Vad smörjer ni kedjan med ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Vad använder ni ? CrC kedjeklister ? Castrol ? hmm antar att valfett står högt på listan hos vissa med, och vad betalar ni ?`

jag använder iaf Castrol Chain Wax 400ml ca pris 110 spänn burken.

Och hur gör ni ? smörjer efter varje gång ni kört eller med veckas intervall ? Rengör ni innan på något sätt eller öser ni bara på ?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Jag använder Motuls klisterolja, ungefär var 50:e mil får kedjan en dos. Oftare om det regnar. Är noga med att bara smörja när jag precis kört och kedjan är lite ljummen.

När jag kört ett par mil i riktigt ruskväder har den mesta skiten faktiskt "tvättats av", sedan smörjer jag bara ordentligt igen. Verkar funka bra för mig i alla fall!

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Biltemas kedjespray var 20:e minut ungefär.
(Kör ju ingen gata längre så det är rätt lätt att hålla täta intervaller)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Bel Ray Kedjevax!!! Flyger INTE omkring och kladdar. Köper på Biscaya. Absolut bäst enligt mig.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Själv har jag börjat köra med Mobil Fully Synthetic Motorcycle Chain Lube. Är lagom blanding mellan kläggigt och flytande vid appliceringen, så lyser det smått lilaaktigt i dagsljus så man lättare ser hur mycket som kletats på. Smörjer kedjan bra och länge, men kladdar ned fälgen en del om man kletat på för mycket.

Hade CRC:s klisterolja innan. Helt ok. Smörjer bra, kladdar inte ned så enormt mycket.

Har även provat Castrols vax, men tyckte det var helt kasst. Det bara guggade ihop sig och lade sig i stora klumpar på kedjans utsida, medan kedjan blev helt torr. Fick rensa loss det varje gång innan jag skulle smörja kedjan igen. Dock inte så mycket som hamnade på fälgen...

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Kör själv bara Castrol chainwax sedan jag bytte drivpaket. Funkar verkligen klockrent. Inbillar mig att om man håller sig till samma typ hela tiden så är det idealet.

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
har senaste 20 milen kört med kontinerlig smörjning genom ett fint litet läckage genom packboxen vid kopplingstryckstången genomföring i blocket... :crash Min fina ljusa bakfälg har oxå ett fint trevligt utseende pga av all olja som sprutat runt!

Tillägga bör att packboxen nu är bytt o skall provköras i regnet denna eftermiddag! Normalt sett används Castrols kedjevax!

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Har använt chain wax och var nöjd..
Men halva innehållet fanns kvar och gasen slut..
Efter 4 burkar har jag bytt märke...
Kommer inte ihåg just nu vad det hette..Men funkar lika bra det med..

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Håll kedjan ren och smörj ofta så håller den länge vad du än använder för kedjespray.

Jag använder castrol chain vax, förut använde jag biltemas
kedjespray den funkade den med kladdade dock mycke mer då det är en klisterolja.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Iceman1975 skrev:
Har använt chain wax och var nöjd..
Men halva innehållet fanns kvar och gasen slut..

....blir lätt så om du inte är jäkligt noga med att hålla flaskan i upprått läge!...

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Motorex Chain Lube 622 tror jag den heter, mycket bra och kladdar inte om den får "torka in" en stund.

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Castrol chain wax.. alltid kört med det. Har kört 2800 mil hittills med samma drivpaket, ser fortfarande OK ut

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Motorex Race.
Efter att ha testat diverse skräp fick jag för några år sen tipset om Motorex, och sen dess har jag aldrig använt något annat.
Kladdar inte särskilt mycket och sitter kvar länge på kedjan.

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Maxima Chain wax....

Som referens kan jag bara konstatera att på ZX-12an höll drivpaketet 2800 mil innan det var färdigt + att jag hade polerade fälgbanor och det var inte det minsta skit utav vaxet på bakfälgen..

Är inne på 3 hojen som jag uteslutande kör på Maxima och jag tycker att det funkar klockers..smörjer cirka vart 30 mil.
Givetvis på insidan av kedjan och när kedjan är varm.

På Gixxern är jag uppe i 2000 mil och paketet är fortfarande fräscht....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln