Val av kullager till framhjul!

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hej!

Ska byta lager i framhjulet...

Orginal ska där sitta 6005 2RSH/C3 men såg sen att där även finns 6005 2Z/C3

Kan det va värt ohc skaffa 2Z istället för 2RSH?

2Z har metallsköld medans 2RSH har gummi.

Länkar båda så ni kan se allt som skiljer.

2RSH/C3

2Z/C3
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kör vidare med de vanliga "gummi"-lagren, det duger gott och väl.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jisses, ett till lager :-(
Blivit annars också tokig på om man ska(eller, egentligen om man kan) använda C3 eller inte.

Hoppas nån hjullager guru läser detta o förklarar :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jisses, ett till lager :-(
Blivit annars också tokig på om man ska(eller, egentligen om man kan) använda C3 eller inte.

Hoppas nån hjullager guru läser detta o förklarar :)

Det behövs inte glapplager ala C3/C4 till hjullager på normala hojar.Motorlager däremot.
Fick jag förklarat för mig en gång.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det behövs inte glapplager ala C3/C4 till hjullager på normala hojar.Motorlager däremot.
Fick jag förklarat för mig en gång.

Jo, den biten känner jag till. Jag fattar bara inte(det är ett spel, inte glapp. glapp låter så illa :) ) varför en del hojar har rekommenderat ett C3 lager som orginal, medan en del inte.....
dessutom så, kikar man på typ Athenas sida(som kränger då SKF samt Koyo) så är nästan alla rekommendationer ett C3 lager.

(sorry Krqan om jag snor din tråd, men du fick ett förklarande svar av Two Stroke)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Kör vidare med de vanliga "gummi"-lagren, det duger gott och väl.

kanske det, fast skiljer sig inte jättemööö i pris.

Jisses, ett till lager :-(
Blivit annars också tokig på om man ska(eller, egentligen om man kan) använda C3 eller inte.

Hoppas nån hjullager guru läser detta o förklarar :)

Hoppas jag ockåså! xD

Nej, du vill ha 2RS så du slipper få in skit i lagret som är vad som dödar alla hjullager.

Är inte metallsköld bättre skyddande än gummi?

Jo, den biten känner jag till. Jag fattar bara inte(det är ett spel, inte glapp. glapp låter så illa :) ) varför en del hojar har rekommenderat ett C3 lager som orginal, medan en del inte.....
dessutom så, kikar man på typ Athenas sida(som kränger då SKF samt Koyo) så är nästan alla rekommendationer ett C3 lager.

(sorry Krqan om jag snor din tråd, men du fick ett förklarande svar av Two Stroke)

lungt mannen! Bättre och få många olika svar och synpunkter etc ;D
(du glömde ett K förresten ;) )
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Ett plåttätat lager är inte helt tätt.
Dom är konstruerade så att plåten inte går riktigt ända fram mot den inre lagerbanan.
Roterar därmed lite lättare än ett gummitätat. Fast det är ju inget man märker skillnad på i praktiken när lagret används som ett hjullager...

Gummitätade är gjorda så att gummit ligger mot den inre lagerbanan, släpar liksom mot den. Därmed är det tätt, kan sköljas över med vatten utan att det tränger in i lagret (funkar inte bra på plåttätade...)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Ett plåttätat lager är inte helt tätt.
Dom är konstruerade så att plåten inte går riktigt ända fram mot den inre lagerbanan.
Roterar därmed lite lättare än ett gummitätat. Fast det är ju inget man märker skillnad på i praktiken när lagret används som ett hjullager...

Gummitätade är gjorda så att gummit ligger mot den inre lagerbanan, släpar liksom mot den. Därmed är det tätt, kan sköljas över med vatten utan att det tränger in i lagret (funkar inte bra på plåttätade...)

Då blir det 2RSH! :)


Ska bli roligt och se vad som hände med biltemalagret efter 3 veckor :O
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Keramiska lager avrådes bestämt som hjullager, för gatåka, av min leverantör http://www.spekuma.se/sv/. Väldigt dålig motståndskraft mot häftiga stötar enligt honom.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Då blir det 2RSH! :)


Ska bli roligt och se vad som hände med biltemalagret efter 3 veckor :O

Köp hellre SKF-lager t.ex. på Momentum. Lager är inte dyra och då vet du att de kan hålla hojen ut eller åtminstone i många år om det är rätt monterat. Det gäller att vara lite försiktig när man monterar lager så att det inte blir skador i kulbanor. Det bästa är att ha ett plant dorn som pressar både på inner- och ytterringen när man monterar hjullager. I början på pressningen finns ju motståndet mot ytterringen. Men när lagret når distansen kommer trycket att hamna på innerringen. Ett plant pressdorn gör att det inte blir tryck på kulbanorna i någon av faserna eftersom lagerringarna är parallella.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
varför inte gå till närmaste mekaniska verkstad och beställa lager direkt från skf?

Använde bara den engelska sidan för att visa produkten.
Den hade bra funktion där man kan hitta andra lager med samma funktioner etc genom att klicka i små rutor.

Keramiska lager avrådes bestämt som hjullager, för gatåka, av min leverantör http://www.spekuma.se/sv/. Väldigt dålig motståndskraft mot häftiga stötar enligt honom.

Bra och veta!
Var och när är keramiska lager bra?

Köp hellre SKF-lager t.ex. på Momentum. Lager är inte dyra och då vet du att de kan hålla hojen ut eller åtminstone i många år om det är rätt monterat. Det gäller att vara lite försiktig när man monterar lager så att det inte blir skador i kulbanor. Det bästa är att ha ett plant dorn som pressar både på inner- och ytterringen när man monterar hjullager. I början på pressningen finns ju motståndet mot ytterringen. Men när lagret når distansen kommer trycket att hamna på innerringen. Ett plant pressdorn gör att det inte blir tryck på kulbanorna i någon av faserna eftersom lagerringarna är parallella.

Handlade till bakhjulet på momentum i HBG. ganska dyrt... men ska se om jag inte kan få beställa via jobb då vi är stora kunder hos momentum och tools.

Lånar hem lagerverktyg från jobb när jag gör det.
Fryser även in lagerna någon timma eller två innan montage så faller de iprincip in. :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Keramiska lager skall ha mindre rullmotstånd, friktion. Vilket gör skillnad kanske i Motogp o Formel 1.

http://road.cc/content/feature/175644-ceramic-bearings-pros-and-cons

Så helt onödigt på min Ducce M620 xD

Men, ett hjullager snurrar inte speciellt snabbt så vinsten är försumbar. Risken för haveri är dock större....
Stål är ett utmärkt material att ha i kullager :tummenupp

måste ju slå rekordet hemmifrån - citygross!

2ab-e1422299601553.gif
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fördelen med keramiska lager är att den hårda kulan är så hård att den kan trycka ner partiklarna i lagerbanan trots att den är härdad. 95% av vinsten har man alltså redan vid 1 keramisk kula i lagret. Därigenom slipper man att partiklarna vandrar runt och skapar pittingskador överallt i lagret.

Tror keramiska lager är ganska bortkastade som hjullager eftersom hjullager brukar hålla ungefär lika länge som tätningarna, när väl tätningarna är kass i lagret kommer det in så mycket skit att lagret ganska snart är kass.

Angående Biltemas lager så tror jag alldeles säkert att de är sämre än motsvarande SKF men ett kapslat Biltema-lager tar jag alla dagar i veckan hellre än okapslade SKF-lager eller z-kapslade som endast skyddar mot stora gruskorn vilket Jocke redan förklarat ovan.
Jag har köpt Biltema-lager till bla hjullager och lite andra applikationer där det är någorlunda lätt att byta lagren och har inte märkt nåt direkt tvärdåligt men i ärlighetens namn så blir det ganska få timmar på mina prylar.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Fördelen med keramiska lager är att den hårda kulan är så hård att den kan trycka ner partiklarna i lagerbanan trots att den är härdad. 95% av vinsten har man alltså redan vid 1 keramisk kula i lagret. Därigenom slipper man att partiklarna vandrar runt och skapar pittingskador överallt i lagret.

Tror keramiska lager är ganska bortkastade som hjullager eftersom hjullager brukar hålla ungefär lika länge som tätningarna, när väl tätningarna är kass i lagret kommer det in så mycket skit att lagret ganska snart är kass.

Angående Biltemas lager så tror jag alldeles säkert att de är sämre än motsvarande SKF men ett kapslat Biltema-lager tar jag alla dagar i veckan hellre än okapslade SKF-lager eller z-kapslade som endast skyddar mot stora gruskorn vilket Jocke redan förklarat ovan.
Jag har köpt Biltema-lager till bla hjullager och lite andra applikationer där det är någorlunda lätt att byta lagren och har inte märkt nåt direkt tvärdåligt men i ärlighetens namn så blir det ganska få timmar på mina prylar.

Jag har Biltemas i nu.

Hade nada cash och va tvungen och akut byta så fick bli två biltema...

efter 3 veckor så har de börjat låta konstigt .....
Så ska såga itu dem och se hur de ser ut innuti :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top