Val av hoj.

Smed.Soren

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2014
Ort
Sala
Hoj
Kawasaki VN 1500 Kawasaki ZZR 1400
Tjoo!

Skulle behöva ha lite hjälp med att bestämma val av hoj:I

Har åkt custom i 4-5 år nu och hade en Aprilia RS 125:a innan det.

Saken är den att jag använder min hoj som mitt primära fordon på sommrarna
och nu kommer det att bli mer motorvägskörning än tidigare.
Så nu ska jag byta hoj till något snabbare som en större sporthoj eller sport/tourer.

Vill att hojen ska se sportig ut och att det är lite ös i den, men vill även att den är någorlunda bekväm och ska passa mig som är 191cm och 90 tung.

Hoppas på svar!

//MVH
Sören
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Z1000SX
ZZR1400
Hayabusa
FJR1300
K1300S
Blackbird

...
Hur gammal ska hojen vara ungefär? Vilket pris?
 

Smed.Soren

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2014
Ort
Sala
Hoj
Kawasaki VN 1500 Kawasaki ZZR 1400
Har faktiskt kollat lite på GSX, men tänkte lite mera åt max 45 000:- men helst inte äldre än -00.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Vfr 800
blackbird
Bandit 1250 med halvkåpa.
Dessa går att hitta fina ex för 45 tkr.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Oavsett vad du köper - Se till att skaffa en kralligare motor än du först kanske tänkt dig !

En klen motor tröttnar man fort på, en stark växer man in i med tiden (och har kul på vägen)
 

Smed.Soren

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2014
Ort
Sala
Hoj
Kawasaki VN 1500 Kawasaki ZZR 1400
Jo, köpa kraftigare än vad man tänkt sig håller jag stenhårt på:)

Men är inte så jäkla sugen på en mördarhoj som reser sig om man bara nuddar gasen, är ju rätt så ny på sporthojar.

Glömde bort en sak, vill inte att försäkringen mördar plånboken heller.:p
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jo, köpa kraftigare än vad man tänkt sig håller jag stenhårt på:)

Men är inte så jäkla sugen på en mördarhoj som reser sig om man bara nuddar gasen, är ju rätt så ny på sporthojar.

Glömde bort en sak, vill inte att försäkringen mördar plånboken heller.:p

Nu har jag en sån där mördarhoj som reser sig bara man nuddar gasen, vet inte hur jag har överlevt :va

Det är ju som du vet du själv som gasar och det är faktiskt jättetrevligt att ha massor av vrid när man än vill det. Det är ju inte så att det bara exploderar och så slår man en 360 graders backflip.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Nu har jag en sån där mördarhoj som reser sig bara man nuddar gasen, vet inte hur jag har överlevt :va

Det är ju som du vet du själv som gasar och det är faktiskt jättetrevligt att ha massor av vrid när man än vill det. Det är ju inte så att det bara exploderar och så slår man en 360 graders backflip.

Du kommer dö direCKT om du inte byter till en mindre hoj
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
På klassiskt teknisk design manér;

Kravspecifikation:Motorcykel
Funktion/krav/vikt(1-5, hur viktigt är kravet)

Objektiva krav
1. Pris/ <45 000 /5
2. Årsmodell/>2000/3
3. Försäkring/?/?
4. Driftsäkerhet/Långa resor >100 mil/5
5. Bekvämlighet sitt/Bra ben-och rygg vinkel/5
6. Bekvämlighet åk/hjulbas >1400 mm/3
7. Bekvämlighet p.g.a. vikt/bra bakdämp. (hård fjäder)/5
8. "Bra ös"/radfyra>1000 cc v-twin >800/4

Subjektiva krav
9. Ska se sportig ut/Kåpor?/4

Produkt:Hayabusa
Prestanda/Uppfyller krav(JA/NEJ)

1. <45k/JA
2. 1999-2002/JA
3. Medelhög/?
4. >100 mil/JA
5. Bra ben och rygg vinkel/JA
6. 1,485mm/JA
7. Kan behövas ny bakfjäder med tanke på ålder/ - (JA och NEJ)
8."Bra ös"/JA...
9. Har kåpor/JA

Det är nästan alltid lättast att översätta funktioner till realitiska krav. Så om man vill ha en "bekväm hoj"; vad exakt innebär det. Oftast innebär det rygg/ben vinkel samt hjulbas. Lång hjulbas ger en stabil hoj, därvid blir den "bekvämare".

Så mitt tips är att forsätta översätta funktioner till realistiska krav, sen värdesätter du dem på en skala 1-5. Efter det blir det kalasenkelt att hitta hoj. Speciellt viktigt är ju de objektiva kraven pris på hoj och försäkring. Där kan man både lägga till och ta bort många hojar.
 

