Val av budget-däck...?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ska sälja VTR:en och planen är väl att kasta ut den på blocket när vi skriver mars/april i kalendern och folk börjar bli sugna på att köra hoj igen.
Då bakdäcken är sådär på gränsen så tänker jag byta det men vill såklart inte lägga några stora pengar på det om nu hojen ändå ska avyttras.
Har hittat två st billiga däck och undrar bara vad panelen här på SH.com rekommenderar...?

De jag har i åtanke är Maxxis Supermaxx ST eller Metzeler Sportec M3.
Både verkar gå att få loss för runt 12-1300 bagis i dim 180/55-17

Är det någon som har erfarenhet av dessa däcken och kan ge lite input?
Finns det ytterligare någon kandidat i segmentet?

(får jag inte moppen såld så ska den ju användas så därför vill jag ju köpa "bäst")

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Metzeler, om köparen kan något lite om däck så är det ju ett "känt" märke.
Även om Maxxis säker gör OK däck. Har aldrig haft något så kan inte uttala mig om dem.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Metzeler, om köparen kan något lite om däck så är det ju ett "känt" märke.
Även om Maxxis säker gör OK däck. Har aldrig haft något så kan inte uttala mig om dem.
Hmm, det är ju en infallsvinkel…
:unsure:
Å andra sidan är ju Maxxis ett välrenommerat märke inom grussvängen.

Har du ngn erfarenhet av ”Sportec M3”…?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Kan också tänka mig att en ev köpare hellre ser att det sitter ett Metzeler på hojen.
Men kör själv med Maxxis på en av mina hojar och är mycket nöjd med dessa.

Raderad medlem 61114

Guest
Såhär skrev man 2006 https://www.visordown.com/reviews/product/metzeler-sportec-m3-tyre-review
Bra betyg, men nästan 20 år gammal produkt - kör du lika hårt idag som för 20 år sedan? Om inte så funkar det säkert

Menar du att det är sämre idag än för 20 år sedan? Så länge inte däcket är tillverkat för 20 år sedan ser jag inget problem.

Däcket funkade kalasbra för 20 år sedan, satt säkert på en massa gixxrar och r1or som blev pressade lika hårt som ett M9RR blir idag på en 20 år nyare hoj.

Jag har haft en Gixxer 1000 2003, på den har jag kört både m3,m5 och m7, undra om jag inte hann med ett m9 också innan jag sålde den (edit* nej det var på en senare hoj). Och just det, det var inte 20 år sedan, kanske 5-6 år sedan.

Och nej jag kör inte snabbare idag på min Aprilia från 2020 med ett M9RR.

Köp M3. Blir jättebra ?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Menar du att det är sämre idag än för 20 år sedan? Så länge inte däcket är tillverkat för 20 år sedan ser jag inget problem.

Däcket funkade kalasbra för 20 år sedan, satt säkert på en massa gixxrar och r1or som blev pressade lika hårt som ett M9RR blir idag på en 20 år nyare hoj.

Jag har haft en Gixxer 1000 2003, på den har jag kört både m3,m5 och m7, undra om jag inte hann med ett m9 också innan jag sålde den (edit* nej det var på en senare hoj). Och just det, det var inte 20 år sedan, kanske 5-6 år sedan.

Och nej jag kör inte snabbare idag på min Aprilia från 2020 med ett M9RR.

Köp M3. Blir jättebra ?
Jag menade samma som du - troligen kör El Presidente lugnare idag (eftersom han gick med 2003 och därmed hunnit "växa upp" o bli försiktigare). Då borde däcket vara tillräckligt bra även idag (eftersom det var bra då). Kör han fortare idag än 2003 så vet han säkert så mycket om däck att han inte behövt fråga.
Kanske lite omständlig tankegång, men så tänkte jag

Raderad medlem 61114

Guest
Jag menade samma som du - troligen kör El Presidente lugnare idag (eftersom han gick med 2003 och därmed hunnit "växa upp" o bli försiktigare). Då borde däcket vara tillräckligt bra även idag (eftersom det var bra då). Kör han fortare idag än 2003 så vet han säkert så mycket om däck att han inte behövt fråga.
Kanske lite omständlig tankegång, men så tänkte jag
Ja förstår :) Jag menar bara att kör han lika fort idag som för 20 år sedan så duger som lika bra idag som då :)

Däck är väldigt sällan en begränsande faktor. Troligtvis så är det även så att majoriteten av de som pratar om att dessa och dessa däcken gick för varma på bana och att de fick släpp osv så är det med största sannolikhet inte däcken det var fel på. Gatdäcken är galet potenta, speciellt sportdäcken, även de som lanserades för 20 år sedan.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja förstår :) Jag menar bara att kör han lika fort idag som för 20 år sedan så duger som lika bra idag som då :)

Däck är väldigt sällan en begränsande faktor. Troligtvis så är det även så att majoriteten av de som pratar om att dessa och dessa däcken gick för varma på bana och att de fick släpp osv så är det med största sannolikhet inte däcken det var fel på. Gatdäcken är galet potenta, speciellt sportdäcken, även de som lanserades för 20 år sedan.
Jo, däcken är absolut inte begränsningen. Redan på 70-talet körde jag med Dunlop 4.00x18 bak så att fotpinnarna skrapade i. Idag vågar jag inte ens lägga ner så mycket fastän jag kör med sportdäck (ME09)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan också tänka mig att en ev köpare hellre ser att det sitter ett Metzeler på hojen.
Men kör själv med Maxxis på en av mina hojar och är mycket nöjd med dessa.
Intressant info!
Hur är livslängden på dessa Maxxis sulorna?
Blir jag som sagt inte av med moppen så vill jag ha ut så mkt mil som möjligt ur snik-däcken.

(tillstår att El Pepso har blivit äldre o kör förmodligen lugnare (iaf med större marginal!) idag än för 20 år sedan :hej)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Metzeler (och Pirelli) har ju aldrig varit däck med lång körsträcka, men väldigt bra under tiden.
Sedan finns ju t ex Michelin Road 5 och t o m Road 4 fortfarande att köpa.
Dunlop har väl också en del lite billigare men bra däck.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Intressant info!
Hur är livslängden på dessa Maxxis sulorna?
Blir jag som sagt inte av med moppen så vill jag ha ut så mkt mil som möjligt ur snik-däcken.

(tillstår att El Pepso har blivit äldre o kör förmodligen lugnare (iaf med större marginal!) idag än för 20 år sedan :hej)
Jag har bara hunnit köra omkring 100 mil med dom.
Köptes inför sommaren -23.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Mitas Sportforce+ är inte överdyrt heller.
Borde kunna ge en tillräckligt bra upplevelse även det.

Berätta gärna hur du upplever det också.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har ett Pilot Road 5 180/55-17 som ska krängas av, har rullat 1000mil. Ca 1,7mm till slitagevarnarna.

20230808_143729.jpg20230808_142923.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kommer du ihåg om det var ett däck som ”åts upp” snabbt…?
Hyfsat, det är väl det som är största skillnaden mot m7 & m9, de senare håller längre. M3 blir fyrkantigt om man kör mycket rakt fram.
Men jag hade fortfarande tagit det över en okänd produkt, har kört flera uppsättningar på ZX9'an och alltid varit nöjd. (Även en uppsjö 125'or, och någon lånad gixxer)
_Då_, men detta var ju ett tag sedan, så var Z6 billigare än M3 och höll längre med bättre kall-&våtgrepp. Självklart inte lika klibbigt på bana, men fortfarande ett bra däck för gata.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Mitt budget tips är Michelin Pilot Power (ej 2ct). Det däcket har tillverkats länge och funkar enligt mig riktigt bra. Håller faktiskt rätt bra på bana med och en VTR har ju inte ohyggligt mycket toppeffekt även om vridet är bra.
Tror du kan hitta dess däck för 1200 resp 1600 spänn stycket.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år