Val av däck?!

perlan_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Kawasaki er 6
Har precis köpt en z750 med däck som va helt slut.
Så bara att skaffa nya :)
Har läst mycket om olika däck men blir bara mer osäker. :p
Jag kommer att köra mycket väg, och kanske lite bana.
Har funderar på Michelin road 2 eller 3.
Vad skiljer dom?
Tips på andra däck som har bra hållbarhet och fäste.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Pilot Road 3 har bättre våtgrepp än pilot road 2. Finns ju dock en 4'a nu med.

Haft en hoj med pr2 bak och pr3 fram körde i vått och torrt kallt och varmt regn och hagel, funkade alltid bra så helt klart ett bra gatdäck.

Dock är det väl inte optimalt för banåka då de kan bli lite överhettade, men för en glad amatör funkar det bra endå. Ska du ha däck som fungerar bättre vid bankörning så offrar du en del egenskaper för gatåka finns inget däck som är bäst på allt.

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hej. jag är fett amatörmässig på däck. Håller på att försöka tänja lite på gränserna när det gäller kurvtagning. jag lägger inte hojen alls mycket men det är bara för att jag inte vågar lita på mina däck riktigt. har ett par metzler nånting nånting och det känns ibland som att dem vill släppa lite väl lätt. någon som har erfarenheter av metzlers däck?

så, om jag skulle byta däck (vilket egentligen känns dumt med tanke på att de jag har inte är slut alls), vad skulle jag då köpa? :D vill ha shyssta gatdäck men jag ska kunna lita på att dem inte släpper. kör sällan i regn och är rätt ny på hoj så vill gärna att dem ska vara "lättkörda" och sköna :)

Någon? :7peta

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Jag har kört 400 mil med mina Michelin Pilot Road 2. Mestadels småvägar, lite grus och lite motorväg. De ser fortfarande "nästan nya" ut. Vad menar jag med "nästan nya" då? Ja, det syns att de har rullat, men inte mycket mer. Till skillnad från Continental som jag åkt förut, de höll inte ens 300 mil...

Min erfarenhet av PR2 är att jag garanterat kommer ersätta dem med motsvarande, de passar mig, min hoj och min körstill till 100%.

/Johan

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag hade PR 2 på min Speed triple.
Tyckte att de var ganska hala. Bytte till Pirelli Diablo rosso (2?) och de var riktigt sköna och kladdiga men tog slut rätt snabbt på mitten.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag kör oxå PR2. jag är nöjd och känner mig säker, jag har testat o lägga hoj o gasa på och de har verkligen visat sig dugliga. Använder i alla väder och har "bra" bromsverkan och grepp i ösregn. Så de får helt klart ett godkänt av mig!

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Om man håller sig till svenssonkörning/lite bus så är Michelin Pilot Road 4 det självklara alternativet!
Om man gillar att ligga på mest hela tiden och även klämma in några bandagar så är Michelin Pilot Power 3 det du ska ha!

Självklart så är Pilot road 2/3 mycket bra däck men på 4an så har dom ökat livslängden samt blandat pilot road 3 och pilot power 3 i mönstret samt förbättrat vårgrepp och massa andra saker såklart ;)

Själklart har Dunlop ett par fina däck oxå som sportsmart, roadsmart och sportmax men michelin har bättre livslängd samt i mitt tycke bättre stommar och bättre balans.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gillar Metzeler Z8 som visserligen i tester inte är riktigt lika bra som Michelin men som det stod i tyska Motorrad, ger förtroende från första stund medans Michelin kräver värme för att prestera lika bra.

Bra fäste i vått och torrt, hållbarhet och förtroende gör att det är mitt favoritdäck på landsväg.

Det duger på bana också om du inte försöker ta varvrekord och klarar tillräckligt med nerlägg för att trivas. Och när det väl släpper sker det mjukt och förutsägbart så är du bara halvhyfsad så går du inte omkull. Men när du börjar köra mer på bana är det "bättre" bandäck som gäller. Men då blir hållbarheten sämre på landsväg som tidigare påpekats.

Köp det däck du gillar och trivs med! Det däck du trivs med är bättre än ett däck du ogillar som kommer högre upp i tester! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör på Dunlop roadsmart 2, sambon på pilot road 2, och vi båda kör i ur och skur, och några vändor på bana. Sambons däck har varit två vändor ner till nürburgring och har först nu börjat få en platå mitt på. Om man inte kör så värst fort funkar både roadsmart och pilot road på bana, tycker iaf jag.
Vill du ha ett däck som håller hyfsat länge, och som har tillräckligt bra grepp funkar båda de två alternativen. Om du däremot ligger i snabb grupp på bandagar kommer det kanske bli lite för varmt för sådana däck..

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Som flera varit inne på...pratar vi vardagsåkning så...

Michelin Pilot Road.
Sen om det är 3:an eller 4:an spelar förmodligen inte någon större roll.
4:an finns det ingen som har erfarenhet av, än skall man väl säga.

Köp inte 2:an...3:an är så pass mycket bättre...jag har kört med båda...

Själv har jag åkt ca 1500 - 1800 mil med Road 3 och ca 80-100 av dem på bana.
Funkar finfint om man inte har Rossi-ambitioner på bana.
Fick ut ca 1100 mil på bakdäcket på hoj med ca 150 bakhjulshästar...helt OK.
Framdäcket höll ungefär 300 till eller nåt sånt...

Och som nämts ovan i tråden som jag bara kan instämma i...mycket bra våtgrepp!

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Jag gillar Sportsmart.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag gillar Sportsmart.

Sportsmart är riktigt trevliga, enda felet är väl att de inte håller mer än 600 mil för mig ungefär, och nu har jag kört mer än dubbelt så långt på roadsmart och fortfarande gott om mil kvar.
Sportsmart är bättre känsla i, och bättre fäste däremot.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Säker på det? visst i +25 och stekande sol, men en sensommarkväll i +8?

Jag upplevde bättre fäste på sportsmart än på roadsmart rent överlag. Kör iofs lite värme i däcken innan jag gör några större manövrar, så kallfästet i sportsmart är jag inte så bekant med, men även roadsmart är lite hala när det är kall asfalt innan man får upp tempen, tex så spinner bakhjulet snare än att man lyfter framhjulet vid 7-8+ och däcket är kallt med roadsmart....
Mina roadsmart släpper ytterst lite, men när jag körde på sportsmart fick jag knappt ett endaste släpp alls. Det roadsmart är bättre på är att de håller flera gånger längre, vilket jag tycker är bra för jag får byta sportsmart 3 ggr per säsong annars, och på vanlig väg håller jag inte tillräcklgit hög fart eller kör tillräckligt aggresivt för att roadsmart inte ska vara fullt tillräckliga.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin