Vad kan polisen göra?

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
er6n
Om jag skulle köra runt på en hoj som hade mer än 25 Kw och polisen stannar mig och upptäcker detta, vad blir påföljderna då? finns det någon risk för indraget kort eller böter?? har nån varit med om detta någon gång??

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
affromannen skrev:
2321683 Om jag skulle köra runt på en hoj som hade mer än 25 Kw och polisen stannar mig och upptäcker detta, vad blir påföljderna då? finns det någon risk för indraget kort eller böter?? har nån varit med om detta någon gång??

Hur skall de upptäcka det?? Det syns inte på hojen hur många kw det är, det enda de kollar om de skulle kolla, är att den finns med i registret, gör den det och den är försäkrad, och är det du som äger den och om du får visa körkort så är allt frid o fröjd! Om du inte kört för fort el gjort något dumt, men det straffas DU för..

Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
affromannen skrev:
2321683 Om jag skulle köra runt på en hoj som hade mer än 25 Kw och polisen stannar mig och upptäcker detta, vad blir påföljderna då? finns det någon risk för indraget kort eller böter?? har nån varit med om detta någon gång??

olovlig körning.

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
er6n
WindDrifter skrev:
2321706 olovlig körning.

och vad skulle det innebära? böter??

sporTlovEr
dom kan upptäcka det genom att kolla på papprerna som man ska ha med sig när man är ute och kör!! där står info om hojen, däribland Kw!

och eftersom jag kör på mellankortet så upptäcker dom då att hojen är på mer än 25 Kw..

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
affromannen skrev:
2321766 och vad skulle det innebära? böter??

sporTlovEr
dom kan upptäcka det genom att kolla på papprerna som man ska ha med sig när man är ute och kör!! där står info om hojen, däribland Kw!

och eftersom jag kör på mellankortet så upptäcker dom då att hojen är på mer än 25 Kw..

Dom papperna behöver du bara ha med dig vid färd utomlands. Står tom på reg.beviset. :tummenupp

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Hoj
GSXR 7/11W
SirBarret skrev:
2321779 Dom papperna behöver du bara ha med dig vid färd utomlands. Står tom på reg.beviset. :tummenupp

Men dom ser det även i datorn om dom kollar upp reg nr, det är därför man inte behöver ha reg beviset med sig, villket jag kan tänka mig att dom gör om dom ser att man har mellan kort.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om du kör en Monster 600 så kommer ingen bråka med dig för att du kör en så motorstark motorcykel.
Men det är bara vad jag tror.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det är väl skit samma vad farbror blå, säger....Det som blir jobbigt är ju om det blir en allvarlig olycka.... Då försäkringsbolaget säkert vill kolla hojjen lite nogrannare...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Blanco skrev:
2321984 Det är väl skit samma vad farbror blå, säger....Det som blir jobbigt är ju om det blir en allvarlig olycka.... Då försäkringsbolaget säkert vill kolla hojjen lite nogrannare...

Får nog hålla med där.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
försäkring

Om det händer en olycka så kan försäkringsbolaget vägra ersättning på motorcykeln. Personskador kan dom inte neka ersättning för dock. Varje vecka står 15-åringar och gråter hos moppehandlarna då affären meddelat försäkringsbolaget att moppen var trimmad. noll zipp nada i ersättning då...

OM polisen tar dig, vilket jag har svårt att se, så blir det troligtvis böter. (Oftast är det bara grov olovlig körning som ger körkortsindragning, vilket detta knappast är)
Dom har rätt att beslagta ett fordon i max 24 timmar om dom misstänker att du olagligen skall köra det dessutom. (gäller framförallt rattfylla).
Men värst känns väl som dom andra säger försäkringsfrågan.
Tror inte poliser i allmänhet skulle se det värt pappersjobbet att gräva i detta...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
sporTlovEr skrev:
2321699 Hur skall de upptäcka det??
Dra på rullen så märks det direkt. Jag hade en monster 600 innan som hade 25kw i ca en timma och det är löjligt stor skillnad.
Plocka ur skiten och hoppas på det bästa.

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Om jag fattat frågan rätt så gäller det inte en 25kw reggad hoj som strypningarna var bort tagna på utan en full effekt reggad och då ser ju polisen direkt att du inte har behörighet och du åker på en olovligkörning vad påföljden blir vet jag däremot inte.
Samma sak med försäkringen du får ingen ersättning vid en krasch + att du blir skadeståndsskyldig för skador som du orsakar och det kan handla om många 100k t.o.m miljoner om du tex invalidiserar ett barn. Försäkringen ersätter skadorna men sedan kräver dom igen pengarna av dig.
Är det värt risken?

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
en annan fråga som har lite med ämnet att göra. Om jag som har korrt för tung cykel, kör runt med en halvförsäkrad hoj som har låt säga 37kw på pappret men är ostrypt i verkliga livet. Om olyckan är framme, vad händer då med försäkringsbolaget, börjar de gnälla och kolla upp effekten i hojen, även om man varit vållande eller inte till skadan?!

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
affromannen skrev:
Dom kan bara skicka dig på ombesiktning, för dom har inte grejer att kunna kolla upp det.
Tänk däremot på att om nåt händer och det kommer fram att den inte längre är strypt så kan du stå utan pengar...

Starfighter skrev:
2324552 en annan fråga som har lite med ämnet att göra. Om jag som har korrt för tung cykel, kör runt med en halvförsäkrad hoj som har låt säga 37kw på pappret men är ostrypt i verkliga livet. Om olyckan är framme, vad händer då med försäkringsbolaget, börjar de gnälla och kolla upp effekten i hojen, även om man varit vållande eller inte till skadan?!
Japp, det där är det luriga. En sån historia kan stå sig dyrt.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Firefly skrev:
2324563
Japp, det där är det luriga. En sån historia kan stå sig dyrt.

Ok, tackar för svaret!
Men tycker det e konstig att det finns så pass många hojar som är "felreggade" endå, se på många (alla?) gixxer 750 från det ljuva 90-talet har ju 80kw på pappret men det lär ju inte finnas någon som inte är ostrypt. Samma gäller kawa zx7r.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Att åka runt på en "fulleffekts hoj" med begrensat kort är ju direkt korkat! Om du däremot har en hoj som är reggad som strypt till 25kw så finns det istort sett inte en chans att det upptäcks om det inte är en olycka inblandad.. Det enda en konstapel kan göra är att skicka dig på ombesiktning och då har du ju tid att montera tillbaka strypningen :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024