Info-mötet i Gimo
Det handlade i stort sett bara om eventuella dragningar av den nya vägen.
Inget konkret utan bara förslag där vägverket vill ha in synpunkter innan 10/1 2010.
Jag pratade en del med Leni Maout från vägverket, hon är projektledare på vägverket och ansvarig för 288an som jag förstod det.
Det blev en del diskussioner om vägräcken, där jag framförde lite av hojåkarnas perspektiv på olika räckestyper och förlåtande sidoområde (tror jag det heter).
Även Mopedernas problematik med att åka max 45 km/t, bli omkörda i 100 km/t (blir det vajerräcke kommer hastigheten att bli 100 km/t) på vänster sida och ha ett vajerräcke väldigt nära sig på höger sida. Undrar om dom tänkt på det? Hon såg lite förvånad ut i alla fall.
Nästa steg i processen, som kommer att pågå under våren, är att vägverket startar upp arbetsplanen för ombyggnationen, i detta jobb ingår att ta fram utseendet på vägen, alltså bland annat vilken typ av skyddsbarriärer det ska finnas. Det som är, enligt vägverket, bestämt idag är att det ska bli en 2-1 väg och med stor sannolikhet vajerräcke i mitten. Hur sidoområdena kommer se ut är inte bestämt.
SMC Uppsala kommer att bevaka detta arbete, både frågan om räckestyper i mitten av vägen och mot väggrenen.
Vi kommer att vara en av remissinstanserna. Jag bad om att SMC skulle få deltaga i framtagandet av vägens utseende, men där var hon lite avvaktande
SMC Uppsala har i alla fall blivit lovade att få deltaga som remissinstans.
Jag har även skickat en hel del länkar till henne, det som finns angående räcken på SMCs hemsida.
På frågan om när vägen kommer att vara klar så svarade en av hennes kollegor lite svävande, om 5 till 10 år