Vad ska man köpa?

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Vad ska man köpa/ var kan man köra? (sundsvallsbo)

Hej !
tänkte att jag ska köpa en minimoto.
Hade inte tänkt lägga ner 10-15000 på en polini, tänkte mer på 2-3000 kr klassen =)
Vilken är den bästa, motor osv lätt med trim/reservdelar.
Tacksam för svar

Jag bor också i sundsvall så finns det nåt bra ställe man kan köra i närheten, vet en inomhus gokart bana men det är betong golv, så de blir nog ruggit halt troja...=p

// en leksugen liten pojke :) :tungan

Last edited:

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
köper du en i 3 000:- klassen så trimma den inte, det kostar bara massa pengar & den går fortfarande så pass mycke saktare än dom dyrare maskinerna att det är bättre at sattsa på nåt annat.

köp en för 5-6 000, eller en begagnad i 15 000:- klasen.
dom i 2-3 000 kronorsklassen är för barn.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
CarMan skrev:
köper du en i 3 000:- klassen så trimma den inte, det kostar bara massa pengar & den går fortfarande så pass mycke saktare än dom dyrare maskinerna att det är bättre at sattsa på nåt annat.

köp en för 5-6 000, eller en begagnad i 15 000:- klasen.
dom i 2-3 000 kronorsklassen är för barn.

Eh? Det var ju just nåt i 15 000:- klassen han inte ville lägga.

De i 2-3000:- klassen hoppas jag att alla förstår inte går i närheten lika bra som ens hyrmoppar.
Jag har en billig kinamoppe i just den billigaste klassen, skitkul! Jag skulle inte ens komma på tanken att lägga 15 000+ på en "leksak". För det är det den är, ett substitut för att köra riktig hoj på vintern.

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
2000kr klassen är en rolig leksak och det är ngt som jag rekommenderar.
Vill man ha lite mera ös så kostar det lite pengar med trim. Men det har sin skönhet, man får väldigt bra kännedom om maskinen och vilka delar som påverkar vad.

Att börja från grund och bygga upp en maskin är bara roligt. Att ha en maskin i 15k klassen är mycket bättre, ja. Men där har man inte lika mycket att fixa med. Den seriöse tävlingmänniskan kan köpa dessa. Men för privat bruk så är det slöseri.

Vill man ha en bra motor till sin kinahoj, så kan man kolla in på ADARACING. Kostar ca 2800kr (!) men en av dem snabbaste motorerna till kinamodellerna.
detta är då när man verkligen vill satsa.

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Jag skriver väll samma sak igen, men mad andra ord, då ingen verkar förstå vad jag skerv i första inlägget.

om du köper en minimoto i 2-3000:- klassen så kör med den som den är, inte värt att lägga pengar på trim til en sån.

har du från början tänkt att trimma så köp istället en kina hoj för 5-6000:-

vill du ha mer ork en då så rekomenderar jag en begagnad vattenkyld italiensk hoj.

(ni som rekomenderar hojar för 2-3000:- har ni hört nåt annat? personligen tyckar jag dessa hojar har en fördålig konstruktion, dom går inte att köra fort i kurvor med! inte för att dom ens går fort, men det är ju leksaker som sagt, där med har jag inte sagt at men kan ha kul på en leksak, men dom har mycket stora begränsningar)

5-6 000:- klassen prisvärd
2-3 000:- klassen inte prisvärd
begagnad vattenkyld för 15 000:- = prisvärt

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
CarMan skrev:
begagnad vattenkyld för 15 000:- = prisvärt

Och för 15000 till så får du en riktig sporhoj som du kör ifrån vilken polini,grc eller annan italiensk hoj. Och de får man köra på stora fina banor... :rolleyes:

Halva nöjet råkar vara att pula, förbättra kinaskräpet. Och få ett gott skratt åt kassa lösningar.... För en liten slant så kan du trimma och får avsevärd förbättring jmf med orginal. Visst kvaliten är kass. Man får det man betalar för.
Det är en leksak, jag tycker även att en riktigt minimoto är en leksak. Dock för dyr.
Vi är ett gäng som köpt billiga kinamotos och vi har förbannat kul med dem då vi kör i gokarthallen. Med rätt trim och hårdare/ställbarkoppling så går det att få tillräckligt fart på dem för att de ska vara jävligt kul.
Slipper dessutom strul med kokande och läckande hojar...

De stora stålarna lägger man på den riktiga hojen.. Carman Vad åker du för sporthoj???

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
SENSEI skrev:
Och för 15000 till så får du en riktig sporhoj som du kör ifrån vilken polini,grc eller annan italiensk hoj. Och de får man köra på stora fina banor... :rolleyes:

Halva nöjet råkar vara att pula, förbättra kinaskräpet. Och få ett gott skratt åt kassa lösningar.... För en liten slant så kan du trimma och får avsevärd förbättring jmf med orginal. Visst kvaliten är kass. Man får det man betalar för.
Det är en leksak, jag tycker även att en riktigt minimoto är en leksak. Dock för dyr.
Vi är ett gäng som köpt billiga kinamotos och vi har förbannat kul med dem då vi kör i gokarthallen. Med rätt trim och hårdare/ställbarkoppling så går det att få tillräckligt fart på dem för att de ska vara jävligt kul.
Slipper dessutom strul med kokande och läckande hojar...

De stora stålarna lägger man på den riktiga hojen.. Carman Vad åker du för sporthoj???

Vadå sporthoj? Jag trodde detta var ett minimoto-forum...?

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Man kan köpa en hoj för 2000kr, sedan en ny motor på 2000kr, då är man uppe i 4 och dessa är snabbare än 5-6kr klassen :)
dessa varvar iaf upp till 13000rpm enl adaracing.
enl ADA så är hastigheten ca 18-20mph snabbare än dem ordinarie motorerna på kina hojar,

"On a radar gun this engine is around 18-20mph faster than our stock 49cc. The engine also had a lightened flywheel, ADA race pipe, WYK carb and billet reed kit, 13:1 dome, and 8 tooth front sprocket. It is much faster and quicker accelerating than stock. This engine will turn 13,000+ rpm when setup properly.

A good exhaust pipe is very important in making a 2-stroke engine run good. Any pipe that has a small straight section coming off of the cylinder is not a good design. The ADA race pipe is properly designed with taper and a center section, which many of the pipes for the Chinese pocket bikes do not have.

The key to a good running engine is the complete package and all of it’s components. Make sure you get good parts that work well together.

ADA Racing Tech Support"

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Andreas_ace skrev:
Man kan köpa en hoj för 2000kr, sedan en ny motor på 2000kr, då är man uppe i 4 och dessa är snabbare än 5-6kr klassen :)
dessa varvar iaf upp till 13000rpm enl adaracing.
enl ADA så är hastigheten ca 18-20mph snabbare än dem ordinarie motorerna på kina hojar,

Bullshit!
De pratar om luftkylda kinahojar. De i 5-6000kr klassen är vattenkylda. Bansheen lämnar över 8hk (runt 10) vilket du aldrig kommer i närheten av med en billig luftkyld kina oavsett vad ADA har gjort med den. Runt 6,5hk på en luftkyld minimoto brukar vara gränsen. Jag har hört talas om en luftkyld GRC på 8hk men det är inget jag kan bekräfta. Du har missuppfattat det hela. För övrigt så varvar de vattenkylda ledigt över 13k under belastning.

Kung Otto

Rutinerad förare™ Approved by GSXR1100R
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
En Svart
Filip RSR skrev:
Vadå sporthoj? Jag trodde detta var ett minimoto-forum...?
Detta forum e till för oss alla,fiddy,kina,mini,wannabe,...låt dom komma till insikt.Köpte en blatakopia förra hösten,par timmar senare va kopplingen slut.
byte med medföljande,tog 2min gick den sönder,byte till pollini orginal sen
Carcbon värsting,fixa kylaren,gick varm,byta lager i hjulen,svetsa blås,kjedjan
gick sönder+drev.byte fugge för att den skulle bli snabbare(detta funka)
denna mini e bara bra om man inte kör med den.Okey 5min om dagen.Händer nog inget.Vill inte skriva mer om den It`sucks :arsele Ska ni köra så köp dyrt
typ italia eller vill ni fortsätta shttp://sporthoj.com/annonser/?id=18873kruva så köp min

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
ta en luft kyld Blata Elite 13 R
Luftkyld ger 10HK!

visserligen ingen billig Kina, men även luftkylda ger över 10hästar, och detta på 10k rpm

Varvet spelar ingen roll. Motorn kanske kan vara 15krpm men högst effekt blir på ca 11k. Sedan gå effektkurvan ner.

Varför man anv vatten är för att kyla ner temperaturen. BLir det för varm så antänds bensinen INNAN kolven ens är på väg upp och blir utan komp. Resultat= kolven går baklängen och hela skiten rasar.

Gick fordonsteknikslinje och blev Sveriges 70:e bästa elev, så jag vet nog en hel del när det gäller motorer.

Kung Otto

Rutinerad förare™ Approved by GSXR1100R
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
En Svart
Om uppgifter om effekt mm.står på internett så e de sant :kocko
felaktiga uppgigifter med SK.tester finns :B.l.a blatacopy rastar orginalblata :mad: men dom testar mot blata junior modell.
Vill ni ha en mini som håller så köp en grc-kopia och släng ut 5-6tusen i bra grejor lr sluta klydda köp en italia DM ,Pollini lr CRC.Fan 5.000:- för en kopia,orginalat 27.000:-!!!! sicket klipp :tungan LYcka till

Andreas_ace skrev:
ta en luft kyld Blata Elite 13 R
Luftkyld ger 10HK!

visserligen ingen billig Kina, men även luftkylda ger över 10hästar, och detta på 10k rpm

Varvet spelar ingen roll. Motorn kanske kan vara 15krpm men högst effekt blir på ca 11k. Sedan gå effektkurvan ner.

Varför man anv vatten är för att kyla ner temperaturen. BLir det för varm så antänds bensinen INNAN kolven ens är på väg upp och blir utan komp. Resultat= kolven går baklängen och hela skiten rasar.

Gick fordonsteknikslinje och blev Sveriges 70:e bästa elev, så jag vet nog en hel del när det gäller motorer.
Blata e inte snabba. mvh moppefuckoooooo

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Filip RSR skrev:
.. om du tittar längst upp i vänstra hörnet på din skärm så står det:
Sporthoj.com Här snackas det Sporthoj.

Dvs som jag ser det så bör du ha ett sporthojsintresse och allra helst äga en sporthoj för att hänga här. Minimotoforumet för sporthojsägare med minimoto, kinamoto eller liknande.
Vi lägger vårt krut på den riktiga hojsäsongen och kör billigt skit under vintern. Och vi har kul trots prestandan...
Skulle aldrig falla mig in att lägga 15papp på nått som är tillverkat i Italien... Alla vet ju hur bra kvalitet en ducce häller :hihi

Vissa kanske inte förstår vad de köper och känner sig lurade. Och ja visst riktiga minisar är bättre i alla avseenden. Men se det istället som så här.. Vi som gladerligen filar och pular med våra kineser provar på att köra mini. EN DEL av dessa vill efter att ha provat ha något värre. Och går då KANSKE vidare för att de har fått ett intresse.

Som jag ser det så kan Kinsererna bara bidra till att minimotosporten växer.

Men för att svara på trådskaparens fråga: En kina i 2-3000 kr klassen.. Vad jag sett så är det ingen större skillnad mellan dem. Sitter samma motorer. 39-50cc. Slicks till däck är att föredra. Ger mycket bättre fäste än ´de mönstrade däcken som sitter på en del. Vissa modeller har avgasrör utan expand.kammare. Vilket försämrar prestandan i hojen. Dvs Köp en med riktig pipa och med slicks. Skillnad även på förgasare. Vissa har trottel andra spjäll.... Spjällvarianten har ställbar luftskruv vilket inte trottelförgaseren har. Vad som är bäst kan jag inte svara på. Inbillar mig iaf att ställbar skruv är att föredra....

Var medveten om att det du köper är kineskvalitet. Dvs chokladskruvar och tuggumigängor. m,m. Det blir en hel del meckandes. Kolla även att du kan få tag på reservdelar.
Jag personligen tycker det är kul att mecka så mig gör det inte ett skit.
Och kan även säga att jag aldrig skulle köpt en mini om det inte varit för priset. Och vem vet en dag kanske jag tycker det är VÄRT 15000 kr. Tills dess så har jag skoj på min trimmade kines där en ny KOMPLETTmotor kostar 800kr.
Dvs jag kan ha många ras för 15000....

Last edited:

Dynamit

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
Monkey110cc , Blata B1 kopia
rosena skrev:
Hej !
tänkte att jag ska köpa en minimoto.
Hade inte tänkt lägga ner 10-15000 på en polini, tänkte mer på 2-3000 kr klassen =)
Vilken är den bästa, motor osv lätt med trim/reservdelar.
Tacksam för svar

Jag bor också i sundsvall så finns det nåt bra ställe man kan köra i närheten, vet en inomhus gokart bana men det är betong golv, så de blir nog ruggit halt troja...=p

// en leksugen liten pojke :) :tungan

Tjenare , Jag har min blata kopia på annons här på sidan , 3500:-
säljes pga tidsbrist till studier , hör av dig om du är intresserad så skicka jag lite bilder på värstingen.
:tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...