblod
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top