Vad tycker ni om DR-Z400SM

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
Jo jag har kollat lite över allt. Har en firma bara några kilometer ifrån där jag bor som ska få gå igenom den när den är inkörd. Det som står på tur först är Grova grus däck som jag ska ha nu i vinter. Sen har jag hittat ett kitt i tyskland för 900euro med avgas system och förgasare som är färdig inställt och donat med så att man bara kan montera rakt på.
Snö storm utanför fönstret i morse. Tråkigt värre när man hämtar sin hoj på fredag.

Jparacing skrev:
2584502 Kolla Dr-z forumet på www.Thumpertalk.com där finns en massa kul om hur man får mer klös i den...
(Shyst hoj):D
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
CMF skrev:
2585070 Jo jag har kollat lite över allt. Har en firma bara några kilometer ifrån där jag bor som ska få gå igenom den när den är inkörd. Det som står på tur först är Grova grus däck som jag ska ha nu i vinter. Sen har jag hittat ett kitt i tyskland för 900euro med avgas system och förgasare som är färdig inställt och donat med så att man bara kan montera rakt på.
Snö storm utanför fönstret i morse. Tråkigt värre när man hämtar sin hoj på fredag.

Vilken firma har förgasaren och avgaset? Länk?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
CMF skrev:

Vad är det för förgasare? Är det fcr39 eller tm40? Jag har en tm40 men tycker att orginal känns bättre eftersom jag inte lyckas hitta någon bra bestyckning. Om det är en tm40 som är färdigbestyckad så vill jag gärna veta vad det sitter för munstycken i.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Sedan så kan man sätta på lite godsaker på hojen också..
Jag köpte lite grejor via mitonga (www.mitonga.se) från
http://www.rg-racing.com/....kanonbra med mycket bra passform...
köpte bla skydd för avgaspipan vid ev fall...samt
att jag även beställde nya sportigare backspeglar (originaltillbehör
från Suzuki)......så ser den lite mer sportigare ut.....

För övrigt så är jag mycket nöjd med hojen...Det enda negativa
är väl att det skulle vara roligt att ha mera krut i motorn.
Jag använder hojen till allt...grusbus, asfaltsbus mm går perfekt..
Det enda jag hört från andra är att original batteriet inte skall
vara så bra men jag har kvar mitt..ännu i alla fall....
Mitt val stod emellan DRZ:an eller en KTM...Efter att jag testat en
KTM så var mitt val självklart...Det blev Suzukin....KTM maskinerna
är visserligen mycket starkare men jag står inte ut med vibrationerna
som dom har....
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Kul att ni tänker vässa på era hojar lite...:D
har ni några andra bra firmor som säljer DR-Z delar? (gärna USA)
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
Tips på grova däck 17 tums?
 

Rhinehart

..livet börjar vid 300 (iaf i luften...)
Gick med
3 Dec 2005
Ort
Skövde
Hoj
DRZ 400 SM -07
Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Rhinehart skrev:
2611701 Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?

Den funkar inte att skjutsa med, på tok för mjuk.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Rhinehart skrev:
2611701 Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?

Nackdelen med att använda sm och bygga om till offroad är att frambromsoket sitter längre ut, med andra ord måste du använda den stora skivan även på offroadfälgarna. Detta leder till lite väl bra bromsverkan på löst underlag + att skivan lättare slår emot stenar och annat. Eftersom både sving och gaffel härstammar från rm så borde dessa hjul passa någorlunda. Leta upp nån gammal skrotcross och köp de delar du behöver. Jag TROR att gaffeln i sm är lite styvare och passar därför bättre för motocross körning.

Jag har s-modellen och den funkar kanon till enduro men på crossbanan får man hålla igen pga för mjuk fjädring och för tung hoj. Men bortsett från hoppen så går det riktigt bra att rasta hojen på crossbana.
 
Last edited:

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Rhinehart skrev:
2611701 Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?
Man får sitta långt fram och den som sitter bak får en tämligen hård sadel att sitta på, förutom det så går det utmärkt att skjutsa på SM modellen, man får ju hålla igen lite av förklarliga skäl då den är inställd för 70-80kg. Går ju att ändra lite på inställningarna om man ska åka nån längre sträcka. Den största nackdelen med DRZan och skjuts är att den inte orkar så bra, bara en 400 ju! Då tycker tom. jag att den är slö :D
 

Linkan_80

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
CB400N,CR250 & DRZ400SM
Hej!
Var inne på att köpa en XT660R först, men så snackade jag med en kille som rekomenderade DRZ400 och nu har jag hittat en ny -05:a för 48000:-.

Det jag undrar är om det skiljer sig något från -05 och frammåt? Barnsjukdommar och så.

Även sugen på att åka grus med den. Finns det några bra däck till SM fälgarna som fungerar på bägge underlagen? Eller är det att man får byta fälgar och flytta över skivan?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hej!
Var inne på att köpa en XT660R först, men så snackade jag med en kille som rekomenderade DRZ400 och nu har jag hittat en ny -05:a för 48000:-.

Det jag undrar är om det skiljer sig något från -05 och frammåt? Barnsjukdommar och så.

Även sugen på att åka grus med den. Finns det några bra däck till SM fälgarna som fungerar på bägge underlagen? Eller är det att man får byta fälgar och flytta över skivan?

DRZ:an är i stort sett oförstörbar. Vad jag vet finns det inga svaga punkter. Det har inte heller skett några större förändringar över åren. Det är mest dekaler som skiljer.

Det finns grövre däck som funkar för grus och som går att kränga på 17"-fälgar. Den bästa lösningen är att skaffa en uppsättning hjul från enduromodellen, men som budgetvariant funkar det med grova 17-tummare. På thumpertalk finns det många diskussioner om vilka hjul och däck som passar.

48' är ett bra pris för en ny hoj. Iom att det enda som skiljer -05:an och -07:eek:rna är dekalerna får man betala många tusenlappar för klistermärken. För övrigt slog jag själv till på en svart DRZ 400SM -05 idag. Under 50' för en sprillans hoj är riktigt trevligt. Att försäkringen dessutom är mycket billig gör inte ekvationen tråkigare.
 

Linkan_80

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
CB400N,CR250 & DRZ400SM
Då får man grattulera till hojen och tacka för ett bra svar! Har lämnat en intresseanmälan till försäljaren, så dom kanske kontaktar mig under morgondagen.

När man lägger dom pengarna på en ny hoj, så känns det ju i alla fall som att det finns utrymme för lite extra lullull till den :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Då får man grattulera till hojen och tacka för ett bra svar! Har lämnat en intresseanmälan till försäljaren, så dom kanske kontaktar mig under morgondagen.

När man lägger dom pengarna på en ny hoj, så känns det ju i alla fall som att det finns utrymme för lite extra lullull till den :)

Det utrymmet kommer att gå åt rätt snabbt för mig... Det här är ett urval av saker på min inköpslista:

- Yoshimura helsystem
- FCR39 förgasare
- Hotcams
- K&N luftfilter
- Nytt styre från ProTaper eller Magura
- Större tank från IMS/Acerbis/Clarke
- Ny plast + dekaler (troligtvis vit)
- Barkbusters
- Skydd för kopplingskåpan från Thumpertalk
- Nytt baklyse
- Kraftigare framlykta
- Miniblinkers
- Endurohjul
- Hasplåt
- GPS + fäste

Hmmm... En rejäl lottovinst skulle inte sitta fel...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top