Vad tillhör du för religion, om någon?

Vilken grupp anser du dig tillhöra?

• Antal röstningar
    0

FreddaGädda

Guest
Om jag glömt nån religion.. Eat me..

Right.. Alla som är asatroende får skriva det med ett inlägg istället..
Damn. Jag som trodde jag varit klurig och kommit ihåg det mesta.

Last edited:

FreddaGädda

Guest
vafan menas med agnostiker?

99% av användarna på Sporthoj.com är idioter, motbevisa mig med ditt inlägg om du kan!
:rolleyes:

Susning.nu: En agnostiker är en person som anser sig inte kunna veta huruvida Gud (eller motsvarande inom någon annan religion) existerar, eller inte. Ordet kommer från grekiskans A-gnosis vilket betyder Utan-kunskap.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
99% av användarna på Sporthoj.com är idioter, motbevisa mig med ditt inlägg om du kan!
:rolleyes:

Susning.nu: En agnostiker är en person som anser sig inte kunna veta huruvida Gud (eller motsvarande inom någon annan religion) existerar, eller inte. Ordet kommer från grekiskans A-gnosis vilket betyder Utan-kunskap.
tack för förklaringen!

ps. har aldrig påstått att jag själv INTE är en av idioterna ;):yoparty

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag instämmer, men nu var det inte syftet med pollen.
Ateist, then?

Guw är pastafarier. Aint that a surprise :hihi

Japp, jag skrev på tidigt :tummenupp

IOFS mest för att jävlas med det amerikanska skolsystemet, där alla religioner ska få lika mycket tid i undervisningen :rolleyes:

Sen är pastamonstret sympatiskt i många andra avseenden, fast i hemlighet är jag nog egentligen agnostiker.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Buddhism kan också vara en livsåskådning, alltså måste man inte tro på den åttafalldigavägen till Nirvana. Man kan således kallas sig buddhist utan att för den delan vara religös.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ateist som glömt gått ur svenska kyrkan, med dragning mot buddhismen, det lilla jag vet/har hört om buddhismen tycker jag verkar bra.
Skriv gärna vad som är negativt med buddhismen mer än att det är en religion.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror på RoLLER :Bugar

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ateist i den mening att jag helt saknar någon form av tro, agnostiker i den mening att det finns inget sätt att varken bevisa eller motbevisa existensen av en gud.

Fast han skulle kunna finnas, det är en självklarhet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ateist i den mening att jag helt saknar någon form av tro, agnostiker i den mening att det finns inget sätt att varken bevisa eller motbevisa existensen av en gud.

Fast han skulle kunna finnas, det är en självklarhet.

Jag valde agnostiker av just den anledningen att "gud" så fiffigt valde att påpeka en detalj som gör det omöjligt för oss att förneka honom:
"- Gud övergår människans förstånd!"
...alltså kan vi aldrig motbevisa honom. Folk kan uppleva saker som talar för att han finns och rent teoretiskt skulle ett fett pekfinger från himlen kunna knäppa en på näsan så man blev övertygad men det går aldrig åt andra hållet. Vi kan inte motbevisa "honom".

Men liksom du saknar jag helt tro. Jag är övertygad om att religion är en skapelse av våran egen fantasi och vår vilja att livet ska ha en betydelse och framförallt rädslan att bara dö och utplånas.

Jag tror inte. På så vis ateist. Men eftersom själva definitionen av gud är att det övergår mäniskans förstånd kan jag per definition inte motbevisa honom och då förneka honom och därför agnostiker.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag saknar tro och ogillar starkt det religion kan göra med människor och samhällen, och hur religion kan användas för att trycka ner människor.

Därför mer ateist än något annat - trots att jag inte kan motbevisa guds existens.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vadan alla dessa personkulter som dykt upp på SH?
Har folk börjat få hybris eller vaereom?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag saknar tro och ogillar starkt det religion kan göra med människor och samhällen, och hur religion kan användas för att trycka ner människor.

Personligen tror jag inte religionen som sådan har så mycket med saken att göra. när starka karismatiska ledare med stora mål sätter igång använder de sig av alla möjliga medel för att få folk med sig... ...och det blir i många fall religionen men när religionen inte har så stor plats anammare de bara en godtycklig -ism för att hjärntvätta folk. kommunism, nazism är väl två tydliga exempel på att man kan lura folk utan att ha en gud att skylla på.

Folk behöver gemensamma mål, värderingar och fiender. Vi är ett flockdjur där vår vilja att passa in i något större är såpass viktigt att vi ofta okritiskt sväljer budskap med hull och hår.

- Nu skjuter vi lite överklass och sätter dem i arbetsläger! upp till kamp nu kamrat!

- Nu startar vi korstårg och frälser de eländiga hedningarna! Gud vare med er alla!

- Nu grundar vi det tredje riket och massmördar de eländiga judarna! Sieg Heil på er!

- Nu terrobombar vi lite äckliga otrogna för att få oss ett gäng jungfrur! Allah Akbar på er boys!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring