Vad kyls snabbast?

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Jag pratar så klart om öl. Om man ska kyla en öl i frysen vad går då snabbast; en 50cl burk eller en 33cl flaska?

Ja svaret är ju givet...låt mig fråga: Tror du en myra blir genomfrusen fortare än en 3Kgs skinka? ;)

Beror således på vikt och form.
Stor yta i förhållande till volym går oxå fortare att kyla.
Den mest kompakta formen är ett klot.

Vad VÄGER en 33:a flaska kontra en 50:a burk??

Det skulle kunna vara så att glaset hade värsta sämsta värmeledningsförmågan (isolerande mao), dvs att du skulle få en markant temperaturgradient....

Nu är det iofs inte så, men ändå.

Trådskaparen: Ölen kyls ännu snabbare om du häller iskallt vatten på den.

Ja svaret är ju givet...låt mig fråga: Tror du en myra blir genomfrusen fortare än en 3Kgs skinka? ;)

Beror således på vikt och form.
Stor yta i förhållande till volym går oxå fortare att kyla.
Den mest kompakta formen är ett klot.

Vad VÄGER en 33:a flaska kontra en 50:a burk??

Jag tänkte att glas säkert har sämre värmeledningsförmåga än al. Dessutom är ju glaset mycket tjockare. Om man hade haft de olika mängder i samma typ av behållare så hade ju det inte varit så svårt att lista ut. Hel jävla pantad är jag inte. (haha)

Just nu, efter 20 minuter känns burken betydligt kallare.

Last edited:
Jag tänkte att glas säkert har sämre värmeledningsförmåga än al. Dessutom är ju glaset mycket tjockare. Om man hade haft de olika mängder i samma typ av behållare så hade ju det inte varit så svårt att lista ut. Hel jävla pantad är jag inte. (haha)

Just nu, efter 20 minuter känns burken betydligt kallare.

Alu har bättre värmeledningsförmåga än glas.........
Om ölen känns kall så tycker jag att du ska knäcka den nu. Det är fredag.

:D Empiriska tester är da shit!

Glas isolerar rätt mycket bättre än aluplåt ja.

Kyla ner ölen? En pissljummen i solen nu hade jag inte tackat nej till... Eller ja, en riktigt kall i solen hade ju varit gott, men medans man kyler ner dom andra får man dricka ljummen öl.

Öl är för barbarer. :zpy

Mig släpa dig i håret till grotta! :ugh

Exakt, därför lägger man in 2st 2-liters cola samt en sprite på kylning ihop med 2 liter Captain morgan och en pava bacardi apple. Eller så gör jag iaf, för öl är riktig jävla fjolldricka :gnissla

Ehh kom igen! Öl är för MÄN!
Det vet alla.
Och så har det alltid varit.
Singlemalt med för den delen! :mattias
Captain M är :tummenupp men...

Bacardi apple...du hör ju själv!!! :D Gaydricka
Har du äppelshampo oxå? ;)

Last edited:
YES :yoparty :yoparty

Äntligen en som kan kröka med finess.
Captain Morgan Spiced Gold är det som gäller.

CM + sprite och lime blir finfina drinkar.

Allvarligt, är inte öl lite trashigt? Klafs klafs fotbollshuligan typ?

Exakt, därför lägger man in 2st 2-liters cola samt en sprite på kylning ihop med 2 liter Captain morgan och en pava bacardi apple. Eller så gör jag iaf, för öl är riktig jävla fjolldricka :gnissla

Mig släpa dig i håret till grotta! :ugh

Ehh kom igen! Öl är för MÄN!
Det vet alla.
Och så har det alltid varit.
Singlemalt med för den delen! :mattias

Bacardi apple...du hör ju själv!!! :D Gaydricka
Har du äppeshampo oxå? ;)

Jag måste ju alltså vara jättegay som inte klarar av att dricka saker med en alkoholprocent över 20%? Klarar inte groggar heller... Men ölen kanske uppväger det? Annars blir det likör eller vin.
Mjaaa, senaste fyllan så var jag bra på gasen när jag plockade fram min 86%'iga absinth. och började dricka med polarna... det var ingen hit. :huvet

Captain Morgan är ju helt ok budget rom. Men dricker man inte öl är man antingen... äh du fattar.
:D

Jag måste ju alltså vara jättegay som inte klarar av att dricka saker med en alkoholprocent över 20%? Klarar inte groggar heller... Men ölen kanske uppväger det? Annars blir det likör eller vin.
Mjaaa, senaste fyllan så var jag bra på gasen när jag plockade fram min 86%'iga absinth. och började dricka med polarna... det var ingen hit. :huvet

Nej nej nej! Det är inget fjolligt i att inte dricka starka saker!
MEn NÅNSTANS får ju skärningen ske!!

Äppel...tjosan och smaksatt...hej och hå. Spritzers och allsköns trams! :D
Fan det finns ju folk som i samma mening kan påstå att de gillar ÖL - samtidigt som de dricker en Corona eler Sol!
Snacka om grundlurade.
Innemänniskor och andra smaklösa brukar dricka sån där opportunistdricka ;)

Jag kan hålla med om att öl är för mesar. I vanliga fall brukar jag dricka k-sprit med kedjeolja.

Nu snackar vi en RIKTIG kille! :kär

Last edited:
Nej nej nej! Det är inget fjolligt i att inte dricka starka saker!
MEn NÅNSTANS får ju skärningen ske!!

Äppel...tjosan och smaksatt...hej och hå. Spritzers och allsköns trams! :D
Fan det finns ju folk som i samma mening kan påstå att de gillar ÖL - samtidigt som de dricker en Corona eler Sol!
Snacka om grundlurade.
Innemänniskor och andra smaklösa brukar dricka sån där opportunistdricka ;)

Nu snackar vi en RIKTIG kille! :kär

Mariestads är riktig öl. En riktigt kall direkt ur glasflaska eller ett riktigt fint pillsnerglas. Det är fina grejer! Har någon Mariestads Julöl kvar, kan man dricka en sådan i påsk också eller är det bara att hälla ut den? ;)
Godaste ölen jag druckit var nog när vi var ner på maiden, gick på irländskpub och drack riktigt tappad guiness.... :drool

Mariestads är riktig öl. En riktigt kall direkt ur glasflaska eller ett riktigt fint pillsnerglas. Det är fina grejer! Har någon Mariestads Julöl kvar, kan man dricka en sådan i påsk också eller är det bara att hälla ut den? ;)
Godaste ölen jag druckit var nog när vi var ner på maiden, gick på irländskpub och drack riktigt tappad guiness.... :drool

Buärk. Man dricker inte guiness. Man äter den.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick