Val av racebuss/van..!!??

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vill veta vilka för o nackdelar Du stött på när det gäller racebussar/Van !!Sneglar åt Dodge van o Transit hållet...Behöver lite bränsle för att komma igång...
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
vargen skrev:
Vill veta vilka för o nackdelar Du stött på när det gäller racebussar/Van !!Sneglar åt Dodge van o Transit hållet...Behöver lite bränsle för att komma igång...

Tja, funderar du på en van lär du ju behöva lite bränsle för att komma igång :D
Ska du köpa en van så är GMC det märke som är lite mera heavyduty annars så är det i stort samma oavsett namn, se till att köpa en som är rikligt utrustad för det skiljer i princip inget i pris på en fullsmetad o en naken.
Det är ju klart bekvämare att gunga fram i en maxad van än att sitta o skrika i en transit o komma fram med huvudvärk!
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Kör en Dodge 250 van -89, fungerar helt perfekt. Har nu byggt om så jag får in två hojar och fem sittplatser. Enda riktiga nackdelen är att de rostar som bara fan om man inte fixar det direkt.
Du lär nästan gråta blod när du tankar (128 liter) men jag körde från Helsingborg - Gotland i ca 120 km/h med full last och jag körde inte snällt. Då drog den 1,6 liter/milen, vilket inte är så farligt. Inköps priset låg på 18 000 kr har jag för mig.
Motorn som ligger i är med insprutare vilket hjälper till, dock skulle jag vilja haft en overdrive låda så hade förbrukningen sjunkit lite till.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Otee skrev:
Kör en Dodge 250 van -89, fungerar helt perfekt. Har nu byggt om så jag får in två hojar och fem sittplatser. Enda riktiga nackdelen är att de rostar som bara fan om man inte fixar det direkt.
Du lär nästan gråta blod när du tankar (128 liter) men jag körde från Helsingborg - Gotland i ca 120 km/h med full last och jag körde inte snällt. Då drog den 1,6 liter/milen, vilket inte är så farligt. Inköps priset låg på 18 000 kr har jag för mig.
Motorn som ligger i är med insprutare vilket hjälper till, dock skulle jag vilja haft en overdrive låda så hade förbrukningen sjunkit lite till.

Okey..har just en Dodge-87på G..med just insprutning o 170hk är inte så rostig heller o bes för en månad sedan ua, tält till sidodörr finns...enda tydliga nackdel kan ju vara att det är fönster hela vägen bak o 400 låda utan overdrive men den ska vara tåligare än typ 700lådan ..men va f-n !! Var inne på Transit för bränsleförbrukning o så..men dom drar ju inte så snålt heller med åren + att man vill ju kunna ta med lite folk ibland !! så det lutar mot Dodgen...priset på 15000kr känns inte så blodigt heller..ska såklart testa kärran fick nys om den igår o jobbar natt så det blir i slutet av veckan...
ha d gött...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Westfield skrev:
Det är ju klart bekvämare att gunga fram i en maxad van än att sitta o skrika i en transit o komma fram med huvudvärk!

hahah.......så sant så sant :tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kolla försäkringspremien för säkerhets skull, brorsan hade 4000:- enbart trafik på sin chevavan(småstad och körkort i många herrans år)
Soppaförbrukningen var inte att leka med heller, aldrig mindre än 1.6l/mil ofta 1.9l/mil. Sålde den i helgen...

Fast visst åkte man bekvämt, det kan man inte förneka.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Pebl skrev:
Kolla försäkringspremien för säkerhets skull, brorsan hade 4000:- enbart trafik på sin chevavan(småstad och körkort i många herrans år)
Soppaförbrukningen var inte att leka med heller, aldrig mindre än 1.6l/mil ofta 1.9l/mil. Sålde den i helgen...

Fast visst åkte man bekvämt, det kan man inte förneka.

hmm...kollade vad det skulle kosta med halvförsäkring för min del bonus 9 = 2200/år så det kan funka..men som Du säger, soppaförbrukningen är ju inget roligt ämne...!! Var det trestegs aut på din brors ?? o storlek på V8an ??
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Om du ser bensinkostnaden som ett problem kan du ju alltid köra på etanol för 6,95kr/l. Det krävs prylar för ca 2000kr för att konvertera till e-85, funkar skitfint :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Köp en riktig bil med dragkrok istället. Den kan du använda bekvämt 365 dagar om året. Sen hänger du på en stor släpkärra eller ombyggd husvagn dom dagar per år du ska på race. Så slipper du åka i nått risigt skit som drar 3l milen.

Att ha en personbil att ta hand om + en racebuss låter som onödigt jobb för mig.
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
400 lådan är tåligare än 700 lådan helt rätt. Vad problem har varit med 700 lådorna om jag fattat det hela rätt är att man har haft overdriven inkopplad när man kör stadstrafik och det fixar den inte. Finns en knapp för att stänga "od" och endast använda denna vid längre körningar. En annan nackdel skall ha varit att den inte fixar tunglast, detta skall man kunna avhjälpa med hjälp av en oljekylare på lådan.
Nog om det, trevlig bil att köra lite törstig men helt okej som rejsbuss. Betalar 2200 per år i försäkring för min.

Westfield, har du mer info om vad som skall byggas om och eventuellt en länk till firman som säljer prylarna???
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Jag hade en Cheva G20 som fungerade klanderfritt... Fick plats med 5 pers samt 3 st cross/endurohojar + utrustning där bak...

Åke kungligt samt kom fram bra mycket snabbare och mer utvilad än de som kuskade fram med dito Transit-farkoster... :hihi Skönt med AC, farthållare, bra med effekt samt sköna stolar... :tummenupp

Ungefär samma soppaförbrukning med insprutad V8 som transiterna (med undantag för diesel-transiter)

/G
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Otee skrev:
Westfield, har du mer info om vad som skall byggas om och eventuellt en länk till firman som säljer prylarna???

I princip brukar det räcka med att höja bränsletrycket till ca 3,5bar om du har insprutning samt ställa tändningen några grader tidigare, räkna dock med att byta soppafilter några gånger eftersom etanolen löser upp avlagringar i tanken.
Vill du vet mer så kika på ex. www.etanol.nu
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top