Vad lägger ni era pengar på?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Som frågan lyder...Vart går era pengar mest till? Om man bortser från hojen dvs...

Resor? Andra slags fordon? Krogen? Kläder? Elektronik av all dess slag? Besparingar?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hyra, mat, bil och kläder till barnen. Roligare än så är det tyvärr inte att vara småbarnsförälder.....
Letar hus och när vi väl hittar ett vettigt så har man skaffat sig ett svart hål när det gäller ekonomiska utgifter (har haft hus tidigare så jag vet).

Raderad medlem 51742

Guest
1. Bilen
2. Hojen
3. Boendet
4. Mat
5. Övrigt (prylar, träning, nöjen, bredband/telefoni/tv m.m.)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kollade just upp det där och under juni juli har jag lagt

15000 på bensin
10000 på festivaler
10000 på hojskrälet
10000 på boende relaterat
2000 på mat

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Allt handlar om prioriteringar i slutändan vad man tycker är viktigt. Jag ser inget ändamål i att spendera pengar. Men har givetvis utgifter som alla andra på allt mellan himmel och jord. Ibland prioriteras hojen, ibland bilarna, ibland andra nöjen som resor, inköp av kläder, elektronik, heminredning eller vad det nu må vara. Allt går i vågor efter behov.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
70% boende ..... skitdyr hyres kvart sen vi separarearde .. men vill bo kvar för ungarnas skull , går ut över leksakskontot :zpy

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Allra mest försvinner såklart iväg i skatt i olika former.

Därefter är det "Transporter" och sedan "Boende" som äter största delen av kakan vilket väl är de två största posterna för de flesta följt av mat.

Allt annat kan väl kallas lyxkonsumtion och det är en blandad kompott av sparande, resor, kläder, elektronik osv.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skatter ca 70%.
Boendet käkar upp hälften av det som blir kvar.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
För att vara riktigt tråkig och ärlig, avbetalning av bostadslån.
Har ett halvår eller så kvar tills man är skuldfri igen. :banana

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Lägger alldeles för mycket pengar på mat på arbetstid.. :huvet
Men en normal månad är väl 6000kr på hyra/räkningar.
Ca 6000 på leva livet.
Och så sparas resterande 8000.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Om man har möjlighet - åk buss till jobbet och ta med egen lunch, då har man sparat in på många tusenlappar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
"Det mesta av det jag har tjänat har jag lagt på brudar och sprit, resten har jag slösat bort" George Best
:tummenupp

Själv är jag lite tråkigare. Amorteringar på huset är största posten då jag och frugan omodernt nog tänkte försöka bli skuldfria inom en överblickbar framtid, sen är det väl räntan 4-5 tusen, fast där får man tillbaka 30% året efter. Efter det är det väldig blandat. Några tusen i månaden på mat, en tusenlapp var på lunch på jobbet (men det är det fan värt märker man dom dagar man har matlåda). Dom tre kallaste månaderna kostar det upp till 2000 i månaden att värma huset, på sommaren kostar istället hojen lite däck och bensin och några bankörningar för minst 500 kr styckt. Året om snittar vi kanske en tusenlapp i månaden på bruksbilen som vi samåker till jobbet med. Är äldre än Dackefejden så försäkring på bil, hoj och hus blir ungefär en femhundring i månaden. Några tusenlappar på blandade möjen, och nån tusenlapp till i snitt på andra driftkostnader på huset och saker som behöver bytas ut. Snart tillkommer kommer posten barnkläder och leksaker m.m. och det är väl då det blir dyrt på riktigt... :brinnerup

Edit: Sen tillkommer såklart alla nyinvesteringar. Ny hoj, ny bil, nytt skinnställ, ny hjälm etc men det är svårt att få ett snitt på, vad man har råd med tar man ställning till när behov uppkommer.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Bensin till hojen :yoparty
Bensin till bilen :gråta
Hyra
Mat

Inom kort blir det att "investera" i en speldator, precis insett att livet är fasen för kort och tråkigt för att inte bli lite nördig igen och lira spel (Battlefield 3 främst jag tänker på). Är ju en gammal Quake 3 räv trots allt :)

Min filosofi är få materiella saker men som man uppskattar desto mer, typ hojen och datorn (och ett socialt liv såklart, prio ett)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Under sommarhalvåret:
Huset
Hojen
Mat (ICA Maxi)
Resor/Nöjen
Övrigt