RymdBörje
Seriöst fartblind
Haha, nu är det ju så att jag inte är en van sportåkare, så uppskattar inte spydiga kommentarer
Visst skulle kunna köpa en 1000cc sporthoj, men den enda anledningen till att göra det är om man vill köra på bakhjulet på motorvägen och det är inte riktigt vad jag tänkt mig. Eller ja, kan tänka mig att en 1000cc är bekvämare som cruiser? Kanske är ute och flyger helt och hållet.... Men kom hit för att be om hjälp, inte för att bli trackad.
Ser 1000cc som en kukförlängare i alla högsta grad, någon som njuter av att säga att han har en 1000 kubikare för att han tror att han är ett "badass". Fastän han inte kan hantera sin hoj för 5 öre utan att ligger och puttrar i 130km/h på motorvägen.
Men.... I början så trodde jag att det gällde samma sak för customåhojar, att 1000+cc var en kukförlängare, ack så glad jag var att jag köpte en 1500 som första customhoj. Custom och sport är helt skilda världar, så får be om ursäkt om jag är lite varsam när det kommer till 1000cc sprothojar.
Vill helt enkelt ha en hoj som är närmare sport än touring eller helt enkelt en sporthoj, något som jag "kanske" skulle ta till banan och köra, något som är någorlunda bekvämt att avverka 20 mil på landsväg/motorväg varje dag och något som är en bra introduktion till en lite kraftfullare hoj.
Du har lite lätt svårtillfredställda önskemål!
Kukförlängningen för de som sysslar med det har inte särskilt mycket med hojen i sig att göra utan är ett mentalt problem. Den har olika utrycksformer varav en är åka idiotfort-rakt-fram-på-och-kring-sveavägen-stuket och en annan variant är helgrebellen som är färdigkittad med HD och fransar och fritzhjälm.
Det sitter inte i högerhanden utan i skallen... Och du verkar redan känna att posören i dig vill ut?
Som flera, t.ex Ulvhamne skrivit här så är en renodlad sporthoj, må det sen vara en R1:a, en Ducati 1198 eller vad det nu kan vara helt enkelt fel fordon för vardagstransport. För att parafrasera Ford Fairlane:
Ford Fairlane: Commuting on a sportsbike was like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful.
Och vem kör på bakhjulet på motorväg? 3 x skylthastigheten+ på krokig väg är mycket mer givande...