Är den nybesiktigad eller ska den besiktigas snart ?
Serviceläget ? Hur långt till nästa stora service ? Servat själv ? Ja då blir det intressant....
Kontroll kedja, upp på bakre depåstöd, snurra runt bakhjulet och kolla hur kedjan ser ut:
Rak och fin bra, knickar på kedjan = kedjan skuren och dags för nytt drivpaket ....
Provkörning, instrumenten fungerar (hastighetsmätare / varvräknare / vägmätare) Vägmätaren ska alltså öka så långt provturen är.
Växla och kolla hur det går. Dra upp farten och känn hur det känns..
Kollade en Triumph 955 Daytona.
Servat själv, oljan helt svart.
Knickar på kedjan (tveksamt göra provtur med skuren kedja ...men jag gjorde det)
Hastighetsmätaren fungerade inte men vid tillfälle på motorväg gav jag järnet men slog av när framdelen började skaka så våldsamt jag blev rädd. #
Var då uppe i 180 km/h enligt säljaren som hängde med på sin "nya " hoj.
Vägmätaren fungerade inte.
Avstod lägga ut 18000 kr. För mycket fel och allmänt dåligt skick. Hur långt har den gått med ej fungerande vägmätare ?
# Inga skakningar på SV650S i 190km/h (lång nedförsbacke), Sprint RS i 235 km/h (medvind 10m/s), GSX1300R 265 km/h.
Övrigt fungerar hel halvljus, blinkers, bromsljus vid frambroms, bromsljus vid bakbroms, skyltbelysning, tuta.
Laddar den batteriet som den ska?
Med tänd belysning ska batterispänningen oavsett varvtal ligga på ca 14,3 Volt. Ej under 14 Volt ej över 14,5 Volt oavsett varvtal.
Hur många mm finns kvar på däcken tills minimum djup 1,6 mm.
När är däcken tillverkade DOT koden (gammal hoj med originaldäck, kanske byta ....)
Däckets DOT gör att du vet tillverkningsdatumet av dina däck.
www.dackleader.se
Förhoppningsvis känt fabrikat, Avon, Dunlop, Michelin, Metzeler, Pirelli, Bridgestone