Val av hoj.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Haha, nu är det ju så att jag inte är en van sportåkare, så uppskattar inte spydiga kommentarer:p

Visst skulle kunna köpa en 1000cc sporthoj, men den enda anledningen till att göra det är om man vill köra på bakhjulet på motorvägen och det är inte riktigt vad jag tänkt mig. Eller ja, kan tänka mig att en 1000cc är bekvämare som cruiser? Kanske är ute och flyger helt och hållet.... Men kom hit för att be om hjälp, inte för att bli trackad.

Ser 1000cc som en kukförlängare i alla högsta grad, någon som njuter av att säga att han har en 1000 kubikare för att han tror att han är ett "badass". Fastän han inte kan hantera sin hoj för 5 öre utan att ligger och puttrar i 130km/h på motorvägen.
Men.... I början så trodde jag att det gällde samma sak för customåhojar, att 1000+cc var en kukförlängare, ack så glad jag var att jag köpte en 1500 som första customhoj. Custom och sport är helt skilda världar, så får be om ursäkt om jag är lite varsam när det kommer till 1000cc sprothojar.

Vill helt enkelt ha en hoj som är närmare sport än touring eller helt enkelt en sporthoj, något som jag "kanske" skulle ta till banan och köra, något som är någorlunda bekvämt att avverka 20 mil på landsväg/motorväg varje dag och något som är en bra introduktion till en lite kraftfullare hoj.

Du har lite lätt svårtillfredställda önskemål!

Kukförlängningen för de som sysslar med det har inte särskilt mycket med hojen i sig att göra utan är ett mentalt problem. Den har olika utrycksformer varav en är åka idiotfort-rakt-fram-på-och-kring-sveavägen-stuket och en annan variant är helgrebellen som är färdigkittad med HD och fransar och fritzhjälm. :huvet
Det sitter inte i högerhanden utan i skallen...:gnissla Och du verkar redan känna att posören i dig vill ut? :rolleyes:

Som flera, t.ex Ulvhamne skrivit här så är en renodlad sporthoj, må det sen vara en R1:a, en Ducati 1198 eller vad det nu kan vara helt enkelt fel fordon för vardagstransport. För att parafrasera Ford Fairlane:

Ford Fairlane: Commuting on a sportsbike was like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful.

Och vem kör på bakhjulet på motorväg? 3 x skylthastigheten+ på krokig väg är mycket mer givande...:rolleyes:
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag är iofs tjej, bara 178 lång men väger 110. Provade sporthojar när jag skulle köpa min första, dock var de då iaf för svårmanövrerade för mig i typ vägkorsningar, krypkörning etc. jag kände som jag inte kunde hitta balans alls. Valet föll på en sporttourer, en suzuki gsx1250fa 2010 årsmodell. Supernöjd med allt utom en sak, den är aningen lite för tung för mig, att brotta runt den in i smala parkeringar eller trånga garage och i kompisens garage där jag var tvungen att backa ut ur garaget över en järnbalk som tröskel ... inte kul. Det är en kul hoj både på småkurvvägar, faktiskt helt okej att bränna autoban genom hela tyskland på en dag, kör både fort och normalt och på bana. Skön hoj att toura till jobbet med utan att komma fram slut i knän och rygg. Har bra och stabilt drag i alla hastigheter, aldrig några problem utan hojen levererar precis det jag vill när jag vill.

Skulle själv inte välja en sporthoj om jag skulle köra motorväg mest, en sporttourer som tex gsx1250 är ypperligt om man både vill köra kurviga vägar, bana och vill svänga ner till Nürburgring och ta några varv utan att köra släp i två dagar. Gsx:en är dessutom helkåpad och ser därmed sportigare ut även om den är större.

Edit: Har en del bilder i mitt garage, se länk under profilen till vänster.
 
Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Valet föll på en sporttourer, en suzuki gsx1250fa 2010 årsmodell. Supernöjd med allt utom en sak, den är aningen lite för tung för mig, att brotta runt den in i smala parkeringar eller trånga garage och i kompisens garage där jag var tvungen att backa ut ur garaget över en järnbalk som tröskel ... inte kul.
Som man är det här inga problem. Jag hanterar min över en tröskel i ett väldigt, väldigt trångt förråd dagligen. Anser mig själv vara av den normalsvaga sorten.
 

Smed.Soren

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2014
Ort
Sala
Hoj
Kawasaki VN 1500 Kawasaki ZZR 1400
Får tacka för all hjälp och måste säga att jag blev en stolt ägare till en ZZR 1400 nu i helgen^^

Det är ett helvetes klipp i den men hur skön som helst att köra:)

Det sitter orginal dämpare på min hoj(skamligt ljud) och har ett par funderingar angående slip-ons.

Kostar alla dämpare 10 000:-+, skulle även vilja ha tips på några med bra/doft ljud?
Behöver man mappa om hojen eller försäkra om den om man byter slip-ons?
Måste man köpa slip-ons till just zzr 1400 eller går det med andra zzr modeller?


//MVH Sören
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top