Jisses, ett till lager :-(
Blivit annars också tokig på om man ska(eller, egentligen om man kan) använda C3 eller inte.
Hoppas nån hjullager guru läser detta o förklarar
Det behövs inte glapplager ala C3/C4 till hjullager på normala hojar.Motorlager däremot.
Fick jag förklarat för mig en gång.
Kör vidare med de vanliga "gummi"-lagren, det duger gott och väl.
Jisses, ett till lager :-(
Blivit annars också tokig på om man ska(eller, egentligen om man kan) använda C3 eller inte.
Hoppas nån hjullager guru läser detta o förklarar
Nej, du vill ha 2RS så du slipper få in skit i lagret som är vad som dödar alla hjullager.
Jo, den biten känner jag till. Jag fattar bara inte(det är ett spel, inte glapp. glapp låter så illa ) varför en del hojar har rekommenderat ett C3 lager som orginal, medan en del inte.....
dessutom så, kikar man på typ Athenas sida(som kränger då SKF samt Koyo) så är nästan alla rekommendationer ett C3 lager.
(sorry Krqan om jag snor din tråd, men du fick ett förklarande svar av Two Stroke)
Ett plåttätat lager är inte helt tätt.
Dom är konstruerade så att plåten inte går riktigt ända fram mot den inre lagerbanan.
Roterar därmed lite lättare än ett gummitätat. Fast det är ju inget man märker skillnad på i praktiken när lagret används som ett hjullager...
Gummitätade är gjorda så att gummit ligger mot den inre lagerbanan, släpar liksom mot den. Därmed är det tätt, kan sköljas över med vatten utan att det tränger in i lagret (funkar inte bra på plåttätade...)
Då blir det 2RSH!
Ska bli roligt och se vad som hände med biltemalagret efter 3 veckor :O
varför inte gå till närmaste mekaniska verkstad och beställa lager direkt från skf?
Keramiska lager avrådes bestämt som hjullager, för gatåka, av min leverantör http://www.spekuma.se/sv/. Väldigt dålig motståndskraft mot häftiga stötar enligt honom.
Köp hellre SKF-lager t.ex. på Momentum. Lager är inte dyra och då vet du att de kan hålla hojen ut eller åtminstone i många år om det är rätt monterat. Det gäller att vara lite försiktig när man monterar lager så att det inte blir skador i kulbanor. Det bästa är att ha ett plant dorn som pressar både på inner- och ytterringen när man monterar hjullager. I början på pressningen finns ju motståndet mot ytterringen. Men när lagret når distansen kommer trycket att hamna på innerringen. Ett plant pressdorn gör att det inte blir tryck på kulbanorna i någon av faserna eftersom lagerringarna är parallella.
Keramiska lager skall ha mindre rullmotstånd, friktion. Vilket gör skillnad kanske i Motogp o Formel 1.
http://road.cc/content/feature/175644-ceramic-bearings-pros-and-cons
Keramiska lager skall ha mindre rullmotstånd, friktion. Vilket gör skillnad kanske i Motogp o Formel 1.
http://road.cc/content/feature/175644-ceramic-bearings-pros-and-cons
Men, ett hjullager snurrar inte speciellt snabbt så vinsten är försumbar. Risken för haveri är dock större....
Stål är ett utmärkt material att ha i kullager
Fördelen med keramiska lager är att den hårda kulan är så hård att den kan trycka ner partiklarna i lagerbanan trots att den är härdad. 95% av vinsten har man alltså redan vid 1 keramisk kula i lagret. Därigenom slipper man att partiklarna vandrar runt och skapar pittingskador överallt i lagret.
Tror keramiska lager är ganska bortkastade som hjullager eftersom hjullager brukar hålla ungefär lika länge som tätningarna, när väl tätningarna är kass i lagret kommer det in så mycket skit att lagret ganska snart är kass.
Angående Biltemas lager så tror jag alldeles säkert att de är sämre än motsvarande SKF men ett kapslat Biltema-lager tar jag alla dagar i veckan hellre än okapslade SKF-lager eller z-kapslade som endast skyddar mot stora gruskorn vilket Jocke redan förklarat ovan.
Jag har köpt Biltema-lager till bla hjullager och lite andra applikationer där det är någorlunda lätt att byta lagren och har inte märkt nåt direkt tvärdåligt men i ärlighetens namn så blir det ganska få timmar på mina prylar.
Jag har Biltemas i nu.
Hade nada cash och va tvungen och akut byta så fick bli två biltema...
efter 3 veckor så har de börjat låta konstigt .....
Så ska såga itu dem och se hur de ser ut innuti
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |