vakuumpumpsolja, vad ersätta med?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Jag använder mig av en billig enkelstegs vakuumpump avsedd att tömma värmepumpsystem när jag vakuumbaggar kolfiber. Problemet är att pumpen har börjat ryka från oljan när jag drar saker nu, och jag misstänker att det är oljan som kokar av orenheter. Detta borde sänka vakuumet jag får, och därför vill jag byta ut oljan mot ny.

Finns det något i säg Biltemas sortiment som skulle fungera till detta? Jag har ingen lust att beställa olja till en såpass billig pump om jag kan ersätta med något som finns i min närhet.

Vilka egenskaper efterfrågar man i vakuumolja?

Vid en diskussion på något annat forum rekommenderades en kompressorolja, det skulle vara "samma typ av olja". Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om.

Mja.

Oljan suger åt sig vatten, Som fäller ut när men vacumsuger och då funkar inte Pumpen optimalt
Det går inte att kommer ner de sista, säg 5-10 millibaren med gammal olja

Snacka med nån Kyl "Nisse" på "York" eller nån annan firma de brukar har extra sån olja i sina service bilar ,,Det går kanske åt 3- 4dl max,,,

Och Du, Byt Olja ,Pumpen håller längre
Hade

Last edited:
Mja.

Oljan suger åt sig vatten, Som fäller ut när men vacumsuger och då funkar inte Pumpen optimalt
Det går inte att kommer ner de sista, säg 5-10 millibaren med gammal olja

Snacka med nån Kyl "Nisse" på "York" eller nån annan firma de brukar har extra sån olja i sina service bilar ,,Det går kanske åt 3- 4dl max,,,

Och Du, Byt Olja ,Pumpen håller längre
Hade

Oljan har bara använts kanske 10 timmar totalt, men började att ryka efter att jag vakuumdrog ett polyester-laminat. Innan med vanlig hederlig epoxy var det rökfritt - kan oljan ha tagit åt sig av plasten med?

Hm, har nog förresten dragit ett laminat på en kärna av gips med, där gipset nog inte var helt supertorrt innan.

Jag är inte jätteorolig för själva pumpen, utan för att ångan som kommer från pumpen ska sätta sig på tapeter osv i lokalen där jag har värmen.

Polyester släpper ifrån sig mängder av styren under härdning, det är det som luktar apa. Under vakuum släpper det extra mycket, och somliga säger att vakumgjutning med polyester inte är att rekommendera förutom med ganska litet undertryck - absolut inte max vad pumpen klarar.

Polyester släpper ifrån sig mängder av styren under härdning, det är det som luktar apa. Under vakuum släpper det extra mycket, och somliga säger att vakumgjutning med polyester inte är att rekommendera förutom med ganska litet undertryck - absolut inte max vad pumpen klarar.

Mjo, resultatet blev sugigt då det uppstod 10mm stora bubblor i laminatet. Var dock bara avgjutning av en form det handlade om, inget som ska bära vikt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick