Vad vill du se i ett mc-program på TV?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
I ett svenskt TV-program om motorcyklar, vad för slags innehåll skulle du vilja se? Konstruktiva seriösa förslag. (Exempelvis tävlingsbevakning, tester, prylar, personporträtt, allmänna hojnyheter, you name it...?)

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle bl.a. vilja se lite tips för hemmameck, typ som Bosse Bildoktorn eller så. Begagnattest och test av nya hojar skulle ju vara givna inslag också.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Tycker 15 min per vecka låter lite lite, men som situationen ser ut nu finns det ju inget riktigt mc-program i huvud-taget.

Tycker att Top Gear är ett utmärkt program, trots avsaknandet av hojar. En hojversionen av Top Gear vore kul, vet att tyskarna har något liknande som innehöll tester, produktnyheter, info om mässor och news från racingvärlden.

Enklaste vore annars att kopiera innehållet i typ Fast Bikes-tidningen å göra TV av det....

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
* Tester av nya hojar
* Begagnatguide
* Produktinformation, typ nya bra prylar & hjälpmedel (laddare, lås etc).
* Enklare gör-det-själv mektips
* Test av personlig utrustning
* Tips på banor i Sverige
* Intervjuer av profiler
* Körteknik
* Reklam skulle iom. vara kul i det här programmet
* Reportage från tävlingar. Allt från Isle man till GGN el. Novemberkåsan e kul.
* Resereportage
* Tips på vägar i Sverige

Osså sist.... Tittarna skickar in bilder på sina fruar.

Det får gärna vara 1 timme långt och sändas varje vecka.

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
*visa olika rejs mellan motorcyklar ( bana och stripp ).
*visa när motorcyklar förnedrar bilar på bana.
*lite enduro och motocross.
*mycket supermotard.
*ha lite tittar tävlingar också.
*repotage om motorcyklar ( borde ju vara självskrivet ).
*och lite "amatörfilmer" också.. (alltså som tittarna själva har spelat in..) [ jag menar inte porr, men det funkar väl det med ;)]

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Jag gillar rollers förslag allt utom reserepotaget det kan jag läsa om i mc-folket...

Men skulle det nånsin bli nått mcprogram på tv lär det väl domineras av customåk.. :död

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tester av benelli TNT, Mv brutale och F4, Buell
gärna andra lite ovanligare hojar och gamla coola hojar som var banbrytande då de kom typ Honda N650?
:tummenupp

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Röstar på Rollers förslag, men betydligt mer än 15min per vecka... då kan man lika gärna skita i saken... hinner knappt kolla på fruarna ju :va

1-1½ timme per vecka låter bättre. Lätt att fylla upp ½timme med mektips

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det här serios research, eller bara något du också drömmer om?
(hoppet tändes att du jobbade på TV och hade fått uppdraget)

Jag håller med om "TopGear" fast med MC vinkling.
Lite halvseriösa tester, mycket humor, något reportage, och framförallt bra programledare.

Bra program med dåliga programledare blir dåligt, mc-kunniga människor gör inte nödvändigtvis bra program, men folk som är bra programledare och inte kan ett skvatt om MC gör inte heller bra MC-program.

Det kanske är läge att damma av han stuntmannen (Thorén?), han kan ju en del, och kan ju t.o.m referera en tävling hyfsat.

Finns det plats för program som "Golftimmen" och "Hästliv" borde det ju finnas en liten möjlighet att motorcyklisterna är tillräckligt många.

Däremot får vi nog finna oss i att kromslädar är ett relativt stort segment av programtiden, då det är där det är lättast att nyrekrytera (bland pengastinna gubbar, med gratiskörkort), och pengar styr ofta...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hade varit lite cool med reportage om andra länders sporthoj-kulturer.
t ex USA-nos kultur och tysk streetfighter-kultur.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
RoLLER skrev:
* Tester av nya hojar
* Test av personlig utrustning
* Intervjuer av profiler
* Körteknik
* Reportage från tävlingar.
Tog ut de delar jag tyckte var viktigast, dessa skulle jag vilja se! Det handlar ju om en viss tid som oftast inte är så hemskt lång, så hellre mycke av lite än lite av mycket!

Reportagen tycker jag helst ska vara svenska tävlingar, utländska tävlingar ser man en del av ändå! De svenska tycker jag mest är hemliga... MotoGP tex äre ju bara surfa in på sidan för att se, eller titta på eurosport.

I testerna vill jag gärna se kameravinklar frammåt PÅ hojjen, så man får lite koll på hur de är att köras, samt att ljudet bör vara där!

Vore lite kul att få de senaste uttrycken förklarade också, som tex radialmonterade bromsok osv, tog en bra stund innan man förstod vad det handlade om ;D Så lite teknik vore kul också!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
OlleR skrev:
I testerna vill jag gärna se kameravinklar frammåt PÅ hojjen, så man får lite koll på hur de är att köras, samt att ljudet bör vara där!

Det är något jag har irriterat mig endel över, i bland annat Top Gear, att det inte är ofta dom ger en möjlighet att lyssna på motorljudet ordentligt, utan dom ska envisas med att tala hela tiden, låt maskin säga sitt. :fakta

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fluxir skrev:
Det är något jag har irriterat mig endel över, i bland annat Top Gear, att det inte är ofta dom ger en möjlighet att lyssna på motorljudet ordentligt, utan dom ska envisas med att tala hela tiden, låt maskin säga sitt. :fakta
Jag gillar motorjournalen pga att dom låter motorljudet vara med, händer ofta dom sitter i bilen å snackar om den samtidigt som dom fräser på, helt kanon! :tummenupp

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
OlleR skrev:
Jag gillar motorjournalen pga att dom låter motorljudet vara med, händer ofta dom sitter i bilen å snackar om den samtidigt som dom fräser på, helt kanon! :tummenupp

dom kör ungefär samma stil i Top Gear, Men han Clarkson pratar ju oavbrutet. lite tystnad och lyfta fram motorljudet lite mer.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Fluxir skrev:
dom kör ungefär samma stil i Top Gear, Men han Clarkson pratar ju oavbrutet. lite tystnad och lyfta fram motorljudet lite mer.

Är det inte motorljud så är det töntig musik. Fasiken, ingejörerna sliter häcken av sig för att skapa ett schysst motorljud, och så ska det vara hissmusik eller töntsnack ivägen... usch!

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Retta
Är det nån som vet om det finns nåt bra mc-program från övriga europa eller usa (förutom American Chopper eller vad det heter) som man kanske dra hem från DC?

P-E

Guest
Testa massa hojar, göra roliga test såsom Top Gear. Krachtest eller liknande och intervjuer med kända MC profiler såsom, Cralle, Sune, Rossi, Christian och massa andra. :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras