Vajsing me portarna på RG:n ?!

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Ja, har funderat på varför hojen går som den går.. ja kan dra upp den till ca 120 o sen bara segar den ner till 100.. då får ja peta i 5:an o dra upp den till 120 igen o lägga i 6:an men den segar ner till 100 igen..

Vad *** är då felet ?? har klippt sladden som skulle vara strypningen i CDI:n.. har kollat ljuddämparen, nix, inte någon strypning där inte..

Nu börjar jag undra om det inte är några fel på dessa avgasportarna.. har fått för mej att jag har läst att det ska låta att dom går igång när man vrider om tändningslåset.. är jag helt ute o cyklar eller stämmer detta? isåfall vet jag vad som är fel.. det låter ingenting när ja vrider om nyckeln. Det kanske är någon sladd som sitter fel eller så är där kanske något glapp. Hur vet jag om avgasportarna e sönder? måste man plocka av hela cylindern för att kolla upp det?

Om nu avgasportarna skulle vara söndriga.. kan det vara därför det inte låter någonting när jag vrider om nyckeln?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
SkorvKalle skrev:
Ja, har funderat på varför hojen går som den går.. ja kan dra upp den till ca 120 o sen bara segar den ner till 100.. då får ja peta i 5:an o dra upp den till 120 igen o lägga i 6:an men den segar ner till 100 igen..

Vad *** är då felet ?? har klippt sladden som skulle vara strypningen i CDI:n.. har kollat ljuddämparen, nix, inte någon strypning där inte..

Nu börjar jag undra om det inte är några fel på dessa avgasportarna.. har fått för mej att jag har läst att det ska låta att dom går igång när man vrider om tändningslåset.. är jag helt ute o cyklar eller stämmer detta? isåfall vet jag vad som är fel.. det låter ingenting när ja vrider om nyckeln. Det kanske är någon sladd som sitter fel eller så är där kanske något glapp. Hur vet jag om avgasportarna e sönder? måste man plocka av hela cylindern för att kolla upp det?

Om nu avgasportarna skulle vara söndriga.. kan det vara därför det inte låter någonting när jag vrider om nyckeln?
Låter inte som om det skulle ha med avgasportarna att göra. Vet inte hur det är på Rg:n men det är möjligt att motorn till avgasporten ska låta när du vrider på tändningen.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Re: Re: Vajsing me portarna på RG:n ?!

Out_Spinner skrev:
Låter inte som om det skulle ha med avgasportarna att göra. Vet inte hur det är på Rg:n men det är möjligt att motorn till avgasporten ska låta när du vrider på tändningen.
Men å andra sidan så kan den ju vara ur fuktion och du tappar effekt och fart därigenom. Men att du komemr upp i 120 och den sedan dalar ner till hundra verkar inte bero på avgasporten.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Avgasportarna ska ALDRIG låta. Därimot kan motorn till portarna låta lite. Men bara om portarna står i fel läge vid start. dvs, har du kör och stänger av så kommer dom hamna i "fel" läge. Om du sen slår på tändingen så vrider motorn dom rätt. Om du sen slår av och på så kommer ingenting hända. Alltså, du måste köra lite för att få ljudet när du slår på tändningen.

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Hoj
Kommer
Min avgasports motor går igång varje gång jag sätter på tändningen på cagivan, då öppnar den först porten o drar sedan igen den igen så då hör man den varje gång man sätter på tändningen.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
EBS skrev:
Avgasportarna ska ALDRIG låta. Därimot kan motorn till portarna låta lite. Men bara om portarna står i fel läge vid start. dvs, har du kör och stänger av så kommer dom hamna i "fel" läge. Om du sen slår på tändingen så vrider motorn dom rätt. Om du sen slår av och på så kommer ingenting hända. Alltså, du måste köra lite för att få ljudet när du slår på tändningen.
På tzr:en så snurrar dom fram och tillbaka en gång så fort du vrider på tändningen. Oavsett hur avgasporten står. Men om Suzuki vet hur dåliga avgasportarna är så kanske dom sparar in lite slitage genom att motorn inte snurrar vis start :D

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
På RGV250 finns en grå kabel som inte är kopplad till något. Den är till för justering av avgasportarna. Man slår på tändingen, håller den grå mot minuspolen > servomotorn går > slår av tändningen. Jag vet inte om 125 har någon sådan kabel, men det är väl inte helt otroligt. Ett lätt sätt att testa servomotorn om inte annat. Avgasportarnas kondition GÅR att kolla med cylindern på plats, men det är nog lite trångt.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
På DT:n är det som på TZR:en, hur dom än står går dom till stängt sedan till öppet. Och när man startar stängs dom ju då sålkart.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Mattias skrev:
På RGV250 finns en grå kabel som inte är kopplad till något. Den är till för justering av avgasportarna. Man slår på tändingen, håller den grå mot minuspolen > servomotorn går > slår av tändningen. Jag vet inte om 125 har någon sådan kabel, men det är väl inte helt otroligt. Ett lätt sätt att testa servomotorn om inte annat. Avgasportarnas kondition GÅR att kolla med cylindern på plats, men det är nog lite trångt.
Något jag brukar göra när jag stälelr in min port (Har fått göra det flera gånger) är att ta loss avgasröret och titta upp i avgasporten. På tzr:en kan man då se hur den snurrar och att den stänger och öppnar i rätt lägen. Kanske går att se på RG:n också?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping