Vad ska jag göra med min bit fläskkarré?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det ska serveras fläskkarré till middag idag. Hur ska jag tillaga den?

Att tänka på:
-Testade pulled pork, tyckte det var ok. Tjejen hatade det. Alltså inte pulled pork.
-Ätit väldigt mycket "stekt karré med olika kryddblandningar + potatis och någon craime fraiche-baserad sås. Alltså gärna något annat, eller en schysst och oväntad twist på detta.
-Jag har ätit gröt till lunch. Känner att jag då kan kompensera med lite mer avancerad matlagning tills ikväll.
-Ingen tillgång till grill.

Go!

Hel bit. Men det kan ju bli skivor om det skulle passa.

Ja det går alltid dela en bit men inte göra en bit av delar :D

Har inte något dundertips i huvet men helsteka den i ugnen o servera med klyftpotatis så har man ju iaf nåt gott om än samma lika som alltid.

Men i med biten i lite god marinad, in i ugnen, sen tar du o drar på nån fin glaze sista kvarten.
Köp hem turkisk yoghurt, sambal oelek, flytande honung o vitlök.
I med sambal o honung efter smak(brukar väl ta ett par tre teskedar sambal o ett par tre matskedar honung till en liten burk, gillar de söta :D ), en klyfta vitlök o lite peppar och olivolja.
Då har du iaf fått en god jävla sås som är nästan men inte creme fraiche iaf :D

Ja det går alltid dela en bit men inte göra en bit av delar :D

Har inte något dundertips i huvet men helsteka den i ugnen o servera med klyftpotatis så har man ju iaf nåt gott om än samma lika som alltid.

Men i med biten i lite god marinad, in i ugnen, sen tar du o drar på nån fin glaze sista kvarten.
Köp hem turkisk yoghurt, sambal oelek, flytande honung o vitlök.
I med sambal o honung efter smak(brukar väl ta ett par tre teskedar sambal o ett par tre matskedar honung till en liten burk, gillar de söta :D ), en klyfta vitlök o lite peppar och olivolja.
Då har du iaf fått en god jävla sås som är nästan men inte creme fraiche iaf :D

Sambal som kryddbas i sås är riktigt fint. Tips är att använda den som bas till glaze till t.ex ribs som du förkokat och sen ska slänga på grillen för sista touchen.

Till skillnad från damen ifråga håller jag med dig att vitlök gör allt bättre. Så blir nog minimalt med vitlök tyvärr (även om den kommer finnas med).

Carnitas :fakta

Servera i fajitas med någon sötsyrlig salsa (typ mangosalsa eller ananassalsa och riktig guacamole med färsk chili och inte något creméfraiche-klegg)

Jonas Cramby skrev:
Carnitas är en trådig, seg och sötspicy massa med fläskkött som är alldeles underbar i tacos. Äts i valfri sorts tortilla och valfri salsa, särskilt Mango- och habanerosalsan passar utmärkt, men ost och creme fraiche smakar inget bra. Serveras med en limeklyfta, pequinpeppar och hackad silverlök och koriander för den som känner för det.

Ingredienser:

Ett kilo fläskkarré

En halvliter coca-cola (ej light)

En pressad apelsin

En pressad lime

5 hackade vitlöksklyftor

Soya

Cayennepeppar

Vitpeppar

Svartpeppar

Vitlökspulver

Chilipulver

Oregano

Salt

Så här gör du: Skär fläskkarrén i små bitar och gör en kryddblandning av de torra kryddorna. Massera in dem i köttet. Pressa över lime och apelsin, häll i soya och vitlök och låt marinera åtminstone en timme, men gärna över natten. Stek köttet, när det fått färg kan du hälla över marinaden. Öppna coca-colan och häll så att det täcker köttet. Fyll på när det behövs. Småkoka i minst två timmar tills du har en härligt, kletig, trådig, sötspicy fyllning du kommer älska resten av livet.
http://www.jonascramby.se/www.jonas...ster/2010/10/25_Den_ultimata_mexmiddagen.html

Eller så gör du tunna skivor som du glaze:ar med en god glaze och serverar med mangosalsa och bulgorsallad.

Last edited:
Begreppet "sminka en gris" börjar komma till sin rätta här. Börja med ett stycke gott kött å släng skräerna till katten.
Det finns bättre bitar på ett svin.

Begreppet "sminka en gris" börjar komma till sin rätta här. Börja med ett stycke gott kött å släng skräerna till katten.

Inte om man ska grilla :fakta

Carnitas :fakta

Servera i fajitas med någon sötsyrlig salsa (typ mangosalsa eller ananassalsa och riktig guacamole med färsk chili och inte något creméfraiche-klegg)

Eller så gör du tunna skivor som du glaze:ar med en god glaze och serverar med mangosalsa och bulgorsallad.

Carnitas blir de till o prova nästa vecka tror jag minsann.

Last edited:
Helstekt och plommonspäckad?

Dumt skitsnack är vad det är (visst finns det bättre bitar, men kattmat, knappast)...

Kanske lägga biten i en form med buljong, grönsaker (morötter, lök, vitlök), olika färska kryddor (timjan, lagerblad t.ex.) samt tillsist hälla lite vin i denna blandning. Sen in i ugnen på relativt låg värme (om man har tid).

Har själv inte provat just detta, men kan inte annat än tänka mig att det är smaskens!

Fläskkarré är ju en oerhört tacksam bit som jag ofta väljer framför någon trist entrecoté. Karrén är mångsidig och blir nästan alltid bra oavsett vad man gör med den. Skall man grilla till många är den oöverträffad eftersom den tål att grillas "för länge" till skillnad från valfritt nötkött som lätt förstörs om man missar tiden.

Skall man grilla till många gäster är karrén ypperlig att skära i tunna skivor och grilla och glaze:a. Grilla på, lägg åt sidan, på med nästa lass och snart har du mat för en armé.

Inte om man ska grilla :fakta

Åjo, Det gör det minsann. :arsele
Skall man köra köttet med hela orientexpressen kanske det är skit samma hur det smakar från början. Men kött med insprängt fett eller där man får leta godbitar bland allt fett, är väl liksom med brudar, mera nödtorft än semesterlyx.:D

På nästan samma plats på grisen/charkhyllan/priset finner du ju helt vanliga fläskkotletten. En underbart saftig å fin ren köttbit, om man som jag inte vill snulla till det med tusen smaker i marinaden utan njuter när det står på bordet.

Jag bjuder åxå på dagens grilltips: till plockmatens alla attiraljer så lägg till grillat sidfläsk. Grillat ganska hårt å det räcker att salta. Perfekt att dippa runt å mumsa på till, eller när huvudsakliga målet är nedgjutet, eller karrén inte blev som man trodde.

Skall man köra köttet med hela orientexpressen kanske det är skit samma hur det smakar från början. Men kött med insprängt fett eller där man får leta godbitar bland allt fett, är väl liksom med brudar, mera nödtorft än semesterlyx.:D

På nästan samma plats på grisen/charkhyllan/priset finner du ju helt vanliga fläskkotletten. En underbart saftig å fin ren köttbit, om man som jag inte vill snulla till det med tusen smaker i marinaden utan njuter när det står på bordet.

Jag bjuder åxå på dagens grilltips: till plockmatens alla attiraljer så lägg till grillat sidfläsk. Grillat ganska hårt å det räcker att salta. Perfekt att dippa runt å mumsa på till, eller när huvudsakliga målet är nedgjutet, eller karrén inte blev som man trodde.

Fast grillköttet ska ju just vara insmetat i allsköns kryddor o helvete.

Vill jag äta en köttbit för endast den goda smaken av köttets skull så väljer jag ett annat djur.

Kotletten gör sig bäst i stekpannan när jag gör kotlett, potatis o brunsås, o de kan man inte göra denhär årstiden för de finns inge potatis för det ändamålet.

Nu har jag tyvärr inte tillgång till grill, vilket karré lämpar sig underbart till, så jag behöver något annat tips. Korvgubbes tunna skivor låter najs, lixom carnitas även om det itne blir det ikväll.

Nu har jag tyvärr inte tillgång till grill, vilket karré lämpar sig underbart till, så jag behöver något annat tips. Korvgubbes tunna skivor låter najs, lixom carnitas även om det itne blir det ikväll.

In med skiten i ugnen nu, jag är hungrig.

Står en grill utanför bodarna på PEABbygget vid Trollebergsvägen, låna den;)

Hehe, hade det varit panik så. Står visserligen en grill på gården, men då hade 4 av 5 inlägg gått ut på att jag ska grilla, trots att jag inte orkar dra igång grillen.

Fick bli en variant på korvis förslag med tunna skivor. Stekte halvcm tjocka bitar. Slängde ihop en glaze med ajvar relish, sweet chili sås, ketchup, japansk och kinesisk soya, lite olja, en gnutta vitlök, en gnutta ingefära, lite grillkrydda, salt peppar och ett par droppar liquid smoke (verkligen bara ett par droppar). Total mängd 1,5 dl. Låta karreskivorna götta sig lite i glazen.
Servera med varm potatissallad med vad kylskåpet hade att bjuda på i form av sallad, tomater, sockerärtor etc.

Bara så du vet, Insprängt fett och fett kanter är det som ger smak på en köttbit, inget fett = ingen smak och torrt. Vill man ha något gott välj alltid bitar med fett, helst melerat, gillar man inte fettet så skär bort det efter tillagning. Har jobbat med kött, kotlett, file köper jag aldrig. Köper aldrig kött utan fett, det ska helst vara melerat som en medvurst och gärna en fettkant :tummenupp

Krydda gärna innan grillning men salta efteråt. Salt drar ut saften som droppar ner i grillen. Undvik olja det brinner bara.

Last edited:
Fick bli en variant på korvis förslag med tunna skivor. Stekte halvcm tjocka bitar. Slängde ihop en glaze med ajvar relish, sweet chili sås, ketchup, japansk och kinesisk soya, lite olja, en gnutta vitlök, en gnutta ingefära, lite grillkrydda, salt peppar och ett par droppar liquid smoke (verkligen bara ett par droppar). Total mängd 1,5 dl. Låta karreskivorna götta sig lite i glazen.
Servera med varm potatissallad med vad kylskåpet hade att bjuda på i form av sallad, tomater, sockerärtor etc.

Hälften av de där ingredienserna gör min favoritglaze även om jag främst använder den på ribs av kamben..
- ca 0,5dl ketchup(helst den med mindre socker)
- ca 0,5dl japansk soja
- ca 0,5dl flytande honung
- 1/2 tumme färsk riven ingefära
- 2-3 vitlöksklyftor
- 1 msk liquid smoke
- smaka av med salt & peppar(sojan är salt så var varsam)
...blanda... tillsätt lite mer ketchup och honung om den är för lös.

För egen del blev det grillad laxsida med hemgjord glaze med honung & lime och ingefära (salt peppar) samt grillspett med scampi som marinerats i olja med riven & pressad lime, finhackad chili, vitlök samt hackad koriander och givetvis salt och peppar...
Serverades med quinoasallad(quinoa, ruccola, avokado,sockerärtor, tomat, vinegrette)
Sköljdes ner med budgetbubbel.(Chapel Hill Chardonnay som är relativt söt och passar till chili och ingefära)
Sköljdes ner

*/ ?>
Back