Vad säger FOLKSAM om banåkning??

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
Ringde runt för någon vecka sedan till bolagen och skulle höra vad de säger om att försäkra min hoj.
Som vanligt vill de inte försäkra sporthojar "men ger du oss 25 000/år kan vi väl göra det då!"

IF säger NEJ till bankörning
TryggH säger oxå tvärnej

När jag ruingde Folksam då för 2 veckor sedan sa de att helförsäkringen inte skulle gälla vid bankörning men jag kom på idag att jag skulle höra vad de säger om att kanske trafiken skulle gälla i alla fall så man törs köra på bana!

Idag blev jag kopplad till 4 kvinnor som alla verkade lika förvirrade men den sista sa sig var tvärsäker på att försäkringen skulle gälla precis som vanligt. Som hon sa får jag köra precis var jag vill med min hoj, försäkringen gäller så länge det inte är tävling så klart!!

Vad har Folksam sagt till er??

Jag kan inte lita på att om jag nu skulle dundra i backen vid en bankörning så gäller försäkringen. Jag ville få henne att skriva i försäkringsvillkoret att bankörning är OK men det ville hon ju inte så klart, hon blev snarare misstänksam om att jag försökte blåsa henne!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Får du ett positivt besked, be att få det skriftligt. Annars har du inget att komma med, om "löftet" sedan skulle visa sig ogiltigt.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Jag har ringt och snackat med Folksam två gånger och båda gångerna sa dom att försäkringen skulle gälla som vanligt.
 

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
McB skrev:
Får du ett positivt besked, be att få det skriftligt. Annars har du inget att komma med, om "löftet" sedan skulle visa sig ogiltigt.

Det var det jag sa och då sa hon bara att DET ÄR SÅ HÄR!!
När (om) jag tecknar försäkringen får jag väl trycka på då om ett skriftligt uttalande!


Kobbe skrev:
Jag har ringt och snackat med Folksam två gånger och båda gångerna sa dom att försäkringen skulle gälla som vanligt.

Kanske måste ringa 10 ggr!
 

Mårdh

Mårdh
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Norrköping
Hoj
TRX 850 -96
Jag kommer teckna Folksams trafikförsäkring och frågade vad som gäller om jag skulle vålla en olycka vid bankörning, kör på någon eller skadar mig själv etc.
Svaret jag fick var att trafikförsäkringen täcker en sådan olycka, skador på motparten och mig själv. Att få detta skriftligt gick som sagt inte men däremot är inte bankörning upptaget i undantagen i försäkringsvillkoren för trafikförsäkring och därmed är den giltig enligt Folksam.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Fick svaret att trafiken gäller men inte vagnskada, men vissa här verkar ha fått besked att även vagnskada gäller. Får hoppas på det ifall det händer nåt.. huvudsaken är att trafiken gäller, hojen är ju bara pengar...
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Jag fick muntligen av deras skadechef i örebro att försäkringen gäller överhuvudtaget inte...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Felix skrev:
Jag fick muntligen av deras skadechef i örebro att försäkringen gäller överhuvudtaget inte...
Trafik ska gälla oavsett bolag, men det är en juridisk fråga, FB vill inte ha oss på banorna.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
GSXR1100R skrev:
Trafik ska gälla oavsett bolag, men det är en juridisk fråga, FB vill inte ha oss på banorna.
Skadechefen där hävdade att trafik inte heller gällde...

Jag snackade med en massa folk i över en timme som alla sa samma sak.

/F
 

surfarn

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6
Jag har oxå varit i kontakt med folksam, men bara fått pratat med försäljare som säger att deras trafikförsäljning gäller men att dom inte kan skicka något papper på det. Jag har inte fått tag i deras produktansvarige som kan verifiera det så jag e skeptisk till att den verkligen gäller. Har någon här fått papper från Folksam som intygar att deras försäkring gäller.

Jag kollade upp min olycksfallsförsäkring och den täcker mig om nått händer på bana. Men vad skulle hända om jag orsakade en olycka då måste ju den personen oxå ha en gällande olycksfallsförsäkring.

Har någon pratat med någon på Bike-Event om kraven på försäkring. Förut var det ju bara ett måste att ha trafikförsäkring, men om inte den gäller vad händer då?.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Johan FÖK har pga sin roll i SMC goda kontakter med försäkringsbolagen, med de som verkligen bestämmer och inte regionschefer eller säljare, så hans lista är väldigt nära sanningen, om han uppdaterat den för året vill säga.
 

surfarn

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6
NU har jag suttit i telefon med produktansvarig för trafikförsäkringen både för IF och TH och båda säger att deras trafikförsäkring INTE gäller på bankörning. Ni som har pratat med TH och fått svar att den gäller, har ni det på papper?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top