Smed.Soren

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2014
Ort
Sala
Hoj
Kawasaki VN 1500 Kawasaki ZZR 1400
Haha, nu är det ju så att jag inte är en van sportåkare, så uppskattar inte spydiga kommentarer:p

Visst skulle kunna köpa en 1000cc sporthoj, men den enda anledningen till att göra det är om man vill köra på bakhjulet på motorvägen och det är inte riktigt vad jag tänkt mig. Eller ja, kan tänka mig att en 1000cc är bekvämare som cruiser? Kanske är ute och flyger helt och hållet.... Men kom hit för att be om hjälp, inte för att bli trackad.

Ser 1000cc som en kukförlängare i alla högsta grad, någon som njuter av att säga att han har en 1000 kubikare för att han tror att han är ett "badass". Fastän han inte kan hantera sin hoj för 5 öre utan att ligger och puttrar i 130km/h på motorvägen.
Men.... I början så trodde jag att det gällde samma sak för customåhojar, att 1000+cc var en kukförlängare, ack så glad jag var att jag köpte en 1500 som första customhoj. Custom och sport är helt skilda världar, så får be om ursäkt om jag är lite varsam när det kommer till 1000cc sprothojar.

Vill helt enkelt ha en hoj som är närmare sport än touring eller helt enkelt en sporthoj, något som jag "kanske" skulle ta till banan och köra, något som är någorlunda bekvämt att avverka 20 mil på landsväg/motorväg varje dag och något som är en bra introduktion till en lite kraftfullare hoj.
 
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Zx9 tom -97 var bekväma. Efter det blev dom lättare och enl mig inte så komfortabla.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Smeden, undra om det inte är en touringhoj du efterfrågar när du räknar upp egenskjaper? Ulvhamne gav utmärkta exempel på det som kallas sporttourers, rena sporthojar är inte direkt ökända för komfort vid långfärd (för de flesta). De har *definitivt* inte klena motorer..

Ditt resonemang om att hitta en bekväm hoj i sporttouringklassen utan krut i motorn är också ologiskt.

Sedan tror jag inte att Johnny Balle var så sarkastisk utan att du övertolkar svaret. Det ÄR underbart med stort vrid som finns i stora motorer, framförallt är det lättare med gaskontrollen vid kurvtagning, ett av de mest kritiska momenten när man kör hoj (en majoritet av singelolyckor på hoj är avåkning i kurva om jag minns min teori rätt..). Om du inte vrider rullen i botten så lättar inte heller framhjulet dIreCkt :tummenupp det är gasen som bestämmer!
(Hade din budget varit högre kunde du siktat på en modell med antispinn, då kommer framhjulet aldrig upp)

Du kanske ska ha en Honda Deauville eller en Yamaha TDM, båda ligger i din prisklass.

Det absolut bästa du kan göra är att åka till en handlare och provköra deras demohojar för att få en uppfattning om olika modeller. Det kostar gratis att testa även om du inte har råd att köpa. Kul är det att provköra också.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
När man köper en motorcykel så är det många gånger en dröm man vill förverkliga, så rationella val och funderingar fungerar inte alltid. En del vill åka på bakhjulet på motorvägen, en del vill mest putsa och andra kanske gillar färgsättningen på kåporna - skälen är många till de val folk gör. Effektmässigt är det ganska sällan man "behöver" den effekt en 1000cc sporthoj har. Men det som är poängen är att vridmomentet hänger ihop med motorvolymen, och växellådorna är ack så tätstegade.
Så en 600cc måste ha betydligt mer varv för att orka (vilket den också har genom annan utväxling), det bidrar till att förbrukningen inte alls blir speciellt mycket lägre. Man måste vara mycket mer aktiv med växlandet på en 600cc för att få ut de fartresurser effektsiffran anger.
Förenklat, det är nog trevligare med en 1000cc med 120hk än en 600cc med 120hk genom att den förstnämnda har lite mer vridmoment, varvar mindre osv. I vart fall om det gäller touringmil. Medaljens baksida är att en 1000cc väger något mer - men det kanske man kan acceptera på motorvägen. Volymerna bara som exempel.

Bankörning : Svårt kapitel, du kan åka med det mesta på bana om det bara inte sitter uppenbart ivägen saker vid nedlägg. Men ska det vara kul ska det vara ett vettigt chassi och bra bromsar OCH framförallt vettiga däck. Däcken kan vara svårt att kombinera med många touringmil, sportdäck håller kort men greppar bra och vice versa. En vettig sporttouring ska fungera.

Du får nog provköra aktuella cyklar innan köp för att kolla körställning etc. det är smulan individuellt.

Vill inte rekommendera något. Men när du hittar något intressant kanske du ska prata med en handlare om en provtur om de har något intressant exemplar. Ibland faller man direkt ibland kanske det inte blir riktigt som man tänkt sig.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Farsan min hade en Blackbird som jag har kört en hel del. Det är en 1100cc och rätt stor maskin. Inte som Hayabusa dock. Jag är 188cm lång och sitter bra på Blackbird. Riktigt fina o köra. Kan åka långt med den, finns kraft så det räcker sen är det en riktigt pålitlig maskin.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, nu är det ju så att jag inte är en van sportåkare, så uppskattar inte spydiga kommentarer:p

Visst skulle kunna köpa en 1000cc sporthoj, men den enda anledningen till att göra det är om man vill köra på bakhjulet på motorvägen och det är inte riktigt vad jag tänkt mig. Eller ja, kan tänka mig att en 1000cc är bekvämare som cruiser? Kanske är ute och flyger helt och hållet.... Men kom hit för att be om hjälp, inte för att bli trackad.

Ser 1000cc som en kukförlängare i alla högsta grad, någon som njuter av att säga att han har en 1000 kubikare för att han tror att han är ett "badass". Fastän han inte kan hantera sin hoj för 5 öre utan att ligger och puttrar i 130km/h på motorvägen.
Men.... I början så trodde jag att det gällde samma sak för customåhojar, att 1000+cc var en kukförlängare, ack så glad jag var att jag köpte en 1500 som första customhoj. Custom och sport är helt skilda världar, så får be om ursäkt om jag är lite varsam när det kommer till 1000cc sprothojar.

Vill helt enkelt ha en hoj som är närmare sport än touring eller helt enkelt en sporthoj, något som jag "kanske" skulle ta till banan och köra, något som är någorlunda bekvämt att avverka 20 mil på landsväg/motorväg varje dag och något som är en bra introduktion till en lite kraftfullare hoj.

Sporthoj är ett forum med lite gnabbig jargong, bry dig inte om det. Folk här är förbannat trevliga och hjälpsamma men gillar att munhuggas lite.

Vad gäller anledningen att skaffa 1000cc sportmoppe så är det allt annat än att köra bakhjul på motorväg. Faktum är att sporthojsförare ofta skyr motorvägen och kör jEttEfÅrt på småvägar istället, eftersom att där en sporthoj verkligen hör hemma är i en snäv kurva med hög fart och väl doserat nerlägg. Det är då man får mentala orgasmer på en dylik hoj.
Att köra sporthoj kan väl vara kukförlängare, men jag vågar påstå att det är det i mindre grad än att köra sportbil, glidare och sånt, eftersom att det är själva körningen som är i fokus. En sporthoj är fruktansvärt tråkig, obekväm och lite krånglig att köra i låga hastigheter i jämförelse med i princip allt annat på två hjul.

Testkör lite sporttourers, de är lite av en gyllene medelväg mellan rena sporthojar och touringhojar. De fyller dessutom hela skalan mellan de båda andra typerna, så en sporttourer är inte lik en annan. En del har fokus på komfort, en del på högfartstabilitet, en del på kurvstabilitet... En del har agressiv kraftleverans medans andra har en stadig och lugn kraftleverans, medans en del har en massiv men jämn urkraft.

Det är för övrigt inga som helst problem att köra en sporthoj på 200 hästar, är man inte van vid effekten tar man det lugnt med gasen, man hinner reagera innan hojen tar ett krumsprång ut i grönsakerna om man inte ger full macka från stillastående. Framhjulet håller sig också i marken sålänge man inte är energisk med gasen. De hojar som verkligen skickar upp framhjulet så fort man ens tänker på gasen är motards.

Så, ut och provkör. Ta en heldag och kör runt till de olika återförsäljarna i sthlmsområdet om inte annat för att känna lite på hojarna.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
När man köper en motorcykel så är det många gånger en dröm man vill förverkliga, så rationella val och funderingar fungerar inte alltid. En del vill åka på bakhjulet på motorvägen, en del vill mest putsa och andra kanske gillar färgsättningen på kåporna - skälen är många till de val folk gör. Effektmässigt är det ganska sällan man "behöver" den effekt en 1000cc sporthoj har. Men det som är poängen är att vridmomentet hänger ihop med motorvolymen, och växellådorna är ack så tätstegade.
Så en 600cc måste ha betydligt mer varv för att orka (vilket den också har genom annan utväxling), det bidrar till att förbrukningen inte alls blir speciellt mycket lägre. Man måste vara mycket mer aktiv med växlandet på en 600cc för att få ut de fartresurser effektsiffran anger.
Förenklat, det är nog trevligare med en 1000cc med 120hk än en 600cc med 120hk genom att den förstnämnda har lite mer vridmoment, varvar mindre osv. I vart fall om det gäller touringmil. Medaljens baksida är att en 1000cc väger något mer - men det kanske man kan acceptera på motorvägen. Volymerna bara som exempel.

Full pott på det inlägget.

Du får slänga dina fördomar i soptunnan, jag behöver ingen kukförlängare, men jag behöver vrid i brett register för att tycka körningen är rolig.
Att ligga och varva 15k för att det ska röra på sig mer än en ford fiesta på tomgång är inte min grej och jag gissar att det inte är din heller (Smed.Soren).
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top