Vad ska jag inkludera i servicen? (CBR600 2500mil)

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
Hej.

Har köpt en CBR 600 med 2500mil på mätaren. Vad jag förstått av instruktionsboken skall det göras service med förgasarsynk och ventiljustering nu vid 2500mil.

Jag tänkte byta;

Olja, stift, oljefilter, luftfilter först och främst, samt synkronisera förgasarna.

Tror ni att det är lönt å lyfta ventilkåpan å kolla ventilerna?

Jag han bara provköra hojen 1 gång innan vintern och då var den lite svårstartad och tvekade lite runt 5-6000rpm. Vet dock inte hur stif o.s.v ser ut.


MVH Gustaf
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det är väl första ventiljusteringen på Hondorna (2400) om jag inte minns helt fel så det skulle jag gjort iaf.
 

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
Långa farbron skrev:
2121263 Det är väl första ventiljusteringen på Hondorna (2400) om jag inte minns helt fel så det skulle jag gjort iaf.


Hmm.. ok... brukar det behövas? Har väldigt lite erfarenhet av motorcyklar med radfyror.

MVH Gustaf
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
GustafL skrev:
2121240 Hej.

Har köpt en CBR 600 med 2500mil på mätaren. Vad jag förstått av instruktionsboken skall det göras service med förgasarsynk och ventiljustering nu vid 2500mil.

Jag tänkte byta;

Olja, stift, oljefilter, luftfilter först och främst, samt synkronisera förgasarna.

Tror ni att det är lönt å lyfta ventilkåpan å kolla ventilerna?

Jag han bara provköra hojen 1 gång innan vintern och då var den lite svårstartad och tvekade lite runt 5-6000rpm. Vet dock inte hur stif o.s.v ser ut.


MVH Gustaf


Hm, har just haft min älskling inne på ventiljustering, det ska helt klart göras.. Hon hade gått 2600 mil då, det var tydligen hög tid! Är inget jag skulle våga hoppa över... :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
GustafL skrev:
2121265 Hmm.. ok... brukar det behövas? Har väldigt lite erfarenhet av motorcyklar med radfyror.

MVH Gustaf

Just Honda klarar sig enormt bra utan att i princip någonsin behöva ventiljustering. (Tack för hög kvalite´Honda)

MEN! Precis som det sägs: FÖRSTA ventiljusteringen är ju väldigt viktig, iaf att kolla att det är de rätta spelen.
Det är ju under första tiden i motorns liv som allt bäddar in sg och sätter sig.
Därefter är det mycket sällsynt att behöva ventiljustera en DOHC radfyra från Honda.

Så ja - mät upp spelen!
 

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
Dr.Bike skrev:
2121287 Just Honda klarar sig enormt bra utan att i princip någonsin behöva ventiljustering. (Tack för hög kvalite´Honda)

MEN! Precis som det sägs: FÖRSTA ventiljusteringen är ju väldigt viktig, iaf att kolla att det är de rätta spelen.
Det är ju under första tiden i motorns liv som allt bäddar in sg och sätter sig.
Därefter är det mycket sällsynt att behöva ventiljustera en DOHC radfyra från Honda.

Så ja - mät upp spelen!

Tack för era erfarenheter, blir till att mäta upp dem men forhoppningsvis behövs de inte justeras. Vad kostar shimsen?

Vad behöver beställas, införskaffas i reservdelsväg för att göra jobbet bortsett från std. verktyg? Byta ventilkåpspackning?

Vart beställer man en mekmanual till CBR600 -97 lämpligast? Visst heter den PC31?



MVH Gustaf
 

Dr.Bike

Guest
GustafL skrev:
2123453 Tack för era erfarenheter, blir till att mäta upp dem men forhoppningsvis behövs de inte justeras. Vad kostar shimsen?

Vad behöver beställas, införskaffas i reservdelsväg för att göra jobbet bortsett från std. verktyg? Byta ventilkåpspackning?

Vart beställer man en mekmanual till CBR600 -97 lämpligast? Visst heter den PC31?



MVH Gustaf


Shimsen byter man gratis på en shysst mc-firma.
Övriga firmor tar 50:- stycket vid byte.

Om du kör 15-spel (byter runt internt) med dina befintliga shims och har tur räcker det oftast att byta några få.

Packningen är "evighets" (om man är försiktig Swedie!)

Shop manual (Verkstadshandbok) kan du ladda ner härifrån denna salt, kolla stickyn om manualer i detta forum! Leta bland de första inläggen av Morlock.
 

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
Dr.Bike skrev:
2123715 Shimsen byter man gratis på en shysst mc-firma.
Övriga firmor tar 50:- stycket vid byte.

Om du kör 15-spel (byter runt internt) med dina befintliga shims och har tur räcker det oftast att byta några få.

Packningen är "evighets" (om man är försiktig Swedie!)

Shop manual (Verkstadshandbok) kan du ladda ner härifrån denna salt, kolla stickyn om manualer i detta forum! Leta bland de första inläggen av Morlock.

-Tackar tackar, så man byter alltså shimsen, man lägger inte dubbla?
Man kan alltså få byta in sina gamla mot nya i rätt tjocklek?

-Hittade "manualtråden", dock bara CBR600F3 '95-96..
Stämmer den för min CBR600 -97:a också?

-Nån får gärna förklara hur det ligger till med CBR600 familjen, PC(XX) och F(X)...

MVH Gustaf
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Japp du byter in schimsen mot rätt storlek

här tar dom 30kr/schims i inbyte

Du klarar dig nog med boken för 96an, det är inte så avancerat

Bort med kåpor, nolla motorn, bort med kylaren, ventilkåpa .. sen är det bara att mäta
 

Dr.Bike

Guest
Ljunghusen skrev:
2125848 Japp du byter in schimsen mot rätt storlek

här tar dom 30kr/schims i inbyte

Du klarar dig nog med boken för 96an, det är inte så avancerat

Bort med kåpor, nolla motorn, bort med kylaren, ventilkåpa .. sen är det bara att mäta


Precis så, och ja, det ska bara ligga ETT shims under tryckaren. Du förstår när du ser det.
LÄgg dig gärna på nedre toleransgränsen på insug. Finns lite häst att hämta där.
Det finns ingen anledning till både hängslor och livrem.
Avgas kan du lägga mitti intervallet.
 

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
finemang, då använder jag 96:ans toleranser då? Även fast den motor har 5hk mindre på spec... ?!

En följdfråga ang. förgasarsynken; är det värt att lämna in eller kan man få det nog exakt själv?

MVH Gustaf
 

Dr.Bike

Guest
GustafL skrev:
2126151 finemang, då använder jag 96:ans toleranser då? Även fast den motor har 5hk mindre på spec... ?!

En följdfråga ang. förgasarsynken; är det värt att lämna in eller kan man få det nog exakt själv?

MVH Gustaf

Föreslår att du lämnar in synknigen om du inte vet vad du gör. Du verkar inte vara en supererfaren meck tycker jag mig förstå, och risken att gå bort sig på just synkningen är ju inte helt fösumbar... :)
Men visst, är man metodisk så. Och det kan räcka att LYSSNA i respektive förgasarhals med en slang. (stetoskop utan moj längst ut).
 

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
Dr.Bike skrev:
2127910 Föreslår att du lämnar in synknigen om du inte vet vad du gör. Du verkar inte vara en supererfaren meck tycker jag mig förstå, och risken att gå bort sig på just synkningen är ju inte helt fösumbar... :)
Men visst, är man metodisk så. Och det kan räcka att LYSSNA i respektive förgasarhals med en slang. (stetoskop utan moj längst ut).


Hej å halloj..

Hehe, är nog kanske lite överdrivet ödmjuk men jag är en av de ungdomar som gick direkt på sprut, och bilar för den delen... =)

Har skruvat en hel del men väldigt lite fyrtaktshoj...! Har stetoskop, men känns vettigare att mäta upp vakumet.. Fick pris på synkklockar för 1000 för "budgetmodellen" å 3000kr för "proffsmodellen" och det kändes kanske lite väl dyrt för något man inte gör allt för ofta..

Har inte heller lusläst synktrådarna, vilket jag kanske borde göra..

Frågan var mer generell, får se hur jag gör..

Tack för åsikterna iallafall
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har du riktiga instrument (jag tycker hemmaihopsatta klocksatser/vattenpelare är inte värt mödan) kan inte mycket gå snett

Det kostar 500-1000kr att lämna in ... jag skulle köpa klockorna för 1000-lappen

Ett utmärkt svartjobb åt polarna dessutom
 

Dr.Bike

Guest
GustafL skrev:
2130931 Hej å halloj..

Hehe, är nog kanske lite överdrivet ödmjuk men jag är en av de ungdomar som gick direkt på sprut, och bilar för den delen... =)

Har skruvat en hel del men väldigt lite fyrtaktshoj...! Har stetoskop, men känns vettigare att mäta upp vakumet.. Fick pris på synkklockar för 1000 för "budgetmodellen" å 3000kr för "proffsmodellen" och det kändes kanske lite väl dyrt för något man inte gör allt för ofta..

Har inte heller lusläst synktrådarna, vilket jag kanske borde göra..

Frågan var mer generell, får se hur jag gör..

Tack för åsikterna iallafall


Den svenska "inte-kan-väl-jag-så-mycket" ödmjukheten! :tummenupp

Då så - håller med Ljunghusen: Tjacka klockor! (men det blir lika bra med stetoskopet!) :) Annars är det straightforward med en förgasare som "nolla" att justera den/de andra emot.
Gäller att hålla tungan rätt i mun vilka reglage som öppnaar/påverkar rätt spjäll utan att rubba de som inte ska rubbas osv! :lol
 

GustafL

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-
Dr.Bike skrev:
2131615 Den svenska "inte-kan-väl-jag-så-mycket" ödmjukheten! :tummenupp

Då så - håller med Ljunghusen: Tjacka klockor! (men det blir lika bra med stetoskopet!) :) Annars är det straightforward med en förgasare som "nolla" att justera den/de andra emot.
Gäller att hålla tungan rätt i mun vilka reglage som öppnaar/påverkar rätt spjäll utan att rubba de som inte ska rubbas osv! :lol


Hehe, får nog ta å göra ett försök. Tack för tipsen, kanske återkommer med mer frågor sen =)

MVH Gustaf
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
hmmm, jag sitter i samma stol. Ska oxå göra en 2400mila service. Du får gärna berätta hur det gått sen, och vilka misstag jag inte ska göra
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top