Vad tittar ni på när ni köper en begagnad hoj?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vad tittar ni på när ni köper en begagnad hoj? Har ni några red flags? Det beror förstås på ändamålet, så skriv vad ni tittar på till vilket ändamål.

Att sparka på däcken är givet och allmängiltigt så det behöver ni inte nämna.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad tittar ni på när ni köper en begagnad hoj? Har ni några red flags? Det beror förstås på ändamålet, så skriv vad ni tittar på till vilket ändamål.

Säljaren först och främst och vad han inger för förtroende. Lite personkännedom lönar sig både när man ska köpa eller sälja. Har fungerat väl hitintills åtminstone för mig ? Har backat vid både köp och sälj om magkänslan inte infunnit sig på rätt sätt.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Regnr -> kolla tidigare ägare via Biluppgifter.se -> messa dem o fråga kort om de känner t. något speciellt om hojen (ring inte/messa inte mer än en fråga o en gång) -> servicebok alt. om nuv. ägare ger intrycket av att kunna hantera service själv. Skicket - naturligtvis. Lyssna på motorn (men du måste ha provlyssnat en ny/felfri). Kolla på nätet om de har några kända fel (used review). Har du ngn bra verkstadskontakt att fråga? Någon som äger en likadan hoj att ta med o titta/lyssna

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Är sidostödet inte smort men boken är fylld av stämplar backar jag...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lite överkurs, men är du på jakt efter en BMW så ladda ner appen Bimmer Decoder - söker du sedan på VIN-numret (finns på Biluppgifter.se) så kan du se vilka options som hojen byggdes med.
Finns andra VINdecoders, men jag vet inte hur bra de funkar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ska jag svara helt ärligt så provkör jag. Känns det rätt ger jag ett bud. Känns det inte rätt ger jag ett lägre bud. Önskar jag kunde säga att jag är ordentlig och förnuftig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ska jag svara helt ärligt så provkör jag. Känns det rätt ger jag ett bud. Känns det inte rätt ger jag ett lägre bud. Önskar jag kunde säga att jag är ordentlig och förnuftig.

Haha jag har inte ens provkört de hojar jag köpt, undantaget scootern som jag ÄNDÅ köpte fast den gick uselt (lätt fixat iofs).

Bra känsla vid köpet (och pris) är helt avgörande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kollar över saker som man kan se utan att skruva som läckage från fjädring, bromsar, motor och sånt, sedan allmänt skick och om man kan se skador nånstans på ram, fälgar, plast och sånt. Sedan på provturen så tröskar jag igenom växellådan några gånger och hittar jag något bra ställe så kör jag en fullgasrepa för att se hur hojen beter sig under last, och bromsprov.

Men jag har köpt några riktiga lik ändå, som sett ut som om någon dragit dem genom ett träsk. För att priset passade med hur hojen såg ut, och den skulle ändå plågas av en övningskörare som kraschade den det första han gjorde. PÅ FÖRSTA TUREN. :hihi
Bland annat.

Så... Bedömning om skicket stämmer med priset och försöker utröna om det är nära förestående ras, och sedan kollar jag såklart att säljaren är samma som registrerad ägare. Och i allet racehojar brukar jag försöka kolla upp om ram och motorummer är registrerat stulet.

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
ZZR1400
Vet inte riktigt hur jag ska säga.Jag går på magkänslan till 100% ,det gäller Bilar Mc båtar.Det tar kanske max 20 sekunder ,sedan vet jag om det blir köp eller inte.Priset påverkar inte har jag åkt dit vill jag ju ha varan. Ronnie

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Till skillnad från Ronnie ovan så åker jag helst och "bara ska kika". Tar enklare beslut och förhandlar bättre när det är förutsättningslöst. Får man en go känsla och har kulorna så ska man - ouunna saaj

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är den nybesiktigad eller ska den besiktigas snart ?
Serviceläget ? Hur långt till nästa stora service ? Servat själv ? Ja då blir det intressant....
Kontroll kedja, upp på bakre depåstöd, snurra runt bakhjulet och kolla hur kedjan ser ut:
Rak och fin bra, knickar på kedjan = kedjan skuren och dags för nytt drivpaket ....
Provkörning, instrumenten fungerar (hastighetsmätare / varvräknare / vägmätare) Vägmätaren ska alltså öka så långt provturen är.
Växla och kolla hur det går. Dra upp farten och känn hur det känns..

Kollade en Triumph 955 Daytona.
Servat själv, oljan helt svart.
Knickar på kedjan (tveksamt göra provtur med skuren kedja ...men jag gjorde det)
Hastighetsmätaren fungerade inte men vid tillfälle på motorväg gav jag järnet men slog av när framdelen började skaka så våldsamt jag blev rädd. #
Var då uppe i 180 km/h enligt säljaren som hängde med på sin "nya " hoj.
Vägmätaren fungerade inte.

Avstod lägga ut 18000 kr. För mycket fel och allmänt dåligt skick. Hur långt har den gått med ej fungerande vägmätare ?

# Inga skakningar på SV650S i 190km/h (lång nedförsbacke), Sprint RS i 235 km/h (medvind 10m/s), GSX1300R 265 km/h.

Övrigt fungerar hel halvljus, blinkers, bromsljus vid frambroms, bromsljus vid bakbroms, skyltbelysning, tuta.
Laddar den batteriet som den ska?
Med tänd belysning ska batterispänningen oavsett varvtal ligga på ca 14,3 Volt. Ej under 14 Volt ej över 14,5 Volt oavsett varvtal.
Hur många mm finns kvar på däcken tills minimum djup 1,6 mm.
När är däcken tillverkade DOT koden (gammal hoj med originaldäck, kanske byta ....)
Förhoppningsvis känt fabrikat, Avon, Dunlop, Michelin, Metzeler, Pirelli, Bridgestone

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...