Vad tycker ni om DR-Z400SM

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Betalade in handpenningen idag :) Han skulle ta hem en så fort han såg att pengarna hade kommit in. Skulle bara ta någon dag att få hem en, så i slutet av nästa vecka kanske man är ägare av en ny fin svart DRZ.

Lite sur över snön, tänkte nästan att det skulle gå att köra hem hojen, men det blir nog att ta den i arbetsbilen eller på släp istället :(

Vore kul att åka lite tillsammans. Kanske man kan få lite mektips och så på plats!

Hur öppnar man luftburken? Till XT660 vet jag att det finns en särskild kåpa med ett filter som man byter, men hur gör man på DRZ? Borrar hål?

Grattis till hojen! Vilken färg blev det?

Här finns det en guide i pdf-format här som på ett tydligt sätt visar hur luftburksmodden ska göras: ReMOSitory - TrailRide portal
 

Linkan_80

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
CB400N,CR250 & DRZ400SM
Grattis till hojen! Vilken färg blev det?

Här finns det en guide i pdf-format här som på ett tydligt sätt visar hur luftburksmodden ska göras: ReMOSitory - TrailRide portal

Man tackar! Det blev en svart -06. Har inte fått hem den än, men den är i alla fall på G.

Tack för länken den verkar bra! Vart skaffar man KN filter eller rekomenderar någon något annat? Hittade DNA luftfilter till DRZ400E -00 - -04. Tror ni att det passar på SM -06?

Edit:

Nu har hojen kommit till butiken i alla fall, så det blir väl att hämta hem den i veckan. Ska bli kul att få pilla på den och starta upp den :tungan
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Bra tips... men ni här på sporthoj som äger en eller har gjort kan väl skriva ett par rader om vad ni tycker!:Bugar[/QUO
köpte en DRZ 400 SM förra sommaren .tyvär tröttnade jag på den väldigt snabbt går ingenting slö alldeles förlite klipp i motorn tyvär mitt råd avstå å köp du kommer att bli besviken fundera hälldre på honda crf 450 HM mitt tycke å erfarenhet av DRZ 400 sm

Honda CRF må vara lättare och snabbare, men det är i princip en helt annan typ av motorcykel. CRF:en är en hårt trimmad racehoj medan DRZ:an är en brukshoj som bara går och går. Att jämföra en drz och crf är lite som att jämföra äpplen och päron.
 

masala86

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Husqvarna 450 SMR
denna skönhet blir min imorgon!:tungan
Ska på med ett GPR slip-on och handskydd!
 

Bifogat

  • ZZF450-1000.jpg
    ZZF450-1000.jpg
    67.3 KB · Visningar: 85

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Vad har ni för drevning för "vanlig" landsvägskörning på era supermotarder? Jag har testat 14/38 vilket är riktigt skoj i stan och på småvägar men man saknar en växel till på slutet. Har precis provat 16/38, detta funkar bra till långkörning och snabba vägar men hojen känns trött i 5:an. Tänker prova 15/38 då det verkar vara den bästa kompromissen mellan stark och snabb.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
15/38 är det som killarna på thumper åker när dom har lite trim på. det tror jag skulle funka på din. har du räknat ut varvet på den drevningen?

(jag har inte provat drevprogrammet jag fick av dig än)
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
hej folk. någon som kan rekomendera några pipor som låter lite till drz där man inte behöver byta förgasare eller ombestycka osv???
 

Linkan_80

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
CB400N,CR250 & DRZ400SM
hej folk. någon som kan rekomendera några pipor som låter lite till drz där man inte behöver byta förgasare eller ombestycka osv???

Jag var nyss och hämtade ett GPR Slipon som jag beställt, men har ingen aning om man måste ombestycka! Bra pris tyckte jag att det var i alla fall. 3350:- gick den loss för.

Vad sitter det för storlek på munstycke i orginal? Och vilken storlek ska man testa om man vill byta?

Har för övrigt kört 52 mil med hojen och den är riktigt rolig att köra på krokiga vägar. Det som man kanske kan sakna som sagt är effekten, men jag är nöjd och det är ju i alla fall huvudsaken! Kör den helt orginal just nu, men ska slänga på Dämparen och öppna luftburken samt bestycka om om det inte är allt för bökigt.

Så härligt att våren är här!!!:yoparty
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag var nyss och hämtade ett GPR Slipon som jag beställt, men har ingen aning om man måste ombestycka! Bra pris tyckte jag att det var i alla fall. 3350:- gick den loss för.

Vad sitter det för storlek på munstycke i orginal? Och vilken storlek ska man testa om man vill byta?

Har för övrigt kört 52 mil med hojen och den är riktigt rolig att köra på krokiga vägar. Det som man kanske kan sakna som sagt är effekten, men jag är nöjd och det är ju i alla fall huvudsaken! Kör den helt orginal just nu, men ska slänga på Dämparen och öppna luftburken samt bestycka om om det inte är allt för bökigt.

Så härligt att våren är här!!!:yoparty

Jag har öppnad luftburk och uppborrat originalavgas och kör med 155 i huvudmunstycke. Mins inte storleken på tomgångsmunstycket men tror det var runt 30.
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Jag har öppnad luftburk och uppborrat originalavgas och kör med 155 i huvudmunstycke. Mins inte storleken på tomgångsmunstycket men tror det var runt 30.

HejHej!

Känns det stor skillnad när man har gjort de du har gjort?

Har själv planer att bestycka om och göra om luftburken när min är inkörd så skulle vara roligt att höra hur mycke bättre den går.

Jag tycker även att alla säga olika, ja blir ej klok, går det att få lika bra sprutt på grejorna om man skulle bestycka om själv jämfört med att köpa ett dynokit tex? Många säger att dynokit är skit meddans andra rekomenderar det.

Skulle vara roligt om någon kunde säga något som har testat båda...



//J.S
 

neodym

Medlem
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki DRZ400SM
Läs lite på thumpertalk.com, ända anledningen till att köpa Dynojet kit eller James Dean jet kit är att man får en annan nål som tydligen ska vara guld värd.
För DRZan verkar James Dean kittet rekommenderas då man får med fler munstycken och 2 olika nålar.

Läs på lite om den såkallade 3x3-modden på TT så lär du dig mkt nyttigt!
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Grattis!!!
Min dr-z kommer ha mer effekt än en crf.
Ca:50-52bhp

Men om man nu trimmar upp tex en drz till samma lr mer effekt än tex crf borde inte driftsäkerheten bli betydligt sämre då såklart o man får ändå serva mer:va Visst, kommer kanske inte till samma "grad" på effekt/vikt men ändå! Bara en tanke..
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Men om man nu trimmar upp tex en drz till samma lr mer effekt än tex crf borde inte driftsäkerheten bli betydligt sämre då såklart o man får ändå serva mer:va Visst, kommer kanske inte till samma "grad" på effekt/vikt men ändå! Bara en tanke..

Det finns en kille kallad Eddie på TT som har över 60bhp i sin 470, och den bara fungerar. Så vitt jag vet verkar Dr-z:an vara sjukt överdimitionerad standard. alla trimmade Dr-z:eek:r man läst om verkar ha hållt kalas bra under en lång tid.

//Johan
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
HejHej!

Känns det stor skillnad när man har gjort de du har gjort?

Har själv planer att bestycka om och göra om luftburken när min är inkörd så skulle vara roligt att höra hur mycke bättre den går.

Jag tycker även att alla säga olika, ja blir ej klok, går det att få lika bra sprutt på grejorna om man skulle bestycka om själv jämfört med att köpa ett dynokit tex? Många säger att dynokit är skit meddans andra rekomenderar det.

Skulle vara roligt om någon kunde säga något som har testat båda...

//J.S

Det är ganska stor skillnad mellan min kompis drz:a som är helt standard och min. Min känns något rappare och orkar mer.

Angående dynojet tycker jag det verkar överskattad. Man kan nå lika bra resultat med "vanliga" munstycken. Vill man optimera effekt och blandningsförhållanden måste man likförbaskat bänka hojen oavsett dynojet eller ej. Anledningen till att folk i USA hyllar dynojetkitten har jag för mig är för att deras original drz kommer med en speciell trottelnål utan justeringsmöjligheter.
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Orginal satt det 142,5 i min om jag minns rätt. I JD kittet var det ett gäng munstycken och nålar, enligt Eddie på TT ska det vara 155 main, 25 i lågfart och 4e spåret från ovan på nålen, 2,75 varv på blandskruven på min.
Har inte haft någon anledning och justera om någonting då den går rent på alla varv och i alla situationer. Han har bromsat hundratals DRZor med olika uppsättningar och verkar kunna sin sak.
Det är betydligt bättre botten i den nu än förut, på toppen gav det inte så mycket,men helt klart värt besväret.
Soppaförbrukningen verkar vara ungefär samma som förut.
Har ett Yoshi RS3 helsystem med insats och har plockat bort reningstjafset och trottelsolenoidbegränsningen på min.
Kanske går att få till det vettigt med orginalnålen oxå, vet ej, men varför krångla till det när det finns färdiga kit som är utprovade :tummenupp

Så här ser nålarna ut varjefall, den vänstra är JD Blå och den högra orginal.

Edit: Ordnade till i texten lite.
 

Bifogat

  • Needles.JPG
    Needles.JPG
    64.1 KB · Visningar: 79
Last edited:

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Det är ganska stor skillnad mellan min kompis drz:a som är helt standard och min. Min känns något rappare och orkar mer.

Angående dynojet tycker jag det verkar överskattad. Man kan nå lika bra resultat med "vanliga" munstycken. Vill man optimera effekt och blandningsförhållanden måste man likförbaskat bänka hojen oavsett dynojet eller ej. Anledningen till att folk i USA hyllar dynojetkitten har jag för mig är för att deras original drz kommer med en speciell trottelnål utan justeringsmöjligheter.

Okej härligt, kan bara vänta tills jag kört in min och så så jag kan börja skruva :)

Ja precis! Så för mig blir det egenbestyckning som gäller och hoppas jag får till det så. Eddie har ju skrivit mycke där på TT och de finns ju många trådar om just bestyckningar så man borde ju kunna lyckas hitta någon bra bestyckning tillslut tycker ja.

Tack så mycket för svaret, det fick palletterna att ramla på plats i huvudet på mig nu..!!

TackTack / Jacob





Det är betydligt bättre botten i den nu än förut, på toppen gav det inte så mycket. Har ett Yoshi RS3 helsystem med insats.
Kanske går att få till det vettigt med orginalnålen oxå, vet ej, men varför krångla till det när det finns färdiga kit
Har även plockat bort reningstjafset och trottelbegränsningen på min

Okej, men de blir nog som sagt att försöka bestycka själv då att det är dels billigare och har även hört att nålarna "skaver" sönder förgasaren också.

Ja ett Yoshi system på hade ju inte alls skadat! Synd att de är så jäklarns dyrt bara. Nu när man går i skolan så får man 1000kr i månaden att leva för, och det är inte mycke att hänga i julgranen direkt.
Men orginal låter dem ju så jäkla trökigt! Men men, man får prioritera...

Reningstjatset och trottelbegränsningen?
Vart sitter reningstjafset?:) Vid utblåset ???
Gör trottelbegränsningen bara att man inte kan få upp trotteln till max ??


Tack så mycket för hjälpen!!!!!!

// Jacob!!!
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped

Okej, men de blir nog som sagt att försöka bestycka själv då att det är dels billigare och har även hört att nålarna "skaver" sönder förgasaren också.

Reningstjatset och trottelbegränsningen?
Vart sitter reningstjafset?:) Vid utblåset ???
Gör trottelbegränsningen bara att man inte kan få upp trotteln till max ??

Tack så mycket för hjälpen!!!!!!

// Jacob!!!

Kolla på bilden, vad är det som skulle skava mer med JDnålen?
Aldrig hört talas om det :confused:

150-155, 25 lågf. och 3x3 och org.nål kommer säkert ge en del och blir ju lite billigare.

Vet inte vad som styr solenoiden, men den öppnar ibland och gör så det inte blir "full gas", släpper in "luft" från luftrenaren så vacuumet sjunker i locket som styr trotteln. USA modellen har inte solenoiden.
KTM 640 har nåt liknande tror jag, begränsar så det inte blir fullgas på 1an o 2an eller nåt :va
Ta bort solenoiden, plugga locket med en slang och skruv (M8) ovanpå förgasaren och slangen som går till solenoiden från luftburken om du vill prova. Solenoiden behöver man inte ta bort från förgasaren egentligen om man inte orkar, räcker med att plugga och rycka ur kontakten vid vä sida under sadeln, men det blir ju lite mer plats om man tar bort den, för att inte tala om viktbesparingen :tuttar .

Avgasreningen (Pair) sitter på vä. sida av motorn, en svart grej som det står Mikuni på med ett rör som går upp till avgasen, ger inte nåt i effektökning direkt att ta bort den, men ett problem mindre. Röret pluggar man eller gör en täckbricka att montera upptill.
Tänk på att garantin kanske inte gäller om du gör nåt, man får inte ens bestycka om den själv enligt KGK om man inte lämnar in den för bänkkörning!
 

Bifogat

  • 5 Avgren.JPG
    5 Avgren.JPG
    26.6 KB · Visningar: 63
  • 1.JPG
    1.JPG
    28.1 KB · Visningar: 65
  • 2.JPG
    2.JPG
    24.9 KB · Visningar: 68
  • 3.JPG
    3.JPG
    23 KB · Visningar: 47
  • 4.JPG
    4.JPG
    13.6 KB · Visningar: 68
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Har fått mitt Yoshisystem nu. Det var ju riktigt vackert:tummenupp

Är det samma Dynojetkit till Drz-s som till sm?
Jag beställde ett till drz-s och fick då munstycken i storlekar 126-138 tror jag det är. Det kan väl inte stämma då det rekomenderas 155 osv?
Jag måste väl ha fått fel:gnissla
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har fått mitt Yoshisystem nu. Det var ju riktigt vackert:tummenupp

Är det samma Dynojetkit till Drz-s som till sm?
Jag beställde ett till drz-s och fick då munstycken i storlekar 126-138 tror jag det är. Det kan väl inte stämma då det rekomenderas 155 osv?
Jag måste väl ha fått fel:gnissla

Kan säkerligen stämma. Dynojet använder sig av någon annan enhet när de storleksklassar sina munstycken.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top