Vad kostar hojägandet dig egentligen?

manneman

Guest
Jag satt här och spånade på min första semesterdag och började räkna...

...näe man ska väl egentligen inte men nu gjorde jag det. :)

Jag har nu lagt 927 mil sedan den 26 mars vilket är lätt att räkna eftersom hojen var ny med 0 mil på mätaren och jag har då dragit på mig följande driftskostnader:

*Skatt 245:-
*Helförsäkring 1239:- (Första halvåret, bor i en liten by utanför Ängelholm, 40+ förs, Bilsport & MC)
*927 mil à 0,51/L = 6618,78:-(baserat på ett snittpris à 14:)
*100 mila service 2117:-
*extra oljebyte vid ca 600 mil 255:-
*Originaldäck Pirelli Dragon mt03 200 mil
*Metzeler M5 462 mil 1828:- (med byte)
*Dunlop Roadsmart mycket kvar efter 265 mil 1765:-(med byte)
*Kedjespray Silkolene 89:-

Rena driftskostnader på en XT 660 X SM alltså som hittills kommit upp i 13721,78 och då förestår en 1000 milaservice på Yamahacenter.

Enligt mitt tycke en av de billigaste hojarna man kan äga och samtidigt en av de roligare.

Vad hamnar du själv på?

Tänkte att det kunde vara vettigt att jämföra för de som är i köpartankar?:)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tokmycket:rolleyes:

Men skulle jag börja räkna på det så skulle nöjet bli mindre så jag skiter i det.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det vill jag inte ens tänka på eg.
Men i år var det storservice med drivpaketsbyte och ventillkoll för drygt 8 papp, nytt framdäck för 1300 och nytt bakdäck för 1600 + ca 1000 pix/mån i försäkring och 2000/mån på lånet på hojen,
oas körde jag över 2000 mil förra året och 500 hitils i år...

tkdrille

Guest
7 kanske inkl drivpaket och nya däck och hjullager bak. Och olja och kedjevertyg :) nja kanske 8,5. Men lägger inte så värst mycket på min.

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Försöker att inte räkna på det alltför mkt..hoj åkandet är min stora hobby så det får kosta vad det kostar..har gjort grova beräkningar och för mig blir det inte så fasligt mkt ändå...jämfört med andra aktiviteter är det inte så fasligt dyrt...klart försäkring service bensinkostnader är långt ifrån kul men att köra mc och uppleva saker då man är ute och bränner gummig på vägarna ger upplevelser som är ovärderliga ialf enligt min åsikt :D

Last edited:

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Förnekelse är väl den enda vägen till inre lycka? :va

Nu är gammel-bläjden rätt billig i drift, både i delar, däck och försäkring å det vär vart varenda spänn. Men, men skulle jag inte göra av med pengarna på hojåkande så skulle jag reglera det hela genom att lägga samma deg på nått annat.

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Jag vet inte om jag är representativ att svara då jag sålde hojen för några veckor sedan, men när jag körde så var kostnaderna ungefär såhär för en ER-5 från 1998:

Försäkring: 4500:-/år helförsäkrad på mig (21 år)
Skatt: 250:-
Besiktning: 100:-/år utslaget på 2 år ungefär
Service och dylikt: 1200-mila gick till 3000:- och däckbyte 2500:- för båda däcken
Strypning och regbes: 1275+1500:-

Summa: helt klart värt det (då)!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Om jag slår ihop lån, försäkring, bensin, däck och service och sedan delar det på 12 så får jag en månadskostnad på väldigt nära 5000:-
I verkligheten så betalar man ju lite mera under sommarhalvåret och lite mindre under vintern.

Värdeminskningen kan jag inte räkna på förens jag säljer hojen, men då blir det ju ett par spänn till såklart.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Gissar att jag med 1000-1500mil/år ligger på en milkostnad på ca 30kr/mil utan att ta hänsyn till värdeminskning.

Precis som med bil är det ju så att när man väl köpt, betalt försäkring, service, garage etc är den påkommande driftskostnaderna per mil ganska låga för själva användandet.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara däck blir väl runt 5:- per mil i mitt fall.
Snittförbrukning vid pendling ca 0,7=10:-/mil
Drivpaket och broms verkar hamna på ca 1:-/mil
Service på verkstad vid ca 1000 mil a 3000:- = 3:-/mil

Så 22:-/mil är väl ett ganska ärligt svar om jag inte missat något.
(Alltså 19:- plus lite småskit som alltid dyker upp.)

Att räkna in skatt, försäkring och värdeminskning anser jag vara puckat eftersom det inte alls korrelerar med antal körda mil och dessutom ökar ju mindre du kör. Typiskt ekonombeteende att röra ihop sådana kostnader med driftskostnader. Vad är förresten "värdeminskningen" på en flång ny R1 som lyfts in i en malpåse? Efter ett år? efter tio? efter 50 år?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jo kostnaden ligger väl nånstans där för mig med.
lite högre nog då jag kört nästan det dubbla sen början av mars, lite mera i bensin då jag körde på v-power ett tag men har nu gått över till 95 igen.sen köpte jag ett nytt drivpaket då jag ville byta till annan utväxling och har fräscht på allt på en gång.
på mina service hade jag sparat lite då jag köpte min hoj lätt beggad och de hade extra servat den innan försäljningen och även 1000milaren fick jag med på köpet.
snart kommer dock 2000milaren och den lär väl kosta ngr slantar :(

sen få man inte glömmer vad man har lagt på trimskit. eller kanske bäst att glömmer det i alla fall.

då jag använder hojen för att även kommer till jobbet så känns hela kostnaden dock rätt okej. jag sliter inte på nån bil och spara på busskortet.

dock kör jag ju varje dag i både regn och allt och då slits det även på kläderna. alla kläder behöver jag då i minst två uppsättningarna (hinner rengöra och samtidigt kunna köra + ifall jag gå omkull vill jag har en ny uppsättning liggande) och det är sånt som driver upp kostnader rätt rejält.

men som alla säger så är det så extremt roligt att köra hoj, en helt annan sak än alla andra hobbyn jag håller på med.
den frihets känslan är svårt att nå på annat sätt.och det är svårt att räknar detta i pengar.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Manneman du glömde ju fika kostnaderna som tillkommer av allt gatåka, det är ju den dyra delen i det hela..

Eller fikar du kopiöst mkt även om du inte kör hoj?

Min hoj kostar pengar, men inte så många tror jag.
Men jag hoppas iaf att hojen är billigare i drift än hästen :)

manneman

Guest
Manneman du glömde ju fika kostnaderna som tillkommer av allt gatåka, det är ju den dyra delen i det hela..

Eller fikar du kopiöst mkt även om du inte kör hoj?

Min hoj kostar pengar, men inte så många tror jag.
Men jag hoppas iaf att hojen är billigare i drift än hästen :)

Jag tar med egen thermos föffan!:yoparty

och havremoppen kostar nästan 3 lök i månaden och han toppar 65...fast inte så länge...:gnissla

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...