val av bredbandsleverantör

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
HEJ!
Jag har precis fått fiber till min lgh och måste nu göra det svåra valet av leverantör till en 100/10 uppkoppling.

Adamo är billigast (hela 10 kr jämfört med de andra) men är de bra?
Har du fiber? Vilken leverantör? Är du nöjd?

Fram med alla tips nu! :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det där skrev du bara för att göra alla med ADSL avis :D

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Men, om du har fiber så kan du väl bara välja en leverantör? :va

nope. Jag kan välja på:
Adamo
Bahnhof
bredband2
blixtvik
tele2
ephone (de har konstiga bredband typ 12/12)
telia

de flesta tar ca 240 kr för 100/10. Men vilka är bäst?

Edit: tog bort BBB, de kan jag inte välja.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
BBB fiber 100/10 har jag haft och hade inte ett enda problem. Däremot deras adsl är inte alltid så bra.

nope. Jag kan välja på:
Adamo
Banhof
Bredbandsbolaget
bredband2
blixtvik
tele2
ephone (de har konstiga bredband typ 12/12)
telia

de flesta tar ca 240 kr för 100/10. Men vilka är bäst?

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Om Telia tar lika mycket som de andra så välj Telia, de äger Skanova som drar fiber m.m.
Alla bolag köper plats av Skanova på fibern men Telia brukar få förtur och snabbare service.
Samma sak med ADSL, vi fick börja med Telia för att sedan byta eftersom Skanova inte fick tummen ur att installera åt Bredbandsbolaget.

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Frågan är vad du menar med bra? Då det gäller samma ledningar så är nog kvaliten på brebandet densamma. Bredbandsbolaget duger tills det mot förmodan uppstår ett fel. Vid ett eventuellt fel så ska raketforskarna på bredbandsbolagets support felsöka i en oändlighet. Tydligen så kan man inte fixa alla fel genom att starta om modemet, som jag antar att BBB trodde då dom utbildade deras support. Jag skulle välja Telia framför allt, då prisskillnaden oftast är på cirka 30-40 kr så tycker jag att det är värt att lägga dom extra kronorna för att få bra support när det behövs.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fråga samtliga leverantörer vad dom GARANTERAR för hastighet, för dom erbjuder "upp till 10/100"
Garanterar någon av dom en hastighet i närheten av 10/100 så slå till på den.

Då är det avtalsbrott från deras sida om dom inte håller det och du slipper uppsägningstid om du skulle behöva byta.

För mig funkar BBB ADSL klockrent, har inte haft ett längre avbrott sedan 2004

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
jag borde ta bort telia från den listan, de är inte ens ett alternativ. De tror fortfarande att de har monopol. Dessutom har jag hört att deras support är riktigt riktigt dålig.

Till skillnad från alla som tar 230-240 kr för 100/10 så tar de 275, vilket blir 420 kr om året vilket jag hellre spenderar på bensin.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag skulle tagit BBB. Dom andra har man ju knappt hört talas om. Brukar dom andra leverantörerna släppas in på BBB-hubbarna förresten? Tillgång till bra DC-hubbar är det som spelar störst roll.

Dark_Messenger

Guest
Jag kör blixtvik. 195kr/mån för 30/30.

Går fort som f*n att tanka porr! :D

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag kör blixtvik. 195kr/mån för 30/30.

Går fort som f*n att tanka porr! :D

Men hur är det med DC-hubbarna då? Kommer man inte åt en bra en kan man lika gärna kasta ut datorn genom fönstret. Själv sitter jag med Telias ADSL och är dömd till hålla mig till torrents. Bara 17 timmar kvar tills mitt Settlers VI är klart. Torrents är knullpiss.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mina föräldrar fick 100Mbit fiber indraget ute på vischan där dom bor, förutom lite strul i början med en fiber som behövde slipas/kontakteras om så går det tokfort hos dom nu.

När jag frågade hur dom upplevde skillnaden sa min far att blocket inte gick nå fortare och min mor frågade "ska det vara någon skillnad"...

Dom slangar på sin höjd hem automatiska uppdateringar till program dom redan har, resten är slösurf....

Dark_Messenger

Guest
Men hur är det med DC-hubbarna då? Kommer man inte åt en bra en kan man lika gärna kasta ut datorn genom fönstret. Själv sitter jag med Telias ADSL och är dömd till hålla mig till torrents. Bara 17 timmar kvar tills mitt Settlers VI är klart. Torrents är knullpiss.

DC körde jag när jag bodde i Umeå och pluggade. Vi var begränsade till typ 2GB nertrafik i månaden :)D) så tanka utanför DMZ var ju bara att glömma. Nuförtiden är det torrents som gäller. Visst var DC vassare i hastighet men å andra sidan är torrents enklare och brukar gå hyfsat fort de också.

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
jag borde ta bort telia från den listan, de är inte ens ett alternativ. De tror fortfarande att de har monopol. Dessutom har jag hört att deras support är riktigt riktigt dålig.

Till skillnad från alla som tar 230-240 kr för 100/10 så tar de 275, vilket blir 420 kr om året vilket jag hellre spenderar på bensin.

Vissa köra porsche medans andra kör skoda... Skämt åsido, telias support är i överklass jämfört med andra. Monopol har dom ej på marknaden däremot har telia största marknaden, vilket kanske säger en hel del.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
BBB fiber 100/10 har jag haft och hade inte ett enda problem. Däremot deras adsl är inte alltid så bra.

Har BBB 100/10 och det fungerar klockrent!
Har inte behövt ringa support sedan jag fick detta, men när jag hade BBB ADSL blev det ett par samtal. Fungerade bra.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Det blev Bahnhof 100/10, sweet! Nu väntar jag bara på att bindningstiden hos comhem löper ut.... 31a december...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy