Vad ska man göra?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hojen vibrerar något väldigt mycket men vi har ingen aning om det är normalt eller inte då vi aldrig har ägt en sådan eller hört en förrut.

Sen att farsan tyckte att den gick inte så bra var en till sak, den liksom lägger av när man kommer högre upp i varv, men det blev bättre sedan efter att vi körde den ett tag. Jag drog aldrig på, men farsan gjorde det.

Han är kanske van med sin ZX9R? Aja...

Vad ska man göra? Vi är inte så kunniga men farsan tror att han fixar det, bara han hör vart det vibrerar som mest. Finns det ingen med Mito i gbg som man kan lyssna på?
 

Solid snake

Guest
Vad jag kan komma ihåg så vibrerade xceed:s mito rätt kraftigt över 10000rpm.

Om den dör av så är den förmodligen fortfarande elektroniskt strypt.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Den här vibrerar som mest runt 1000-4000 eller något liknande. Förre ägaren sa att den inte är strypt.

Men som sagt, det blev bättre ju mer vi körde den.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
H4 skrev:
Den här vibrerar som mest runt 1000-4000 eller något liknande. Förre ägaren sa att den inte är strypt.

Men som sagt, det blev bättre ju mer vi körde den.

Har hojen stått ett längre tag?

Alså inte andvänt den.
 

Solid snake

Guest
H4 skrev:
Den här vibrerar som mest runt 1000-4000 eller något liknande. Förre ägaren sa att den inte är strypt.

Men som sagt, det blev bättre ju mer vi körde den.


Ojojoj, min polare köpte en gammal skit 125a, början på 80 talet.

Iaf, den vibrerade äckligt mycket, det visade sig att det stift som håller fast kolvringen hade lossnat så kolvringen gjorde så den vibrerade, annars hade jag satsat på vevlager, nållager eller ramlager.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Solid snake skrev:
Av med stiftet o ta tvitaktsolja o hll ner i hålet.

Inte överdrivet mycket.


Typ, 6-7 droppar.

Och detta ska göra så att hojen slutar vibrera eller? Är du helt säker på att jag ska hälla in tvåtaktsolja?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
H4 skrev:
Och detta ska göra så att hojen slutar vibrera eller? Är du helt säker på att jag ska hälla in tvåtaktsolja?


Apptjobjabja, det e väl klart jag e säker, den går ju på bensin o tvitaktsolja.

Säg att du låter en motor gå utan smörjning, vibrerar den mer eller mindre?

Svar: den vibrerar mer för det är mer friktion, så i med olja nu föfan! :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Solid snake skrev:
Apptjobjabja, det e väl klart jag e säker, den går ju på bensin o tvitaktsolja.

Säg att du låter en motor gå utan smörjning, vibrerar den mer eller mindre?

Svar: den vibrerar mer för det är mer friktion, så i med olja nu föfan! :)

Får väl testa det någon gång... och hoppas att det är det. Vi har bytt växellådsoljan idag iallafall så det är klart (Castrol GPS) och så fyllde vi på med tvåtaktsolja, Castrol TTS.

Tack för tipset... men om det inte är det, kan det vara ramlagerna eller något liknande?
 

Solid snake

Guest
H4 skrev:
Får väl testa det någon gång... och hoppas att det är det. Vi har bytt växellådsoljan idag iallafall så det är klart (Castrol GPS) och så fyllde vi på med tvåtaktsolja, Castrol TTS.

Tack för tipset... men om det inte är det, kan det vara ramlagerna eller något liknande?


Lyssna nu på lilla mig för en gångs skull.

Nån gång?

Du det är det första jag hade gjort om jag inte ville att den ska skära, gammal olja stelnar, o smörjer inte så värst bra längre.

Det KAN också vara lagerna ja.

Lyssna på vad jag säger för jag kör cross o då måste jag ju kunna nåt. :tungan

Vill bara inte att den ska skära för dig. :tummenupp

Fibbla nu i olja genom toppen.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
H4 skrev:
Får väl testa det någon gång...

Vadå nån gång. Tar ju 5 minuter. Vill du att din MC ska gå bättre är det väll bättre att ta tag i problem och försöka finna felet direkt.

:rolleyes:
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Vadå nån gång. Tar ju 5 minuter. Vill du att din MC ska gå bättre är det väll bättre att ta tag i problem och försöka finna felet direkt.

:rolleyes:


Direkct!! :mad:
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det är så här att jag inte kör den. Den står på balkongen och det är jobbigt att ta ut den.

Men när jag väl tar ut den då kommer jag att göra det.

Glömde att tilläga att förgasaren läcker inte mer.

Och så hade jag tänkt köpa ny växellådsolja igen för att det kändes väldigt svårt att växla till friläget, var inte så innan. Bättre att köpa tvåtakts motorolja istället än att riskera att någonting går sönder.
 
Last edited:

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
H4 skrev:
Och så hade jag tänkt köpa ny växellådsolja igen för att det kändes väldigt svårt att växla till friläget, var inte så innan. Bättre att köpa tvåtakts motorolja istället än att riskera att någonting går sönder.



prova att rulla hojen försiktigt frammåt när du ska lägga i friläge det brukar gå mycket lättare då...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
spectre skrev:
prova att rulla hojen försiktigt frammåt när du ska lägga i friläge det brukar gå mycket lättare då...

Det visste jag om men det känns som om det var annorlunda än förr med den gamla motoroljan, minns inte säkert.
 

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Ort
Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Hoj
Honda NSR 125 R -91
H4 skrev:
Och så hade jag tänkt köpa ny växellådsolja igen för att det kändes väldigt svårt att växla till friläget, var inte så innan. Bättre att köpa tvåtakts motorolja istället än att riskera att någonting går sönder.
:skrämd Tänkte du ha tvåtaktsolja i växellådan? :va

Om du inte har kört hojen efter oljebytet - gör det. Det kan vara så att oljan inte riktigt har spridit sig till alla kuggar och därför är det svårt att få i neutralen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top