Statoil säger att på 95oktan miles kommer man upp till 2,7% längre än "vanlig" 95.
Gäller samma skillnad på 98 oktan miles vs miles plus så är en prisökning med 80 öre på fjorton kronor inte speciellt ekonomiskt. Ca 5,7% dyrare och som bäst ett par tre procent längre per tank.
Så mitt svar: Det lönar sig knappast.
Jag har säkert missuppfattat det. Men jag tror det är mindre etanol i 98 oktan än vad det är i 95. Så om jag slipper etanol dyngan så tankar jag gärna något annat än 95
Då har du aldrig tankat i Norge!Kvittar var jag tankar så kommer jag lika långt.
Numera verkar man vilja kompensera etanol som folk vet innehåller mer energi med smarta slogans som får dem att tro att det är lika bra bränsle nu som då.
Då har du aldrig tankat i Norge!
Mindre energi är det. Det är det som etanolen har förlorat på, för alla mäter förbrukning i liter och inte i energi.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |