Vad titta efter på bra regnställ?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Jag blir f-n alltid blöt om röven/skrevet och byxbenen glider lätt upp.

Vad finns det att välja på som håller men inte är svindyrt?

Jag drog på mig ett vanligt regnställ utanpå skinnstället. Det fungerar det också. Fast det är klart, tänker man köra långa sträckor i ösregn kanske man ska titta på bättre grejer.

I nödfall fungerar säkert en sopsäck också som skydd mot regn.

Vill du ha touring-grejer eller race?

Jag har ett Arlen Ness Race-regnställ stl M (liten stl) som aldrig är använt som ska säljas. Kostade typ 1600 men jag släpper det till bästa-pris-kompis om jag slipper blocket.

Jag kör med ett vanligt regnställ från North Face vilket funkar finfint. Kostar ca 1500:- på Stadium och liknande butiker. Jag brukar även använda det när jag är ute och fjällvandrar, går ut med hunden eller till jobbet. En stor fördel med lite dyrare regnställ är att de andas och inte blir lika fuktiga och obehagliga som billiga plastjackor från Jula, Biltema mfl.

http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/men-s/shop-by-category/jackets/waterproof-jackets/men-s-resolve-jacket-8.html#

Min erfarenhet är att det oftast är sömmarna som inte brukar hålla måttet för mc-åkning. Fartvinden gör att det ställs höga krav på sömmar och dragkedjor för att de ska hålla tätt.

Köp ett ställ i en skrikig färg så syns du också.

Med tanken på att ni sporthojare kanske inte kör så mycket i regn så kanske det inte är värt att satsa på värsta regnstället. Biltema har ett som är ok.

Vill man ha nåt bättre har BMW ett regnställ som är riktigt bra.

Det finns ganska tunna ställ i galon. (Det som alltid var i regnkläder förr) Det är tätt.
Nackdelen är att det inte andas.
Annars är det regnställ i något bra membran. Typ Gore-Tex eller liknande. Dom brukar ofta hålla tätt. Men dom brukar ofta vara lite dyrare. Dock har dom fördelen att dom andas lite.

Köper man billigare regnställ i nylon så brukar dom sällan klara av att hålla tätt på en motorcykel. Fartvinden trycker vattnet genom tyget.

Trams - det enda regnstället som håller dig torr i ösregn lite fart är ett traditionellt regnställ med tejpade /svetsade sömma. När du väljer regnställ är vikten & storleken avgörande så att du alltid kan ha det i ryggsäcken samt att det sitter hyfsat tajt så att du inte får för mycket fladder. Ett nylon ställ med ventilation öppningar på ryggen & under armarna funkar alltid, de ställ av denna typ kostar tusentals kr i MC butiken medan ett liknande i en sport butik, ett par hundra. Det finns en hybrid - Regnställ Asaklitt som är billigt lätt & verkar lovande som ett - alltid i ryggsäcken, men ej till kontinenten ställ fixar att ta dig hem igenom en regnskur.
Så är du inte märkes bög finns mycket att välja på.

Det jag har nu är ett lagom dyrt Didrikssons membranställ.

Jackan är bra men jag är inte nöjd med byxorna.
Hur får man ett par byxor att sitta bra om benen utan glida upp?

Jag har Revits variant, fungerade bra vid körning i monsunregn i västergötland förra sommaren. Lite blöt om nacken, men jag var nog en smula slarvig vid påtagandet, dessutom hade jag en vanlig tygbuff där som nog ställde till det.

Jag har ett richa helställ, kostade mig 700 spänn helt nytt. Håller mig både torr och någorlunda varm tack vare ett "foder"... Sedan är det ju inte helt försvinnande litet. Det verkar däremot tåla friskt gasande, och är inte hemskt irriterande att dra på. Näst efter hojen är regnstället årets bästa köp.

http://www.mchuset.se/product_info.php?products_id=1273

Så ser det ut, själv köpte jag det i bromölla och fick det billigare.

Hur får ni benen att inte glida upp?
Höga boots eller?

På richas finns karborrspänne som man kan dra åt, så kanar det inte upp för mig iaf... Glömmer jag att göra det så åker det upp däremot.

Jag föredrar ett delat ställ. Lättare att ta på ett fuktigt skinnställ.
Man stannar alltid för sent:mad:

Det har jag inte något större problem med när jag drar på mig mitt overallregnställ...
Men visst väntar man tills det skvätt en stund i förhoppningen att det inte ska regna så länge. :huvet

Föredrar också delat ställ för då kan jag packa både jacka o byxa om det riskerar mer regn. Lite lättare regn så kan jag klara några mil med bara jackan över allväderstället, byxorna blir ju lite blöta då det går igenom om det regnar mycket men med stor kåpa på hojen som jag har så skyddas benen rätt bra har jag märkt. Har ett par Lindstrandsregnbyxor som funkar bra att dra på sig då det är långa dragkedjor på sidorna.

Jackan däremot är ett måste vid minsta regn för dragkedjan på allvädersjackan släpper igenom väta - direkt.
Har en scott jacka som är neongul - upptäckt att bilar går åt sidan, de kanske tror jag är polis :hihi för jag har aldrig upplevt det annars, bara då jag har regnjackan på.

http://www.motobikers.se/sv/product/2538/Scott-regnjacka

Funkar bra också att ta fartvind om det är lite kallare även om den inte är varm så, den är som en "galonjacka" utan att bli som en plastpåse som man börjar svettas i. Den har hög krage som går att dra åt och jag upplever inte att den hindrar min körning på något vis och jag har bombat på rätt bra med den på vid långkörning.

Jag är väldigt nöjd med jackan faktiskt även om jag först var skeptisk till färgen, coolhetsfaktorn är ju inte så hög men rackarns bra synlighet i dåliga väderförhållanden väger upp det faktiskt :tummenupp

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick