Vad kostar det att sälja fondandelar?

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Hallå!
Försöker lista ut lite kring fondsparande.
Jag inser att jag skattar för reavinsten vid försäljning men vad tillkommer det för övriga avgifter?
Om jag har en fond med ett anskaffningsvärde på 25000 och ett nuvärde på exakt samma och så vill jag få ut säg 5000 kronor. Losar jag något då, det vill säga åker jag på en massa avgifter?

/Joel

Last edited:

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
joelwideqvist skrev:
Hallå!
Försöker lista ut lite kring fondsparande.
Jag inser att jag skattar för reavinsten vid försäljning men vad tillkommer det för övriga avgifter?
Om jag har en fond med ett anskaffningsvärde på 25000 och ett nuvärde på exakt samma och så vill jag få ut säg 5000 kronor. Losar jag något då, det vill säga åker jag på en massa avgifter?

/Joel

Beror väl lite på bank och typ av fonder.. jag brukar leka fram och tebax med mina fonder, fast då är det handelsbanken, och några utvalda fonder jag ständigt pendlar mellan.

toodee

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
röd/vit-R6, 00
Hej,

jag tänker ta ut pengar ur mina fonder för att köpa MC och jag var därför inne på min bank (Nordea) och frågade om just detta. Det enda man måste betala är skatt på vinsten. I mitt fall har den ena fonden gått ner lika mycket som den andra gått upp så jag behöver inte skatta något alls! ;) Sen sa hon att man måste räkna med ett par dagars väntetid innan man får ut pengarna också. Men som sagt, inga övriga avgifter som jag kunde tolka det.

Ha det!

/2d

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
det värsta med värdepapper är ju att man måste betala skatt på vinsten.
men då kan man tänka till lite och öppna konto på en utlänsk bank/försäkringsbolag finns många som är bra och inte tar ut massa avgifter.

Sen när du gjort dina pengar så plockar du ut dom tex med ett visakort
som du lätt kan fixa från din förvaltare och happ så slipper du massa skatt och otrevliga grejer :tummenupp

Dock får du inte göra detta det är OLAGLIGT och skatteverket kan bli griniga på dig :hihi

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
stony skrev:
det värsta med värdepapper är ju att man måste betala skatt på vinsten.
men då kan man tänka till lite och öppna konto på en utlänsk bank/försäkringsbolag finns många som är bra och inte tar ut massa avgifter.

Sen när du gjort dina pengar så plockar du ut dom tex med ett visakort
som du lätt kan fixa från din förvaltare och happ så slipper du massa skatt och otrevliga grejer :tummenupp

Dock får du inte göra detta det är OLAGLIGT och skatteverket kan bli griniga på dig :hihi

Har inget emot att betala skatt för vinsten, det gör jag ju när jag jobbar, säljer min bostadsrätt eller sparar på mitt RosaPanternkonto (wow vilken flashback, kommer ni ihåg DEN grejen?). Inkomster av tjänst och kapital är beskattningsbara och jag tycker att det är helt ok. Det jag inte gillar är AVGIFTER, satan vad lack jag blir på sånt skit.
/Joel

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
toodee skrev:
Sen sa hon att man måste räkna med ett par dagars väntetid innan man får ut pengarna också. Men som sagt, inga övriga avgifter som jag kunde tolka det.

Ha det!

/2d

Hos SEB har du pengarna på kontot nästföljande bankdag

(F.d SEB-anställd) :D

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...