Vad ska man göra om dämparna bottar?

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
ingen hoj just nu, DTn såld
Mina dämpare bottar när jag bromsar hårt och snabbt. Det känns inte alls bra. De är jävligt sköna vanligtvis och när man bromsar vanligt men om jag tar i så känns de som de bottar..... hur kan man enkelt göra dom hårdare? Inte mycket alltså.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Alternativ:
Skruva åt förspänning
Skruva upp kompressionsdämpning.
Kolla att packboxarna är hela och att oljenivån är rätt.

Om inget ovan funkar:
Banta!

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
Gulsnabbtrajja skrev:
Alternativ:
Skruva åt förspänning
Skruva upp kompressionsdämpning.
Kolla att packboxarna är hela och att oljenivån är rätt.

Om inget ovan funkar:
Banta!
Mmkk ska försöka mig på lite sånt. Oljenivån är ju rätt och det läcker inte eller nåt sånt, jag får nog banta haha, eller skruva upp förspänning och kompressionsdämpning. Vet inte riktigt hur man gör det men de kan väl inte va så svårt att lista ut. Tack.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
gringoo skrev:
Mmkk ska försöka mig på lite sånt. Oljenivån är ju rätt och det läcker inte eller nåt sånt, jag får nog banta haha, eller skruva upp förspänning och kompressionsdämpning. Vet inte riktigt hur man gör det men de kan väl inte va så svårt att lista ut. Tack.

Häll i lite mer olja, så ska det nog bli bättre. Om du inte har inställningsbara dämpare

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Hoj
748R -02
Det är ju lätt att kolla om de verkligen bottnar. Sätt ett spännband (tie-wrap) runt framgaffeln precis vid packningen. När du bromsar kommer bandet att flyttas och du kan se hur du ligger..

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Justera förspänningen (ev. m distanser i gaffeln) så att lastade hänget (från helt utdraget till med dig på hojen) är ca 1/3 av hela fjädringsvägen.
Känns dämpningen för liten så justera kompressionen (om det går) eller byt till lite tjockare gaffelolja.
Höj oljenivån 1 cm el 2, det gör gaffeln mer progressiv.

Men mest troligt är att fjädern är för mjuk. Skaffa hårdare eller ev. korta dom 10 % och montera längre distanser så hänget blir ok. Kräver gassvets för att fixa änden. Nån stötdämparfirma kan nog fixa sånt.
/u

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
ulf_lundin skrev:
Justera förspänningen (ev. m distanser i gaffeln) så att lastade hänget (från helt utdraget till med dig på hojen) är ca 1/3 av hela fjädringsvägen.
Känns dämpningen för liten så justera kompressionen (om det går) eller byt till lite tjockare gaffelolja.
Höj oljenivån 1 cm el 2, det gör gaffeln mer progressiv.

Men mest troligt är att fjädern är för mjuk. Skaffa hårdare eller ev. korta dom 10 % och montera längre distanser så hänget blir ok. Kräver gassvets för att fixa änden. Nån stötdämparfirma kan nog fixa sånt.
/u
Massa gassvetsar och grejer. Det borde vara lättare än så att fixa det.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
gringoo skrev:
Massa gassvetsar och grejer. Det borde vara lättare än så att fixa det.
Du fick ju lite olika tips. Prova nåt.

Finns ju en del att göra även utan gassvets. Så du kan ju prova sånt innan du beklagar dig över sakernas tillstånd (vilket iofs inte hjälper ett dugg iaf).

När bytte du gaffelolja sist ? Korrekt olja ? Korrekt nivå ? Kollat att fjädrarna inte har säckat och borde bytas ?
/u

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
ulf_lundin skrev:
Du fick ju lite olika tips. Prova nåt.

Finns ju en del att göra även utan gassvets. Så du kan ju prova sånt innan du beklagar dig över sakernas tillstånd (vilket iofs inte hjälper ett dugg iaf).

När bytte du gaffelolja sist ? Korrekt olja ? Korrekt nivå ? Kollat att fjädrarna inte har säckat och borde bytas ?
/u
okej. tack...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Conrad skrev:
Ulf_Lundin.
Ska "hänget" vara ca en tredjedel av fjädringsvägen även på en offroad? :)
Jo, det är en vettig grundinställning för lastade hänget, alltså med förare med full utrustning (egentligen). Ska du gå åt nåt håll så lite mindre häng, 1/4 kanske. Har du bekymmer med att den slår igenom ändå så är det nåt annat som borde göras, hårdare fjädrar, mer olja el. mer komp.dämpning, vilket betyder tjockare olja om dämparen inte har justering för kompdämpningen.
Ungefär.
/u

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...