vad smörjer ni kjedjan med???

redmarbel

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yzf r1
Vad tycker ni är bäst att smörja kjättingen med om men vill slippa en jävla massa kladd på fäljen???
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
redmarbel skrev:
Vad tycker ni är bäst att smörja kjättingen med om men vill slippa en jävla massa kladd på fäljen???

det enda som funkar om du inte vill ha kladd på fälgen är nog att inte smörja kedjan. Är nog svårt att få det stänkfrit enligt mig!
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Lånar tråden lite, hoppas det inte gör något..
jag har hört att teflonspray ska vara bra till mc kedjor, det var en crossåkare som tipsa mig om det...
Någon som har testat det?
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Vi kör hårt med teflonolja på jobbet. Det är nog inte så bra att smörja kedjan med jämfört med kedjevax. Jag tror kedjevaxet "håller" längre än teflonoljan.
Men det är vad jag tror, jag VET ju inte säkert..
 

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Ort
skåne
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
jag håller med! finns nog inget som inte stänker något alls. men jag kör med vanligt kedjespray från castrol...

Lånar oxå tråden lite nu när vi är inne på kedjan!! vilket sätt är bäst att rengöra kedjan på? för där sätter sig ganska mycket skit. och sen ibland nör man kollar på hoj bilder så blänker deras kedjor!! är rena och snygga!
väldigt tacksam om jag kan få några tips på att hålla den ren!
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Lunkiz skrev:
jag håller med! finns nog inget som inte stänker något alls. men jag kör med vanligt kedjespray från castrol...

Lånar oxå tråden lite nu när vi är inne på kedjan!! vilket sätt är bäst att rengöra kedjan på? för där sätter sig ganska mycket skit. och sen ibland nör man kollar på hoj bilder så blänker deras kedjor!! är rena och snygga!
väldigt tacksam om jag kan få några tips på att hålla den ren!

Jag brukar ställa hojen på depåstödet och lägga i ettan och låta den rulla på tomgång. Sen tar jag en svamp som jag dränker lösningsmedel (fotogen) på och håller mot kedjan. Då blir den riktigt ren och fin.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det kan skada vissa typer av kedjor?!
 
Last edited:

Sniper

Guest
Lunkiz skrev:
jag håller med! finns nog inget som inte stänker något alls. men jag kör med vanligt kedjespray från castrol...

Lånar oxå tråden lite nu när vi är inne på kedjan!! vilket sätt är bäst att rengöra kedjan på? för där sätter sig ganska mycket skit. och sen ibland nör man kollar på hoj bilder så blänker deras kedjor!! är rena och snygga!
väldigt tacksam om jag kan få några tips på att hålla den ren!
Lacknafta och en liten borste blir som ny :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
CRC kedjespray, kanon
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Fudpucker skrev:
Jag brukar ställa hojen på depåstödet och lägga i ettan och låta den rulla på tomgång. Sen tar jag en svamp som jag dränker lösningsmedel på och håller mot kedjan. Då blir den riktigt ren och fin.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det kan skada vissa typer av kedjor?!
lösningsmedel är väl inte så bra på o-ringskedjor, eftersom det kan skada gummiringarna. kanske bättre att använda något petrolium baserad grej.. typ diesel har jag fått för mig, men jag vet inte något säkert.
 

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Ort
skåne
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
Hurtig skrev:
lösningsmedel är väl inte så bra på o-ringskedjor, eftersom det kan skada gummiringarna. kanske bättre att använda något petrolium baserad grej.. typ diesel har jag fått för mig, men jag vet inte något säkert.

har oxå hört att man kan använda sig av diesel! ingen som vet??
för jag behöver verkligen tvätta min kedja sitter en massa skit på den!(inte bra alls)
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
diesel eller fotogen ska man använda, lösningsmedel kan förstöra o-ringarna. Det blir nog grisigt med dom flesta smörjmedel.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag brukar

använda WD40...... Jag tar av kedjan och slänger ner den i en dunk med WD40. Skakar lite och låter den ligga ett tag, sedan tar jag en pensel och borstar / skrubbar kedjan... :tummenupp
Den håller läääänge om man gör det lite då och då.. Blir billigt i längden. :fakta
Sedan använder jag kedjewax då det inte klibbar på samma sätt som kedjespray / klister.. :3freak
Att den sedan ser helt ny ut är ju ochså trevligt.

Ett tips till är att waxa fälgen... Det går betydligt lättare att göra ren den då!

Mvh putsb**en Jugge. :hihi
 

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Zx9r -00
Fudpucker skrev:
Vi kör hårt med teflonolja på jobbet. Det är nog inte så bra att smörja kedjan med jämfört med kedjevax. Jag tror kedjevaxet "håller" längre än teflonoljan.
Men det är vad jag tror, jag VET ju inte säkert..


hörde nått om kedje vax. var inte så bra det trängde inte ner i kedjan ordentligt och gav då inte tillräcklig smörjning tyvär är nog det som skitar ner bäst annvände nått kaldigt helvete nu i höstas som jag hade kvar fån cross åkningen... nått från volvoline (ursäkta stavningen om det är fel) men om man la på ett fint lager när man hade varit ute och åkt så trängde det in bra för kedjan var varm stannade kvar hyfsat med.,.. men klart det skitade ner lite.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
att smörja med lättflytande smörja som tränger in å sedan på med kedjewax... hört av crossåkare
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Har kört med Castrol Chain wax sen i höstas och jag blev positivt överaskad. kastar mycket lite på fälg mm om man tar lite men ofta :tummenupp
 

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Ort
skåne
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
Jugge_c skrev:
använda WD40...... Jag tar av kedjan och slänger ner den i en dunk med WD40. Skakar lite och låter den ligga ett tag, sedan tar jag en pensel och borstar / skrubbar kedjan... :tummenupp
Den håller läääänge om man gör det lite då och då.. Blir billigt i längden. :fakta
Sedan använder jag kedjewax då det inte klibbar på samma sätt som kedjespray / klister.. :3freak
Att den sedan ser helt ny ut är ju ochså trevligt.

Ett tips till är att waxa fälgen... Det går betydligt lättare att göra ren den då!

Mvh putsb**en Jugge. :hihi


låter bra! :tummenupp
men jobbigt o ta v kedjan? när man inte har verktyg?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top