Vad körde Ni för moPPe??

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
DR-Z400E -02
I linje med andra nostalgiska trådar som passar såhär på vintern.. :tungan

För mig började MC-intresset dels av att köra 80cc cross på en åker men kanske främst när jag fick moppe.. vilket var i nådens år 1983, året då:
* Björn Borg slutade sin aktiva karriär.
* Carola Häggkvist vinner melodifestivalen med Främling.
* Hylands hörna sänds för sista gången.
* Carolina Klüft kommer till världen.
* Nobels fredspris går till Lech Walesa.
* Den svenska 5 kr sedeln ersätts med 5 kronan.
* Fotbollsallsvenskan vanns av AIK
* Arpanet byter namn till Internet Protocol som sedan blev Internet.
* Pågatågen invigs.
* Coca Cola light introduceras i Sverige.
* Bensinpriset klev över 4 kr per liter.
* Vintern var otroligt mild, i Skåne blommade rapsen.
* Frälsningsarmen fyllde 100 år.
* Väldens bästa galopphäst "Shergar" kidnappas.
* Sm i bortennis vanns av den blott 17 åriga Jan-Ove Waldner som var den yngste SM Mästaren.
* Svenska flaggans dag firades för första gången som nationaldag.
* David Bowie drog rekord publik till Ullevi, 120 000 personer såg hans två framträdande.
* Punkbandet Ebba Grön slutar spela.

Men nu var det inte det som den här tråden skulle handla om, det var moPPar.. jag hade en Suzuki K50, en röd (som på bilden) den var omdrevad och hade en "femhalva".. gick drygt 60 km/h (preskriberat nu??)

Så vad hade Ni för moPPar? Hur var de trimmade? Vill se bilder och höra lite skryt...

// Sunk

Bifogat

• sk50.jpg
    sk50.jpg
    46.2 KB · Visningar: 429
  • K50Z-K50DZ_SWEsales2b_566.jpg
    K50Z-K50DZ_SWEsales2b_566.jpg
    118.8 KB · Visningar: 159

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
har en k50 och om 3 veckor kommer en komplett 140cc motor ska bli brutalt

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
jag hade en Suzuki K50, en röd (som på bilden) den var omdrevad och hade en "femhalva".. gick drygt 60 km/h (preskriberat nu??)

Jag hade en Suzuki K50, en röd. Den var omdrevad (13 fram) hade en "femhalva" och avsågad insats. Gick drygt 60 km/h (preskriberat nu??)
Sen hade jag en flaka också:yoparty

svantestorm

Die Hard MC
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha R6 -01
Suzuki K50 ;) vinröd och gick som en skållad bäver. <slog dessutom rekord> Fick byta 13 gaswirar och 9 kopplingswirar på 1 år =)

Gjorde 60 km/h och hade 4 kanaler och lite drevad x)

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag hade en turkos puch dakota 3000 med bredare styre och borttagen framskärm. Fläktkylning, dragen plugg och ett effektsystem gav en härligt ljud. Speciellt insugsljudet var något i hästväg när man kom farandes mellan husen i byn i en knappa 60 knyck ljumma sommakvällar. Snabbgashandtaget gav ett lite extra övertag i starterna över kompisarna.. :)

Utspelades 1995 vilket var härliga tider, internet var knappt fött, inga bekymmer förutom att försöka bli av med oskulden och pagen fladdrade i vinden när man var dum nog att åka korta sträckor utan hjälm. Livet lekte.

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
DR-Z400E -02
Jag hade en Suzuki K50, en röd. Den var omdrevad (13 fram) hade en "femhalva" och avsågad insats. Gick drygt 60 km/h (preskriberat nu??)
Sen hade jag en flaka också:yoparty

Låter som min gamla pärla.. hade glömt den avsågade insatsen.. brorsan tog över moppen efter mig och sålde den sen, tror du det är samma? Den såldes i Trosa har jag för mig.. ??

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Zundapp KS50 fiiiin var den och drog knappt nån bensin alls, tankade nån gång per år. 65-70 gjorde den med andra drev och lite bonntrimm

Lundbeck

Mycket mera mogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GL1000 -75
Yamaha FS-1'a. Även kallad Skrammlaha Fis-etta.

Trimmad, jojomensan, lite varierande, men 60cc cylinder, större insug och förgasare, samt planad topp och omdrevad. Gjorde säkert 60 blås. Woho. :yoparty

Skitmoped. Blå var den med.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
En DT50, 85:a tror jag Röd o svart, pluggen ur och planad topp. Det var det endra trimm jag hade förutom ett försök med en motorsågsförgasare. Gick kanon tills vevlagret skar. Jag är nog en av få som har fått vevaxeln balanserad i nån high-tech jigg på SAAB i Linköping. :yoparty

leppe

Förvirrad
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
yz 250
Eftersom det va tragisk kort tid sen så hade jag en senda drd sm 03 med metrakit. Klockren moppe bättre väghållning en dt125 och crm (och framförallt grymma bromsa) Starta alltid, inte en sak pajade på den under 1500 mil på 11 månader.
Toppa 110 enligt snuten men det sa dom nog bara för att dom tappa bort mig :hihi 90 visade farsans bil.

160 däck på moppe är respekt :D :rolleyes:

Edit: och två rissiga mt's, ena för att lära mig köra andra för att lära mig meka.

Bifogat

• crm vs drd 2-2.jpg
    crm vs drd 2-2.jpg
    137 KB · Visningar: 215
  • IMG_1038.jpg
    IMG_1038.jpg
    63.1 KB · Visningar: 137
Last edited:

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
2006, Yamaha R6
Hade en lite modifierad DT50R -94
Fort gick den inte men den drog nog mellan 1,5 och 1,8 liter milen:yoparty
Hade ett 8-kanaligt Zeta 63cc med allt för liten förgasare bör tillläggas:(

Mvh Rasmus

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
ska väll inte glömma min andra pärla

med neonljus:yoparty

Bifogat

• min mofa.jpg
    min mofa.jpg
    62.8 KB · Visningar: 149

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Självklart en sån här räcer:

mcb1237c.jpg

Packmoppegrön till färgen, moddad med Hobbex 7½ Bing 17x14 effektpipa och en tum större bakhjul (största framdrevet i kombination med minsta bak räckte inte för att dreva ut den)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hard Rock moppe :rock

En slags urmoder för Cresent Compact och Musang Mamba. Det är en MBC (fuskade för att få veta) :rolleyes:

Den väger som en damcykel, så den gick rätt bra stundtals.
Ett litet problem just då faktiskt, eftersom jag dejtade dottern till en MC-polis. :D

Det blev lite pinsamt när jag skjutsade hem henne på den där och pappa var hemma på lunch....

FreddaGädda

Guest
Ett stycke Rieju Drac och en Gilera ICE jag fick ha i tre veckor innan nån tattare tydligen behövde den bättre än jag. 6000 spänn i självrisk! :huvet

Erka

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Snart en GSX-R 750
Köre en Puch Monza! :D Årsmodell 83, hade en vråltrimmad motor...toppade 50-55 km/h på varvstoppet. Wheelies var inga problem när man stod still och ryckte upp moppen samtidigt som man släppte upp kopplingen med full gas.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Eftersom det va tragisk kort tid sen så hade jag en senda drd sm 03 med metrakit. Klockren moppe bättre väghållning en dt125 och crm (och framförallt grymma bromsa) Starta alltid, inte en sak pajade på den under 1500 mil på 11 månader.
Toppa 110 enligt snuten men det sa dom nog bara för att dom tappa bort mig :hihi 90 visade farsans bil.

Jag hade en likadan, sålde den i Augusti 2006.

Effektrör, annan reedventil och lite pill på förgasaren räckte för att få upp den i ca 80-90 km iaf. Enda som var roligt efter ett tag var att försöka lägga ner så mycket man kunde i kurvor. Men oj oj vilken väghållning det är på dom där. Kändes som man bytte ner sig ganska stort nu när man köpte sig en XR. Men det tar XR'en igen på kraften. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Moppe var för nördarna och bönderna. Själv körde jag 125:a för att impa, funkade bara ett tag dock...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024