Vad tänka på vid köp av underställ??

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Som en del av er säkert redan sett så har jag inhandlat ett tjat helställ. Gör nu vad jag kan om dagarna för att töja ut det en del så man ska kunna andas i det till våren. Det är ju som sagt var j-kligt struligt att ta av sig. Man är ju vig som ett väggfast kylskåp! När det blir varmt och klibbigt så blir det ju inte bättre direkt.

Tanken var då att inhandla ett underställ... men vad ska man tänka på?
Finns ju massor med fin fina material som transporterar bort fukt osv. Men hur farligt är det med plast-tillsatser i dessa plagg? Kan tänka mig att det blir rätt varmt när/om man kasar asfallt. Dvs jag vill inte ha kläderna fastsmälta i huden!

Vad är prisvärt?! Ska det vara ett helt eller ett delbart?! Vad ska man tänka på helt enkelt?! Antar man bör köpa så litet o tajt som möjligt för att undvika att det korvar sig under stället.

MVH
KaliZ

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
www.sidenselma.se

skyssta underställ i siden, funkar kanon när det är varmt (och kallt) dessutom har dom ett par skyssta y-front i siden!:D

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Köp hos närmsta bygghandel. Ska inte kosta mer än 150:- butikspris.
Jag har kört på dylika i 5 år nu, inga klagomål, fungerar i varmt som kallt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag köpte ett på HiSport outlet, kostade väl 150:- för tröja och byxor. Det har jag haft i många år nu, och det funkar klockrent, både när det är varmt och när det är kallt, och jag har aldrig haft några problem med det när jag har kasat asfalt heller. Fodret i mitt Dainese var ju dessutom av polyester, så jag vet inte hur kinkig man ska vara med materialet i understället? :va

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Saxat från SVEMO, om det kan ha betydelse i frågan.

"2.3.1.1 Skinnoverall får vara hel eller delad, men ska vara hel i sömmar och dragkedjor.
Foder får inte vara av syntetiskt material som kan smälta och skada huden.
Om overallen har foder av syntetiskt material skall extra overall av silke eller bomull bäras närmast kroppen."

/R

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har testat 4-5 olika underställ. Kommit fram till att det billigaste bomulls-stället är skönast! Hellyhansen är för tätt och skaver. Det ska vara nått lätt o luftigt. Fryser du ha helre en t-shirt ovan understället.
Ett av favoriterna är ett CRAFT som är som enkelt o tunnt bommulställ, utan några flaschiga micofibrer eller liknande.

Jag ska på jakt på billiga varuhus snart o köpa lite olika :tummenupp
Haft de andra i 3-4år och ska inhandla nytt. 3 ställ i garderoben och säsongen är räddad. Hoppas du hittar nått!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Skulle kunna tänka mig ett i merinoull dock kostar dessa rätt mycket.
Finns i olika klasser tydligen också. Nog räckt med ett sådant ner till -10.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tack. Har fått lite tips. Syftet med understället är endast för att det ska gå lättare att ta av och på helstället. Det ska vara så tunnt som möjligt. Finns inte utrymme för många mm i nuläget!

Ett sånt i siden verkar ju inte så dumt kanske. Är det ett töjbart material? Hatar att sova i sidenlakan så det används inte så ofta! Får intryck av att det inte transporterar bort värme.. det gör väl ett annat vanligt underställ till viss del?

//KaliZ

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Vet inte hur det är med er andra men siden fungerar inte för mig iaf.. Blir ju rätt varmt och Sidenkalsonger på sommaren Tex har aldrig funkat för mig..
Kör själv med nåt som heter Weather report 100% polyester, funkar ypperligt som hjälpmedel vid på och avtagning av stället!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det lyxigaste understället jag hittat är Icebreaker. Det är av sk Merino som är en sorts högkvalitativ ull vilket ju bla ger bra brand-/värmetålighet vid ev olycka. Det känns dock som silke. Jag tycker att det värmer när det är kallt och ventilerer skönt utan att bli blött som bomull när det är varmt. Men jag använder enklare billigare billiga underställ i bomull från tex Dvs också. Skinnställen håller sig ju dessutom fräschare längre om man har underställ, så att inte hudfett, salter och annat bakteriegodis gnids mot ställets foder. Har dubbla uppsättningar med balaklava och underställ i garaget, bara att ta med sig det smutsiga hem till tvättkorgen när det blivit sunkigt.

http://www.addnature.com/brand.asp?brand_id=447

Last edited:

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Tack. Har fått lite tips. Syftet med understället är endast för att det ska gå lättare att ta av och på helstället. Det ska vara så tunnt som möjligt. Finns inte utrymme för många mm i nuläget!

Ett sånt i siden verkar ju inte så dumt kanske. Är det ett töjbart material? Hatar att sova i sidenlakan så det används inte så ofta! Får intryck av att det inte transporterar bort värme.. det gör väl ett annat vanligt underställ till viss del?

//KaliZ

Siden är inte vidare töjbart. men det är tunt som fan och halt, vilket underlättar vid ur och ihoppning i stället. körde med siden hela sommaren från ca 10 plusgrader till närmare 30 grader, allt på bana, och det funkade kanon. jag vet inte om det transporterar bort värme, blir ju svårt kanske under stället, men det känns svalare och det klibbar inte.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Naturkompaniet har Wool Power (200g/m²) ullställ. Ull är det bästa materialet att ha närmast kroppen, men se till att det är merino-ull, annars kliar det.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Bomull kanske man ska undvika om man inte vill åka runt dyngsur under stället. Bomull drar åt sig vätska och blir blött när du svettas, Ull är kanske det bästa men kan bli lite lätt varmt på sommaren. Syntet materialen transorterar bort fukt och håller sig oftast fräschast i längden :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skinnställen håller sig ju dessutom fräschare längre om man har underställ, så att inte hudfett, salter och annat bakteriegodis gnids mot ställets foder.
Nja, visst hålls skinnstället lite renare, men när man har svettats så att stället är fuktigt på utsidan efter en bandag i stekande sol så tror jag nog en hel del bakteriegottigotti har åkt igenom understället och gnidits in i stället också :slicka Om du inte har underställ i latex vill säga :hihi

Fast visst, skillnad gör det ju! :) Å det är betydligt mycket lättare att tvätta underställ än foder! :fakta

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska