Vad tror/tycker ni om DRL-ljus på hojen?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Nu menar jag inte den tekniska aspekten eller om det är bra eller dåligt, givetvis är det bra.
Nej, jag menar, med handen på hjärtat, skulle man inte kunna kräva att vi syns lite bättre i trafiken. Jag har mött skräckexempel på vägen där man knappt har sett varken hojen eller föraren. Gammal hoj med dåligt ljus, svarta eller grå kläder och svart hjälm osv? Eller ännu värre kör på parkeringsljus för batteriet är dåligt?
Nu säger vän av ordning att om jag har en äldre hoj eller veteranare då vill man ju inte klä hojen och sig själv som en julgran. Iofs tror jag inte att veteranare är ett problem eftersom de kör med insidan, dessutom har många av dem gul reflexväst.
I skarpt dagsljus syns vi ju faktiskt dåligt, så nu tänker jag montera bra DLR-ljus på min trotjänare, hade bra ljus på min förra hoj, Varaderon, men på min GSX1400 är det faktiskt dåligt. Blir nog Denali eller X-vision som finns färdigt kablage att köpa till. Finns det några billigare som duger som man blir nöjd med, ni som har?

Bifogat

• 9E6EEC62-9874-4D20-9739-26FC5743CFBF.jpeg
    9E6EEC62-9874-4D20-9739-26FC5743CFBF.jpeg
    21.9 KB · Visningar: 33

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Halvt OT nu men varför kan man inte köra med DRL på nyare hojar? Halvljuset är på hur man än gör

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
DRL brukar ju vara väldigt ynkliga LED lister för dekoration.

Vi hade en jättebra regel om halvljus även på dagen, vilket inkluderade tända baklysen, nu åker folk omkring efter skymmning med ett LED ögonbryn tänt fram, och ingenting bak...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Denali på GS:en, inget på S:en, men jag funderar på något som kanske kan monteras diskret precis under kåpan

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har ändrat mig från att tycka att det är töntigt och prylbögigt till att det är bra och ser bra ut. Lite beroende på.
Hojarna syns ju betydligt bättre och om man är en prylbög o h eller tönt syns ju inte. :)

Senior biker

Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Nisse: Förstår inte frågan, du kan väl köra med DRL på nyare hojar oxå, tillsammans med halvljus, men på kvällen måste du släcka DRL.
L.Mäkinen: Håller fullständigt med dig.
GuW: Allt bra missbrukas….

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Daytime Running Lights

Som sjuttiotalets gula varselljus som ersatte halvljusetdagtid.
Dessa drler är ju vita och starkare och så slipper bilister bakljuset dagtid i tunnlar och dimma eller spöregn. Funkar på natten också. Inget bakljus. Det är bilens fel.

Senior biker

Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Jag har kollat runt lite. Det är en väldig skillnad på ljusstyrkan (Lumen) på DRL. Det lönar sig nog att köpa lite bättre kvalite som de jag nämnde, både vad gäller ljustyrka, stenskottstålighet, fukttålighet, kvalite på inbyggnad.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Vi hade en jättebra regel om halvljus även på dagen, vilket inkluderade tända baklysen, nu åker folk omkring efter skymmning med ett LED ögonbryn tänt fram, och ingenting bak...
Abomination.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
Nisse: Förstår inte frågan, du kan väl köra med DRL på nyare hojar oxå, tillsammans med halvljus, men på kvällen måste du släcka DRL.
Nej man kan bara köra med hel eller halvljus på moderna hojar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

DRL + Hel/halvljus = Bra (men då är det inte DRL utan extraljus)
DRL istället för Hel/halvljus = Dåligt (för då har man bara fjantigt LED ljus fram och inget bakljus)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj

Ser du inte ett modernt DRL ljus dagtid kanske du borde kolla ögonen? Har du svårt för att se belysningen dagtid på en Volvo V90? Att somliga missbrukar DRL och kör med det kvällstid är en annan femma och man kan som sagt missbruka allt. Att köra med släckta bakljus är jag inte ute efter dock.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ser du inte ett modernt DRL ljus dagtid kanske du borde kolla ögonen? Har du svårt för att se belysningen dagtid på en Volvo V90? Att somliga missbrukar DRL och kör med det kvällstid är en annan femma och man kan som sagt missbruka allt. Att köra med släckta bakljus är jag inte ute efter dock.

Jag sa inte just Volvo V90.
Många bilar har en löjlig LED list som är mera dekoration än lyse, då ser man dom bättre om dom använder halvljuset istället

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
Jag sa inte just Volvo V90.
Många bilar har en löjlig LED list som är mera dekoration än lyse, då ser man dom bättre om dom använder halvljuset istället
Oki fast utan att ha undersökt ordentligt har jag en känsla av att de flesta moderna DRL syns ganska bra men säkert finns det nåt undantag. Själv upplever jag att just dagtid ser jag 6000 K DRL bättre än tex halogen halvljus med max 2500 K.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
DRL + Hel/halvljus = Bra (men då är det inte DRL utan extraljus)
DRL istället för Hel/halvljus = Dåligt (för då har man bara fjantigt LED ljus fram och inget bakljus)
Fast det stämmer inte, när min hoj av sig själv läser av att det är dagsljus så tänds DRL-strippen och all annan belysning fram släcks. Baklampan är tänd som vanligt, oavsett.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Varför två trådar??

"Vad tror/tycker ni om DRL-ljus på hojen?"​

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Varför två trådar??

"Vad tror/tycker ni om DRL-ljus på hojen?"​

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping