Vajerräcke längs 288an

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Den 1a december mellan kl 18 och 20 har Vägverket öppet hus i Gimo med anledning av planerna på att bygga om delar av 288an.

Jag har bara skumläst det som finns på vägverkets hemsida
[http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Uppsala-lan/Vag-288-Alunda-Gimo/

men det ser ut att bli en 2-1 väg med vajerräcke.:mad:

Jag kommer att vara där som representant för SMC Uppsala, någon mer som vill göra sin röst hörd?

I så fall kom till biblioteket i Gimo.

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Din länk fungerade ej för mig.

Dessa Tråkiga 2-1 vägar! Farligt med vv's ej mc anpassade räcken också...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Får se om det går att komma loss. De har ju rätt i att vägen på många ställen har mycket utfarter, p-fickor och att det ligger stenblock, är kraftigt nerskurna diken osv runt omkring. Men att sänka hastigheten t.ex., skulle påverka pendlingen avsevärt och kan även ha negativa konskvenser iom att man helt enkelt blir okoncentrerad när det händer för lite i körningen. Ombyggnation är bättre.

Egentligen är det ett systemfel att mötas på en väg. En sådan design hade inte tillåtits idag om man kommit på att färdas i fordon med möte med bara någon meters mellanrum. Vem tycker det känns bra att stå vid sidan av en väg och ha en 15 tons lastbil passera i 180-200 knyck på en meters håll? Ändå sitter man i samma situation när man kör och reflekterar knappast över dylika möten hundratals gånger vissa tider på dygnet. Mötesfri väg är inte dumt alls - MEN den måste byggas så att omkörningar kan ske lika lätt eller lättare än tidigare för att inte strypa trafikflödet. Dessutom får avgränsare inte innebära en risk i sig (vajerräcken).

Det finns också problem med viltet i området. Vildsvinen sprider sig och rådjur och grävlingar orsakar en del olyckor. Mellan Hökhuvud och Börstil satte man upp viltstängsel som var för lågt (felbeställning) och för att förhindra älgarnas framfart, höjdes det upp en bit. Det fick till följd att glipan under stängslet, släpper fram rådjur, vildsvin och grävlingar helt fritt. Så har det fått vara i ett par decennier nu.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Kom igen nu, är det inga fler som kan ta sig till Gimo på tisdag?

Ombyggnationen av 288an kommer att medföra vajerräcken.

Jag behöver hjälp med att försöka övertyga Vägverket om att detta kommer att medföra en avsevärt ökad skade/döds-risk för oss hojåkare

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Info-mötet i Gimo

Det handlade i stort sett bara om eventuella dragningar av den nya vägen.
Inget konkret utan bara förslag där vägverket vill ha in synpunkter innan 10/1 2010.

Jag pratade en del med Leni Maout från vägverket, hon är projektledare på vägverket och ansvarig för 288an som jag förstod det.

Det blev en del diskussioner om vägräcken, där jag framförde lite av hojåkarnas perspektiv på olika räckestyper och förlåtande sidoområde (tror jag det heter).

Även Mopedernas problematik med att åka max 45 km/t, bli omkörda i 100 km/t (blir det vajerräcke kommer hastigheten att bli 100 km/t) på vänster sida och ha ett vajerräcke väldigt nära sig på höger sida. Undrar om dom tänkt på det? Hon såg lite förvånad ut i alla fall.

Nästa steg i processen, som kommer att pågå under våren, är att vägverket startar upp arbetsplanen för ombyggnationen, i detta jobb ingår att ta fram utseendet på vägen, alltså bland annat vilken typ av skyddsbarriärer det ska finnas. Det som är, enligt vägverket, bestämt idag är att det ska bli en 2-1 väg och med stor sannolikhet vajerräcke i mitten. Hur sidoområdena kommer se ut är inte bestämt.

SMC Uppsala kommer att bevaka detta arbete, både frågan om räckestyper i mitten av vägen och mot väggrenen.
Vi kommer att vara en av remissinstanserna. Jag bad om att SMC skulle få deltaga i framtagandet av vägens utseende, men där var hon lite avvaktande
SMC Uppsala har i alla fall blivit lovade att få deltaga som remissinstans.

Jag har även skickat en hel del länkar till henne, det som finns angående räcken på SMCs hemsida.

På frågan om när vägen kommer att vara klar så svarade en av hennes kollegor lite svävande, om 5 till 10 år

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum