Vad kostar det att klä om en soffa?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Har en gammal ful men otroligt skön soffa. Någon som har någon koll på vad det kostar att få en sån omklädd, på ett ungefär? Det är en tvåsittsoffa, ganska stor dock typ som en tresittsoffa egentligen.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
lilltryne skrev:
Tjo!

Har en gammal ful men otroligt skön soffa. Någon som har någon koll på vad det kostar att få en sån omklädd, på ett ungefär? Det är en tvåsittsoffa, ganska stor dock typ som en tresittsoffa egentligen.
Det är dyrt. Har en bekant som jobbar som tappetsör (ja det heter så när man klär om möbler) och hon skulle ha 20 000 för att klä om en 30 år gammal 2-sits skinnsoffa. Det var kompis-pris...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
CJ900RR skrev:
Det är dyrt. Har en bekant som jobbar som tappetsör (ja det heter så när man klär om möbler) och hon skulle ha 20 000 för att klä om en 30 år gammal 2-sits skinnsoffa. Det var kompis-pris...
Så det bästa för lilltryne är alltså att köpa billigt tyg på IKEA och en häftpistol på Jula och sedan göra jobbet själv? :tummenupp

Solid snake

Guest
Precis, köp tyg på ikea eller nån annan skitaffär och en häftpickadolla. :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
CJ900RR skrev:
Jag antar att teppetsörer gör annat än att klä om soffor också. För jag har svårt att tro att det är många som betalar det priset.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Esquire skrev:
Så det bästa för lilltryne är alltså att köpa billigt tyg på IKEA och en häftpistol på Jula och sedan göra jobbet själv? :tummenupp
Jag håller på att klä om en soffa... och det är inte att leka med. Sjukt mycket jobb.
Prisuppgiften jag fick på den (det är en tre-sits..) var ca 8000 plus material. (ca 4000).

Ta en sväng på IKEA först, och kika om du hittar en skön och snygg... det är billigare. Enda försvaret till att klä om en soffa är att man inte kan skiljas från den.. ;)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Köp en vanlig omklädsel på ikea, bara att dra över. :yoparty :yoparty

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
CJ900RR skrev:

Ja, men att klä i skinn är väl oerhört mycket dyrare än att klä i textil?!... Förutom att det är betydligt dyrare material så är det ju oerhört mycket mer svårarbetat så även om det inte är gratis en soffa i tyg lär det knappast röra sig om några 20000:-

Padde skrev:

Då ska man väl gärna ha den IKEA-soffa som omklädseln passar till? :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Vad spelar det för roll? Snobb. :mad:

Hörrudu Markus Timell, har inte du lite tapeter å skrapa? Sesså, schas! :7peta

Istället för att lägga 20000 på att klä om en soffa kan jag rekommendera den här.. :tummenupp
Pacific%203+Chl(1).jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Annars så finns det ju snygga överdrag att köpa i en massa olika mått.
Morsan hade en gammal soffgrupp som såg ut som skit men som hon inte ville göra sig av med (arvegods eller nåt antar jag) så hon köpte skitläckra beiga överdrag till dem. Det var en tvåa och en trea ska tilläggas.
Om jag inte minns helt fel så gick det på under 2000:- iaf!
Och tjejens syrra köpte nyss överdrag till sin soffa, 1400:- till en tvåa och trea, men jag har inte sett det än så jag vet inte om det var snyggt eller ej.
Hur som helst så är det inte värt vare sig besväret eller pengarna att köpa tyg och klä om på egen hand :tummenupp

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
korvgubbe skrev:
Då ska man väl gärna ha den IKEA-soffa som omklädseln passar till? :va

Nej finns typ till 1000 olika modeller, polaren drog in där och hittade ett passande sin soffa (nej inte ikea soffa). :tummenupp

Dock är väl passformen kanske inte kanon men efter lite spännande satt riktigt bra!

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Padde skrev:
Det kan man ju göra, tycker soffan ser ut att vara ganska standard ändå så det borde finnas något som kan passa på ett ungefär... Bara att mäta o ge sig ut...

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen