Vad ska jag köpa för lätt mc?? Hur gör jag för att ta A1 kortet?

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Hejsan!
Hade tänkt köpa en lätt mc en GAS GAS EC 125cc enduro som är reggad som lätt mc. Men är det en bra motorcykel? Vad ligger toppfarten på en sådan? Ni kan inte rekommendera nån annan lätt mc till mig? Jag undrar också hur jag ska göra från början för att ta mitt lätt mc kort (A1 kort)? Jag vill göra det på egen hand då alltså utan hjälp av trafik skola. Är väldigt tacksam för svar!
MVH Benny
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Gasgas EC 125 är en ren endurohoj. Den kräver lika mycket underhåll som vilken annan enduro/cross som helst.
Alltså, om du nästan bara ska köra på landsväg så är inte EC:n att rekommendera. GG SM 125 däremot har landvägsanpassad växellåda, vevparti, lite annan portning och några andra saker som gör den mer lämplig för landsvägskörning.
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
NatoN skrev:
Gasgas EC 125 är en ren endurohoj. Den kräver lika mycket underhåll som vilken annan enduro/cross som helst.
Alltså, om du nästan bara ska köra på landsväg så är inte EC:n att rekommendera. GG SM 125 däremot har landvägsanpassad växellåda, vevparti, lite annan portning och några andra saker som gör den mer lämplig för landsvägskörning.
Men den kostar ju en hel del mer:( Hade lätt köpt den men har inte så mycket pengar. Men jag vill ju ändå ha en cross/enduro eller sm modell. Så det lär nog bli Gas Gas EC:n ändå.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Varför kör du inte på din Husaberg istället?
"Hoj: Husaberg 650cc" :va

Det du kan börja med är att börja plugga teori till teoriprovet, fixa handledare och lite sådant där.
Finns en sökfunktion också, mycket matnyttig för sådanahära ändamål.
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
granath_ skrev:
hehe, tänkte oxå på hojen han har :arsele
men det är väl "dröm"hoj :en.. :7peta
Vaddå menar ni att jag ska ut och köra på vägen med den??? Då är ni inte riktigt kloka där är ju inte ens lyse på den utan skärmar för nummer som används vid tävlingar. Plus att den är trimmad.. :kocko
 

Solid snake

Guest
draccatryck skrev:
Vaddå menar ni att jag ska ut och köra på vägen med den??? Då är ni inte riktigt kloka där är ju inte ens lyse på den utan skärmar för nummer som används vid tävlingar. Plus att den är trimmad.. :kocko


Lugna ner dig ett par hekto va, det kommer ibland in 15 åringar som har detta som hoj: "fÄtT mÄ äRrÄtTa Va BaH!"
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
draccatryck skrev:
Vaddå menar ni att jag ska ut och köra på vägen med den??? Då är ni inte riktigt kloka där är ju inte ens lyse på den utan skärmar för nummer som används vid tävlingar. Plus att den är trimmad.. :kocko

då ber jag om usäkt :pannkyss

& angående topp fart, men köper inte en motard/offroad för att åka fort, då kan du köpa dej en RG125 -87 (som jag råkar ha till salu) :rolleyes:
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
draccatryck skrev:
Vaddå menar ni att jag ska ut och köra på vägen med den??? Då är ni inte riktigt kloka där är ju inte ens lyse på den utan skärmar för nummer som används vid tävlingar. Plus att den är trimmad.. :kocko

Kändes det nödvändigt att trimma en 650?
 

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR750f RC24
draccatryck skrev:
Vaddå menar ni att jag ska ut och köra på vägen med den??? Då är ni inte riktigt kloka där är ju inte ens lyse på den utan skärmar för nummer som används vid tävlingar. Plus att den är trimmad.. :kocko

Ok lyssna noga här. :fatta!

1. Du har en bra cykel som dessutom är trimmad vilket du ändå kommer göra med 125:an. :fatta!

2. Det blir billigare att köra med den du har, slipper köpa ny, slipper betala för två körkort eftersom du ändå måste ta ett till för tung. :fatta!

3. Eftersom du kommar hata den klena motorn på 125:an så är det lika bra att ha en ordentlig cykel att köra ifrån snuten med. :fatta!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top