Vad ska man köpa för hoj att lära sig wheela med?

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Dr 350
Offroadare borde ju vara bra alternativ... relativt lätta och sen blir det inte så dyrt om man slår runt... eller har jag helt fel?

Ge mig tips nu!
Vilka hojar e lämpliga? (märke/modell)
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
En motard är väl det bästa, frågan är hur mycket $$$$ du vill spendera.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har ofta sagt det... trana pa en cykel... lar dig kontrollera en wheelie. Sure, inte direkt samma sak.. men jag tror iaf inte att jag skulle ha lart mig lika snabbt om jag inte ar.. *host* kunglig *host* pa Mtb (vad sags om Nac Nac's, "fender" pa Mtb.. :D ) hehe

Om du gar via motorcykel...kop billigaste raset for traning..
 

Solid snake

Guest
Swedie skrev:
Har ofta sagt det... trana pa en cykel... lar dig kontrollera en wheelie. Sure, inte direkt samma sak.. men jag tror iaf inte att jag skulle ha lart mig lika snabbt om jag inte ar.. *host* kunglig *host* pa Mtb (vad sags om Nac Nac's, "fender" pa Mtb.. :D ) hehe

Om du gar via motorcykel...kop billigaste raset for traning..


Typ en honda mt 125 x :crash :fakta
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Swedie skrev:
Har ofta sagt det... trana pa en cykel... lar dig kontrollera en wheelie. Sure, inte direkt samma sak.. men jag tror iaf inte att jag skulle ha lart mig lika snabbt om jag inte ar.. *host* kunglig *host* pa Mtb (vad sags om Nac Nac's, "fender" pa Mtb.. :D ) hehe

Om du gar via motorcykel...kop billigaste raset for traning..

Hehe.... har du fender på MTB´n??? :D

Hursomhelst då är nog en fyrtaktare bättre att öva på. En DR 350 kanske?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
DR 350 ær notoriskt framtunga, så om det ær den bæsta at børja med vette f--n.
Annars, en fyrtakts enduro/offroad av vilket slag och årsmodell ær nog det lættaste och billigaste man kan børja med. På med fræscha knottriga gummin och hitta en stor platt plætt med græs (fotbollsplan, parker, golfbanor.....) sen ær det bara att børja och rycka i den :D
Och om det går fel.....jodu, då ær det illa før græsflæckar får man inte bort lætt....!!! :D

Cykel ær væl ett bra alternativ att læra sig på.....men det ær knepigt att dra snøret från handtaget till den vikta spaderknekten om motorn ska vara på bakhjulet.....klart man ska læra sig på hoj :D :D :tummenupp
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Swedie skrev:
Har ofta sagt det... trana pa en cykel... lar dig kontrollera en wheelie. Sure, inte direkt samma sak.. men jag tror iaf inte att jag skulle ha lart mig lika snabbt om jag inte ar.. *host* kunglig *host* pa Mtb

Jag är helt värdelös på att cykla bakhjul. Problemet är att jag välter i SIDled... och det händer sällan med motorcykel har jag fått för mig. Men det är möjligt att mitt balanssinne saknar några kromosomer o jag aldrig kommer lära mig köra bakhjul riktigt... varken med cykel eller hoj.
 

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tungelsta (Haninge)
Hoj
KLE 500
mattsson skrev:
Jag är helt värdelös på att cykla bakhjul. Problemet är att jag välter i SIDled... och det händer sällan med motorcykel har jag fått för mig. Men det är möjligt att mitt balanssinne saknar några kromosomer o jag aldrig kommer lära mig köra bakhjul riktigt... varken med cykel eller hoj.

Köp dig en trike!! :tummenupp ;)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
mattsson skrev:
Jag är helt värdelös på att cykla bakhjul. Problemet är att jag välter i SIDled... och det händer sällan med motorcykel har jag fått för mig. Men det är möjligt att mitt balanssinne saknar några kromosomer o jag aldrig kommer lära mig köra bakhjul riktigt... varken med cykel eller hoj.
Jobba med knäna, funkar för mig :) (oftast)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
BULL !!!

Jag lärde mig på en DR 350, den var så klen att man måste lära sig balanser för att kunna åka på någon växel högre än 3an....

Jag hade den slöaste, 350s med vaccumförknaser oxå.... (å skjutspinnar såklart)

FRXTN, sanning med modification: Jag lärde mig inte (eftersom jag inte är fullärd) men kom en bit på vägen :p :p :p


phastasphuk skrev:
DR 350 ær notoriskt framtunga, så om det ær den bæsta at børja med vette f--n.
Annars, en fyrtakts enduro/offroad av vilket slag och årsmodell ær nog det lættaste och billigaste man kan børja med. På med fræscha knottriga gummin och hitta en stor platt plætt med græs (fotbollsplan, parker, golfbanor.....) sen ær det bara att børja och rycka i den :D
Och om det går fel.....jodu, då ær det illa før græsflæckar får man inte bort lætt....!!! :D

Cykel ær væl ett bra alternativ att læra sig på.....men det ær knepigt att dra snøret från handtaget till den vikta spaderknekten om motorn ska vara på bakhjulet.....klart man ska læra sig på hoj :D :D :tummenupp
 

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Dr 350
Rigge skrev:
En motard är väl det bästa, frågan är hur mycket $$$$ du vill spendera.
Senaste hojen var en Duke 2. Tyvärr vågar iaf inte jag testa för mycket på en hoj värd 60000... försöker hitta något i 10000kr klassen som e bra att lära sig på.
Vad tror ni om en Yamaha Xt 550??
Är den för tung och/eller för klen?
 
Last edited:

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
XT 600.. Tung slö och sexig.. precis vad du behöver, kan du köra på slangen med en sån så kan du köra bakhjul med allt :tummenupp :tummenupp :D
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Nick skrev:
Senaste hojen var en Duke 2. Tyvärr vågar iaf inte jag testa för mycket på en hoj värd 60000... försöker hitta något i 10000kr klassen som e bra att lära sig på.
Vad tror ni om en Yamaha Xt 550??
Är den för tung och/eller för klen?

Jag har en GAMMAL häck du kan lära dig stunta på!
En XT500-80 tyskreggad, ful som stryk, men går bra.
Din för 7000:- och då kan du stunta bäst f*n du vill utan att gråta dig sömnlös OM du skulle klota...
;)
:tummenupp

PM:a eller ännu hellre mäjla om du är intr!
 

Bifogat

  • im000161.jpg
    im000161.jpg
    96.3 KB · Visningar: 973

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
El Presidente skrev:
Jag har en GAMMAL häck du kan lära dig stunta på!
En XT500-80 tyskreggad, ful som stryk, men går bra.
Din för 7000:- och då kan du stunta bäst f*n du vill utan att gråta dig sömnlös OM du skulle klota...
;)
:tummenupp

PM:a eller ännu hellre mäjla om du är intr!


fy satan va ugly den e kompis, är den bra som skogis????
2takt, 4takt????

Kompispris kan du pm:a till mig

puss puss
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
mattsson skrev:
Jag är helt värdelös på att cykla bakhjul. Problemet är att jag välter i SIDled... och det händer sällan med motorcykel har jag fått för mig. Men det är möjligt att mitt balanssinne saknar några kromosomer o jag aldrig kommer lära mig köra bakhjul riktigt... varken med cykel eller hoj.

Lär dig använda bakbromsen :)
Slå runt med cykeln medvetet några gånger så hittar du snabbt den berömda "balanspunkten".
Efter det går du på bakbromsen och känner lite på den...

Testa nu att ha en lite högre växel (samt högre hastighet) än vanligt och ryck upp cykeln, skulle du komma för högt så använder du bara bakbromsen!
Bryt lite i styret så känner du vart sidledes-balansen sitter också.

Sen e det ju som så att du kan inte bli kung på det på en dag, träna nån/några gånger i veckan så kan du cykla LÅNGT till sommaren!!

Lycka till!!
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Swedie skrev:
Har ofta sagt det... trana pa en cykel... lar dig kontrollera en wheelie. Sure, inte direkt samma sak.. men jag tror iaf inte att jag skulle ha lart mig lika snabbt om jag inte ar.. *host* kunglig *host* pa Mtb (vad sags om Nac Nac's, "fender" pa Mtb.. :D ) hehe

Om du gar via motorcykel...kop billigaste raset for traning..

Hur långt cyklar/cyklade du på bakan??
NYFIKEN!! :D

Själv har jag inte hittat nån tillräckligt lång, bilfri väg här i trollhättan :(
Alla raksträckor tar ju slut efter typ 300-400 meter...
 

mustic

PEACE to the dawgs
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skåne
Hoj
snart 125:a
El Presidente skrev:
Jag har en GAMMAL häck du kan lära dig stunta på!
En XT500-80 tyskreggad, ful som stryk, men går bra.
Din för 7000:- och då kan du stunta bäst f*n du vill utan att gråta dig sömnlös OM du skulle klota...
;)
:tummenupp

PM:a eller ännu hellre mäjla om du är intr!
men det är ju trum broms fram!!!
däligt om man ska stunta!! :crash
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jidetoft skrev:
Hur långt cyklar/cyklade du på bakan??
NYFIKEN!! :D

Själv har jag inte hittat nån tillräckligt lång, bilfri väg här i trollhättan :(
Alla raksträckor tar ju slut efter typ 300-400 meter...

heh, det dar slar jag latt...

3.5km pa bakhjulet. Tog mig 15 minuter!!! Hall pa att :zpy av trotthet i armarnar efterat. Det var det som gjorde att jag slappte ner framhjulet.. ORKADE inte ta kurvan.

Dessa 3.5km var gjort i stan i Eskilstuna, vagen som gar fran centrum ut mot stora vagen till Katrineholm. Detta innehall, uppforsbacke, nerforsbacke, stoppljus (som jag stannade vid pa bakhjulet!! utan att slappa ner framhjulet), kurvor m.m.
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Swedie skrev:
heh, det dar slar jag latt...

3.5km pa bakhjulet. Tog mig 15 minuter!!! Hall pa att :zpy av trotthet i armarnar efterat. Det var det som gjorde att jag slappte ner framhjulet.. ORKADE inte ta kurvan.

Dessa 3.5km var gjort i stan i Eskilstuna, vagen som gar fran centrum ut mot stora vagen till Katrineholm. Detta innehall, uppforsbacke, nerforsbacke, stoppljus (som jag stannade vid pa bakhjulet!! utan att slappa ner framhjulet), kurvor m.m.

Haha, och mina kompisar tycker jag är galen och dum i huvudet när jag försöker cykla på bakhjulet...har haft av totalt tre (!) bakaxlar genom att göra vanlig transportering på cykel lite mindre tråkig.
Fast jag har aldrig lärt mig att använda bakbromsen, kan ju bero på att cyklarna jag har haft inte varit direkt lämpade för det. Bockstyrehoj på bakhjulet är kanske inte helt optimalt...

Nu har min senaste cykel rasat sönder och jag behöver köpa en ny så småningom. Är lite sugen på en Crescent Hamra, någon som mot förmodan har erfarenhet av en sådan? :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top