Vad kostar det att importera???

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
Vad blir slutpriset för en import från tyskland

Tänkte importera en suzuki SV 650 N

någon som vet på ett ungefär vad importkostnaderna skulle hamna på?
 

*DIABLO*

Guest
plusa på¨ca: 10000 på priset du ska ge för hojen. Kanske inte riktigt 10 000 men nästan det kostar ju att åka ner dit o sen bensin tilbaks + regestering o bullertest o en massa
 

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
yamahaR6_03 skrev:
plusa på¨ca: 10000 på priset du ska ge för hojen. Kanske inte riktigt 10 000 men nästan det kostar ju att åka ner dit o sen bensin tilbaks + regestering o bullertest o en massa

Har du åkt ner själv????
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
yamahaR6_03 skrev:
plusa på¨ca: 10000 på priset du ska ge för hojen. Kanske inte riktigt 10 000 men nästan det kostar ju att åka ner dit o sen bensin tilbaks + regestering o bullertest o en massa


Bullertest är ej nödvändigt om du tar in en hoj där modellen finns i Sverige.
Själva reg.bes kostar dig 1860:- in alles(då ingår skylt, vägning etc).
Detta var priset -02 och har SBP inte höjt priset anmärkningsvärt, så är det den summan som gäller.
Sedan är det bara att addera kostnad för färjebiljett, soppa etc, men några 10000:- ska det inte behöva kosta(om du nu inte hämtar längs nere i Bayern och själv bor i Treriksröset....)
 

*DIABLO*

Guest
har aldrig importetar hoj förr men bil har jag däremot. det kostade 7000 med allt, jag sa ca:10000 för att jag inte visste om de skulle kosta mer att importara hoj
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Regbesiktning 1800:- nånting och färjan 1400:- Sen är ju resten upp till dig själv.
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Är det någon som har färska siffror på vad det kostar idag.
Tänkte ev hämta hem en BMW K1200S. Dom e betydligt mycket billigare i tyskland.
Och vad bör man tänka på?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Är det någon som har färska siffror på vad det kostar idag.
Tänkte ev hämta hem en BMW K1200S. Dom e betydligt mycket billigare i tyskland.
Och vad bör man tänka på?

det du ska tänka på är att den ska vara minst 1 år (kan vara 6 månader ochså) gamal eller 600 mil på mätaren för att du ska slippa momsen, att du har alla papper (tyska regpapper/exportpapper) och att tullgubbarna vid bron inte har någon humor=)
jag va ner och hämta 2 hojar, när dom va in reggade och klara så hade det kostat ganska precis 10k i utgifter (resa, broavg, reggavg)
du köra hem hojen så kom ihåg att det tillkommer försäkring och tillfällig numerplåt..
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Se till att få båda reg-papprena, och absolut ett köpekontrakt. Utan något av dessa tre så blir det ingen registrering i sverige, inte smärtfritt iaf.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Svårt att svara på. Kostnader för ursprungskontroll (500 kr) och reggning (1860 kr) kommer du ju aldrig utan. Återstår då framförallt transportbiten där det kan dra iväg om man inte passar sig.

Helt nödvändiga dokument är regbevis i original (ej kopia), köpekontrakt och CoC-intyg om det är en 04 eller nyare.

Vissa modeller är ännu billigare i England men det är lite mer mek att få hem dom. Inte dyrare nödvändigtvis men lite mer logistiskt pyssel. Plus att man i 9 fall av 10 måste byta strålkastare.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Vem är det som fixar export papprerna?

Ska du inte köra hem hojen behövs väl inga exportpapper.
Det du måste ha är som flera redan skrivit, Regpapper (Farzugsbrief) och kvitto.
Kan vara ide att kolla om den är stulen om det är ett privatköp.

Ska du köra hem hojen så måste du ha exportskyltar och försäkring.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
det du ska tänka på är att den ska vara minst 1 år (kan vara 6 månader ochså) gamal eller 600 mil på mätaren för att du ska slippa momsen, att du har alla papper (tyska regpapper/exportpapper) och att tullgubbarna vid bron inte har någon humor=)
jag va ner och hämta 2 hojar, när dom va in reggade och klara så hade det kostat ganska precis 10k i utgifter (resa, broavg, reggavg)
du köra hem hojen så kom ihåg att det tillkommer försäkring och tillfällig numerplåt..

Detta har gåtts igenom i massvis med trådar på SH!

För att slippa skatt ska fordonet gått 600mil OCH vara äldre än ett halvår!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Detta har gåtts igenom i massvis med trådar på SH!

För att slippa skatt ska fordonet gått 600mil OCH vara äldre än ett halvår!
¨

Nej. Det är ett av villkoren som måste uppfyllas, inte båda.

Från Transportstyrelsen:

Betala mervärdesskatt om fordonet är nytt
Om fordonet är nytt ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon. En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
¨

Nej. Det är ett av villkoren som måste uppfyllas, inte båda.

Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.

Ja, ett alternativ ska vara uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt.
Alltså måste fordonet vara 6mån gammalt OCH gått 600mil för att räknas som begagnat!!

Läs texten o tänk.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag förstår inte hur ni kommer upp i 10.000:- för en tysklandsimport?

Jag flög till Berlin för 200:- och köpte en motorcykel, körde hem den med exportskylt. Exportskyltarna kan man nog tjäna pengar på, speciellt i större tyska städer där det finns flera "Schildmachers" som säljer sådana försäkringar, jag tror jag betalde 700:- eller liknande för försäkring/skylt. Men det fanns dom som ville sälja en likadan skylt för dubbelt så mycket. Färja Rostock - Trelleborg kostade 750:-

970:- kostar reg bes på motorcykel, plus 500:- ursprungskontroll (denna är dock höjd till 700:- fr.o.m. 2010-01-01)

Kostade runt 4000:- in alles.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja, ett alternativ ska vara uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt.
Alltså måste fordonet vara 6mån gammalt OCH gått 600mil för att räknas som begagnat!!

Läs texten o tänk.

Sorry, var lite snabb där:) Lovar att tänka jättelänge nästa gång.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Reg. besiktning kostar c:a 2000 kr.

Tillkommer resan och alla omkostnader kring den. Jag körde 250 mil t.o.r. i en hyrd Vito. Det kostade 6000 kr för 2 personer inklusive ALLA kostnader såsom bilhyra, 1 övernattning på hotell, mat, bränsle, färja, broavgift, m.m.

Totalt c:a 8000 kr. Hade nog gått att snåla in någon tusenlapp men det tyckte jag inte att det var värt..
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top