Vad ska man tänka på inför våren?

johan1464

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
-03 Yamaha R1
Halloj allihopa!

Skaffade första hojen ifjol sommar och är mycket nöjd, även fast det blev lite väl få mil. Är grymt peppad inför årets hojsommar!

Är tidigt ute, men vad tycker ni man ska tänka på innan man ger sig ut på vägarna i vår? Det enda jag gjorde innan jag ställde undan pärlan var att tvätta och ta bort batteriet.
Oljebyte, lagerbyten, spänna kedja, vad bör jag göra och kolla upp för att känna mig säker där ute?

Ozzi

Guest
Upp med blicken och håll avståndet, DET är det viktigaste.:tummenupp:D

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Något som säkert är bra är att köra lite krypkörning och bromstest. Kolla bara så det inte är halt och ta det lugnt i början..

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Grus kan finnas där man minst önskar det. Ovana vid kraftiga fartresurser är väl inte helt ovanligt på våren...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk på att det var längesen du körde och att du kan vara lite ringrostig, så ta det lite lugnt i början.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu skulle jag kunna vara elak och säga att du verkligen måste kolla kontinentalsocklarna, vinkelflänsarna och beställa nya synvinklar så du har hemma ifall dom går sönder, men frukosten har börjat verka så jag passar :D

Var hojen hel å fräsch i höstas när du ställde in den så lär knappast lager, kedja mm ha blivit slut under vintern. Men självklart skadar det inte att kolla över hojen, smörja vajrar, smörja kedjan, kolla över allt slitage osv. Som några har sagt, kolla däckstrycket och kör försiktigt. Hitta en stor parkering, efter stängningsdags, och träna krypkörning, både svängar och att köra tex tvärs 3 p-fickor på längsta möjliga tid. Det kanske låter fånigt, men du lär verkligen känna din hoj och du lär dig styra med blicken, och det har du nytta av när det börjar gå undan ute på krokvägarna sen. :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det inte bättre att smörja kedjan efter att ha kört en runda då om man nu smorde den innan förvaringen? :)
Jo, det är bättre att smörja en varm kedja, men eftersom TS verkade tvätta hojen utan att smörja kedjan så är det ju bättre att smörja en kall kedja än att åka med en kedja som man kanske har tvättat för ren :)

Sen är det ju inte bortkastat att smörja en kall kedja, det är bara bättre när den är varm, det viktiga är att inte sticka iväg och testa toppfart precis när man har smort kedjan, för då kastas fettet/vaxet av, det måste hinna "torka" lite först.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Nu skulle jag kunna vara elak och säga att du verkligen måste kolla kontinentalsocklarna, vinkelflänsarna och beställa nya synvinklar så du har hemma ifall dom går sönder, men frukosten har börjat verka så jag passar :D

Var hojen hel å fräsch i höstas när du ställde in den så lär knappast lager, kedja mm ha blivit slut under vintern. Men självklart skadar det inte att kolla över hojen, smörja vajrar, smörja kedjan, kolla över allt slitage osv. Som några har sagt, kolla däckstrycket och kör försiktigt. Hitta en stor parkering, efter stängningsdags, och träna krypkörning, både svängar och att köra tex tvärs 3 p-fickor på längsta möjliga tid. Det kanske låter fånigt, men du lär verkligen känna din hoj och du lär dig styra med blicken, och det har du nytta av när det börjar gå undan ute på krokvägarna sen. :tummenupp

Bra tips!

MEN var oxå beredd på ett eventuellt motorstopp som i en kurva i låg fart "pressar" ner hojen i marken. Inte alls kul att börja med att beställa ett nytt kåpset :/

Bara liten brasklapp som kan vara bra att minnas. Du minns säkert situationen från körskolan.

/En som vet

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Antar att R1 ska servas inom ett visst antal mil eller inom varje år? Då är det nog läge att utföra en vanlig oljeservice innan du rullar ut. Annars är det bara det vanliga, kolla så att allt är schysst och tänk med huvudet första repan du kör. Det kan kännas lite ovant om du inte kört på ett halvår. Samt som det redan är nämnt, asfalten är kall(hal) samt grus(ännu halare) kan finnas på vägbanan.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Den har stått länge och behöver sotas ur! Även hjullager mm behöver komma igång igen.
Det gör lämpligast med varvstopp på en växel i taget, men sexans växel är viktigast att komma ihåg.
Även gummit har hårdnat, det löses genom att elda upp däcket, gärna på varvstopp.
Sedan det sedvanliga, väck tutan genom att tuta på bilister, och se till att oljan når alla glömda områden i motorn genom bakslangsåka samt framhjulsåka.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den har stått länge och behöver sotas ur! Även hjullager mm behöver komma igång igen.
Det gör lämpligast med varvstopp på en växel i taget, men sexans växel är viktigast att komma ihåg.
Även gummit har hårdnat, det löses genom att elda upp däcket, gärna på varvstopp.
Sedan det sedvanliga, väck tutan genom att tuta på bilister, och se till att oljan når alla glömda områden i motorn genom bakslangsåka samt framhjulsåka.

Precis, varvstoppet är nyckeln till allt.
Det finns ju där för att man ska veta när man varvar tillräckligt mkt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati