Val av skinnställ 2 delat vs. helställ

CT

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2013
Hoj
Kawa Z750 -06 *Såld*
Hejsan! Inleder mitt första inlägg här på SH med en fråga om läderställ.

Körde nakenhojj för 2 somrar sedan o köpte då också mc kläder, dock var det tyg kläder.
Men tänkte skaffa sporthojj till denna säsong och tänkte då på samma gång uppdatera till ett läderställ.

Men då undrar jag vad man skall köpa? ett helställ el 2 delat? vad är för och nackdelar?
Kommer mest bli vägkörning och kanske nåt streetrace. Dock knappast nåt banåka.
Har ju tygkläderna man kan använda om det blir längre resor i lite lägre temperaturer.
Har tittat mest på Berik, men je gärna tips om vilket märke man skall satsa på.

Eller ryms jag äns i ett läderställ? 185cm/105-110kg :D

Skulle vara tacksam för lite synpunkter angående detta :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör på helställ i år, jag gillade aldrig riktigt mitt tvådelade.
Åker du sporthoj kan en krage vara asjobbig. Tänk på det.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
För min del blir det med största sannolikhet tvådelat. Detta ger mig möjligheten att använda jackan tillsammans med ett par MC-Jeans när det behövs.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Helställ helt klart!

Plus:
+ Så sjukt bekvämt.
+ Säkrare.
+ Så sjukt bekvämt.

Minus;
- Ibland lite bristfälligt med fickor. (Men det är egentligen bara bra då man inte ska ha skit i fickorna när man kör)
- Går ej att ta av sig endast jackan.

Jag har alltid åkt delat ställ (7 - 8 år) med motivationen att det va så smidigt att kunna ta av jackan. Tills jag för 2 år sedan bytte till helställ för att jag började köra mer och mer bana. Nu undrar jag vad i helvete jag höll på med alla år innan. SÅ stor är skillnaden.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag hadde ett berik 2 delat ställ innan. provade ett helställ. nu har jag sålt mitt 2 delade o ska köpa mig ett helställ.. önska jag provade mer innan jag handlade.. tycker du ska prova både.. min uppfattning va att jag va mer rörlig i ett helställ. Anledning till att jag inte ens prova helställ när jag köpte mitt 2 delade va att alla jag känner sa att man va mer rörlig i 2 delat. men det kanske e från person till person så prova dig fram så slipper du massa besvär.

CT

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2013
Hoj
Kawa Z750 -06 *Såld*
Det som talar för 2 delat är som sagt att kunna kasta av sig jackan på varma sommardagar när man tar en paus eller en kaffe/glass :) Kan ju bli lite varmt att ha på ett helställ då.

Har helställen mera ventilation?? Har hört att vissa sagt det kan bli lite kallt att åka längre sträckor med det på.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
har du mycket pengar så både och... om bara ett val, så 2-delat.. Om du ändå inte tänker köra bana så ser jag inte behovet i ett snortajt helställ. Jag har provat bägge på både sporthoj och nakenhoj, och föredrar personligen 2-delat. Helstället satt perfekt när jag kröp ihop på gixxern, men på sp3:an's upprätta körstil så fick jag knappt luft..

Är du muskulöst byggd brukar det vara lättare att hitta 2-delat som passar då du kan välja olika storlekar på jacka/byxa

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Har alltid kört med helställ men lånade ett tvådelat för några år sen när jag skulle ut på resa. Trodde att det skulle vara mer praktiskt och bekvämt, det där med att "man kan ta av sig jackan". Men då stod jag bara där med en jacka i handen som jag skulle göra av någonstans, med helstället hänger ju hela stället med även när du "skalar av dig" överdelen. Dessutom hade det tvådelade mycket sämre stretch och gav mig en stelare position på hojen, men det kanske har ändrats nu, det var ett äldre tvådelat jag lånade. Jag håller mig till helställ, det är bekvämast och mest praktiskt och dessutom klart snyggast! :tummenupp:D

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag har haft båda sorter och kommer inte köpa ett delbart igen. Helstället känns så mycket bättre. Du slipper bland annat massa sömmar och extra veck vilket gör det tyngre och stelare. Dragkedjan är sällan smidig och du sitter aldrig still så länge att det tillför ett värde av att krångla isär/ihop stället för att bli kvitt jackan. Fast du kanske är en såndär lattemännska som inte gör annat? :)

Jag är däremot sugen på ett delbart ställ liknande vanligare kläder att ha till jobb och mataffärn. Men då har jag inte sporthoj för tillfället heller.

Edit: Det finns helställ som är sydda för mer eller mindre framåtböjd körställning. Testa så du hittar ett som passar din körning och hoj. Detsamma gäller ventilation. Kolla på skinnet hur mycket hål det är stansat i det. en varm sommardag är varje hål skönt, en sval höstdag 5grader typ är det inte skönt :) Har kört med olika underställ för att kompensera och det har gått bra. Benen hamnar oftast inte i fartvinden och överkroppen kan man dra en jacka över om det behövs.

Last edited:

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Också haft båda varianterna och aldrig har jag känt mig så bra som i helställ :tummenupp:tummenupp

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kör du mycket korta sträckor och vill kunna ta av jackan varje gång du står still gäller 2-delat. Det brukar också finnas fler fickor på ett 2-delat ställ för att ex. förvara mc-nycklarna när du står still mm. Undvik dock en massa prylar i fickorna under körning. Kan bli riktigt otäcka skador vid marksyning som i övrigt är i stort sett ofarlig.

Ur säkerhetssynpunkt råder jag dig dock till helställ. Skillnaden är marginell men dock!

Det absolut viktigaste, ur säkerhetssynpunkt, är att du använder hårda skydd som sitter riktigt tight. De riskerar annars att flytta på sig och vara någon annan stans än där man vill när man väl behöver dem.

Mjuka skydd eller icke skålformade skydd som sitter tight är skitkass. Har en mc-kompis som sedan et tpar år är förlamad i höger arm just pga. detta! Med hårda skydd som hade suttit tight hade han idag haft full rörlighet i båda armarna (högst troligt i alla fall baserat på var nervskadan han fick är placerad).

Mvh!
// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har alltid kört med helställ men lånade ett tvådelat för några år sen när jag skulle ut på resa. Trodde att det skulle vara mer praktiskt och bekvämt, det där med att "man kan ta av sig jackan". Men då stod jag bara där med en jacka i handen som jag skulle göra av någonstans, ... :D

Det är det topboxen är till för! :7peta :D

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
också haft båda, började med 2-delat för "man kan ju köra med bara jackan / ta av jackan när man stannat" men upptäckte att jag aldrig körde med endast jackan och nån annan typ av byxor för jackan e kort sydd eftersom byxorna går högt så blev aldrig bra, och ta av jackan när man stannat, njaa... e ju ett helvete att få ihop midje-dragkedjan.

Kör helställ nu och enda nackdelen jämfört med delat e att det e jobbigare att pissa, finns ju ingen riktig gylf utan bara dragkedjan på magen som inte går alls lika långt ner så man får liksom göra en uppochner U-böj för att det ska gå

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Helställ - då faller du inte för frestelsen att ta en sväng i bara jeans och jackan.

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
Om du är en casual åkare som jag så är det optimalt med en jacka löst. Jag tar ju lätt hojen om jag skall åka och handla på butiken, ner i stan, till jobbet till grannen till bruden. Sällan man orkar vasa runt i ett helställ, en jacka o ryggplatta e lätt o dra med sig eller slänga över biken, men ligger du å skrapar i 200 + på väg till butiken så vill jag rekommendera ett helställ. PS jäkligt smidigt med draggin byxor + skinnjacka.

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Jag har varit riktigt nöjd med mitt två delat. men nu till sommaren blir de ett helställ. Mest för att jag vill testa det och för att jag slipper bära runt på jackan vilket jag tycker ett stort minus med två delat, lat som man e:D
Nu ska jag bara hitta ett helställ som sitter där de ska:gnissla
Men viktigast är att stället sitter bra när du sitter på hojen, så testa att sitta på en hoj när du är och provar ut ett ställ oavsett hel eller halv. Good luck:hej

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ni som kör helställ,
hur gör ni när det är lite kyligt, de är ju perforerade och blåser rakt igenom känns det som? Har ni jacka på er?
Och var gör ni av grejerna som man trots allt måste ha med sig (hemnycklar, öronproppar, plånbok, cigg å tändare, mobilen å sånt).

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin