Val av släpvagn för att frakta hojen på

Snowman89

Guest
Funderar på att köpa mig en släpkärra då jag äntligen fixat en bil med drag på.
Tanken är väl att den huvudsakligen ska användas till att frakta hojen på, men det vore ju trevligt om den går att använda till annat också.
Jag har kikat lite på en Tiki C200, men får man på en hoj på en sån kort kärra?
Finns det några andra mindre smidiga vagnar som man också bör kika på?

Tyvärr har jag inget bra ställe att göra av vagnen på när den inte används.
Därav kikade jag på Tiki C200 då man kan fälla in dragstången på den och sen ställa den mot en vägg.
Så tanken var att rulla in den i garaget och ställa den mot väggen där.
I det garaget står det ändå bara en hoj och massa verktyg, så det bör ju fungera..

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Kan du inte ordna uppställning nånstans i närheten eller hos bekant? Ett riktigt kåpsläp är det bästa (efter racebuss).

Funderade i samma banor som du förra våren, tyckte dom små mc-släpen verkade smidiga och prisvärda men går ju inte att använda till nåt annat! Jag kollade istället på dyska qualitäts-schläp med riktiga lager och galvade karosser, valde till slut mellan Blyss och Tiki. Köpte till jaxalkåpa, bekvämt som extra skydd för hoj och prylar.

Komplettera med framhjulsstöd (hojen står som gjuten) + spännband för styre + spännband genom bakfälgen.

Satan var nöjd jag var i somras när jag gled hem från Gelleråsen när det sprutregnade. Nyduschad, ombytt och torr & varm med en kaffe i mugghållaren och hårdrock i stereon vinkade jag hejdå till killarna i min grupp som hade 25 mil i dyngsura skinnställ framför sig...

trailer.JPG

Snowman89

Guest
Kan du inte ordna uppställning nånstans i närheten eller hos bekant? Ett riktigt kåpsläp är det bästa (efter racebuss).

Funderade i samma banor som du förra våren, tyckte dom små mc-släpen verkade smidiga och prisvärda men går ju inte att använda till nåt annat! Jag kollade istället på dyska qualitäts-schläp med riktiga lager och galvade karosser, valde till slut mellan Blyss och Tiki. Köpte till jaxalkåpa, bekvämt som extra skydd för hoj och prylar.

Komplettera med framhjulsstöd (hojen står som gjuten) + spännband för styre + spännband genom bakfälgen.

Satan var nöjd jag var i somras när jag gled hem från Gelleråsen när det sprutregnade. Nyduschad, ombytt och torr & varm med en kaffe i mugghållaren och hårdrock i stereon vinkade jag hejdå till killarna i min grupp som hade 25 mil i dyngsura skinnställ framför sig...

View attachment 414373

Tyvärr inte utan att det blir omständigt att hämta den sen isåfall.
Vilket gör att det går bort för blir det omständigt kan jag lika gärna fortsätta hyra släp.

Just vagnen jag kikar på är ju just en vanlig kärra, dock en liten sådan.
Så den går ju faktiskt att använda till annat.
Det jag dock är fundersam över är ifall den är för kort för att få plats med en hoj..

Sen kanske det bör tilläggas att den kommer användas till min exc 525a när jag vill uppåt alt neråt i sverige och sladda grus men inte vill köra hoj dit/hem.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyvärr inte utan att det blir omständigt att hämta den sen isåfall.
Vilket gör att det går bort för blir det omständigt kan jag lika gärna fortsätta hyra släp.

Just vagnen jag kikar på är ju just en vanlig kärra, dock en liten sådan.
Så den går ju faktiskt att använda till annat.
Det jag dock är fundersam över är ifall den är för kort för att få plats med en hoj..

Sen kanske det bör tilläggas att den kommer användas till min exc 525a när jag vill uppåt alt neråt i sverige och sladda grus men inte vill köra hoj dit/hem.

Tja, c200 står ju för 200cm långt, normalt för man räkna bort lite för bockningarna i lemmarna, så sedan är ju frågan rätt enkel, hur lång är din hoj? Klarar du dig på ~195cm?
Utan att ha måttat på en exc så gissar jag på att där inte borde vara några bekymmer, men kåpa tror jag du kan glömma. Enklaste är väl dock att mäta? :va
Tipp är också guld värt när man lastar på/av hoj.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har en C265 och......när jag tippade flaket och drog upp en hoj på den första gången så var det läskigt. När hojen var halvägs upp så började hela flaket att vobbla. Vobblingen eskalerade tills en annan persomn satte stopp för det(höll emot)

Dessutom så tar det alldeles för länge att tippa upp och tippa ner. Tar hellre o "kör" upp hojen på vagen(går fortare)

Jo, tror nog inte att en C200 räcker riktigt längdmässigt. Utifall den inte skulle rymmas så går ju baklemmen att ta bort så man kan skruva fast en lite bredare planka som golvförlängning(för bakhjulet). Regskylt och lysen döljs inte.

Snowman89

Guest
Tja, c200 står ju för 200cm långt, normalt för man räkna bort lite för bockningarna i lemmarna, så sedan är ju frågan rätt enkel, hur lång är din hoj? Klarar du dig på ~195cm?
Utan att ha måttat på en exc så gissar jag på att där inte borde vara några bekymmer, men kåpa tror jag du kan glömma. Enklaste är väl dock att mäta? :va
Tipp är också guld värt när man lastar på/av hoj.
Jo det bör ju vara precis på gränsen på längden om det får plats eller inte..
Visst är det enklast att mäta.
Jag har dock inte hunnit förbi garaget och jag var mest intresserad av att veta ifall någon annan använder detta släp för att frakta hojen på och vad man tyckte om det.
Jag har en C265 och......när jag tippade flaket och drog upp en hoj på den första gången så var det läskigt. När hojen var halvägs upp så började hela flaket att vobbla. Vobblingen eskalerade tills en annan persomn satte stopp för det(höll emot)

Dessutom så tar det alldeles för länge att tippa upp och tippa ner. Tar hellre o "kör" upp hojen på vagen(går fortare)

Jo, tror nog inte att en C200 räcker riktigt längdmässigt. Utifall den inte skulle rymmas så går ju baklemmen att ta bort så man kan skruva fast en lite bredare planka som golvförlängning(för bakhjulet). Regskylt och lysen döljs inte.

Aha okej, det var ju bra att veta.
Iofs så är det väl förståeligt att byggkvaliten kanske är tipptopp på en kärra som kostar runt 7000kr :)
Tror inte tipp är något jag skulle använda mig av överdrivet mycket heller, endurohojar brukar vara ganska lätta att bara rulla upp på en ramp alt lyfta upp dem.

Nej det är just längden det kan bli knivigt med..
Så länge bakhjulet fortfarande står på vagnen så ska det väl vara ok, i värsta fall får man plocka bort bakre lemmen så det sticker ut lite.
Ska iväg och mäta i garaget imorgon och hoppas hojen får plats på släpet och att släpet får plats mot väggen i garaget :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har något TIKI-släp med två framhjulställ med tipp och sånt, tipp har jag bara använt en handfull gånger ´. Avlastning har jag mest misslyckats med när jag tippat släpet, men att lasta med tipp är bara en fråga om att köra hela vägen upp i framhjulstället och hålla balansen när släpet slår ner. Föredrar dock att ha ramp.
Mitt är dock längre än det du tittat på. Du kan nog köra med ett 200 cm långt om du struntar i baklemmen och låter bakdäcket sticka ut en gnutta, eller ställa hojen diagonalt över släpet.

Snowman89

Guest
Jag har något TIKI-släp med två framhjulställ med tipp och sånt, tipp har jag bara använt en handfull gånger ´. Avlastning har jag mest misslyckats med när jag tippat släpet, men att lasta med tipp är bara en fråga om att köra hela vägen upp i framhjulstället och hålla balansen när släpet slår ner. Föredrar dock att ha ramp.
Mitt är dock längre än det du tittat på. Du kan nog köra med ett 200 cm långt om du struntar i baklemmen och låter bakdäcket sticka ut en gnutta, eller ställa hojen diagonalt över släpet.

Ah okej.
Ni som har TIKI-släp hur är kvaliten på dem?
Om man bortser från att släpet antagligen kommer vara i korta laget, tror ni man får plats med 2st hojar på 120cm?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ah okej.
Ni som har TIKI-släp hur är kvaliten på dem?
Om man bortser från att släpet antagligen kommer vara i korta laget, tror ni man får plats med 2st hojar på 120cm?

Tror mitt släp är drygt 120 cm brett. Jag får plats med två hojar, men då krävs det att det är sporthojar, eller att styrena är i olika höjd. Då har jag iofs två fast monterade ställ i släpet, annars kan man ju vända hojarna åt olika håll så borde det gå smidigare.
Kvalitén är väl okej, har inte haft några problem med mitt släp hittills iaf.

Snowman89

Guest
Tror mitt släp är drygt 120 cm brett. Jag får plats med två hojar, men då krävs det att det är sporthojar, eller att styrena är i olika höjd. Då har jag iofs två fast monterade ställ i släpet, annars kan man ju vända hojarna åt olika håll så borde det gå smidigare.
Kvalitén är väl okej, har inte haft några problem med mitt släp hittills iaf.

Ah perfekt.
Jo men då kan man ju kanske köra 2st endurohojar där man spänner ihop gaffel på den ena och den andra använder man ett stöd mellan hjul och framskärm så man inte kan spänna ihop den så mycket.
Det låter ju väldigt bra då.
Köpte du ditt nytt?
Kommer du ihåg vad din modell heter?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ah perfekt.
Jo men då kan man ju kanske köra 2st endurohojar där man spänner ihop gaffel på den ena och den andra använder man ett stöd mellan hjul och framskärm så man inte kan spänna ihop den så mycket.
Det låter ju väldigt bra då.
Köpte du ditt nytt?
Kommer du ihåg vad din modell heter?

Japp, köpte nytt, var billigare än många begagnade. Tror det var ett C265. Har funderat på att montera om ställen så jag kan ha en packlår i framänden av släpet, så kan jag köra däck och ställ och annat skrymmande okänsligt skräp där istället för att behöva tetrispacka bilen.

Snowman89

Guest
Japp, köpte nytt, var billigare än många begagnade. Tror det var ett C265. Har funderat på att montera om ställen så jag kan ha en packlår i framänden av släpet, så kan jag köra däck och ställ och annat skrymmande okänsligt skräp där istället för att behöva tetrispacka bilen.

Aha okej!
Jag trodde du köpt en "riktigt" hojsläp som man kan enbart hojar på.
Men då är det ett syskon till den jag kikar på, dock mycket större.
Är framhjulsställen nått du tillverkat själv eller köpt färdigt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Aha okej!
Jag trodde du köpt en "riktigt" hojsläp som man kan enbart hojar på.
Men då är det ett syskon till den jag kikar på, dock mycket större.
Är framhjulsställen nått du tillverkat själv eller köpt färdigt?

Köpte ett par. Saknar verktyg för att bygga ett par vettiga. Nu sitter de ordentligt skruvade i släpet, längst fram så släpet är fortfarande användbart till annat, vilket testades när vi körde byggmaterial till garaget.

Snowman89

Guest
Köpte ett par. Saknar verktyg för att bygga ett par vettiga. Nu sitter de ordentligt skruvade i släpet, längst fram så släpet är fortfarande användbart till annat, vilket testades när vi körde byggmaterial till garaget.

Jo det är samma sak för mig..
Aha du råkar inte komma ihåg vart du köpte dem ifrån?

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag har använt julas framhjulsstöd till både mitt nuvarande och förra skåpsläp. Till racehoj är det det bästa jag hittat, funkar kanon.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ett sådant typ av transportstöd kräver väl att man även spänner fast cykeln med spännband i kronan eller motsvarande? Jag tolkar det annars som att man bara ska dra spännband i stödet och sen genom fälgen, men då tas ju alla sidokrafter upp i främre hjullagret, vilket knappast kan vara bra.

Skall du inte spräcka varvrekordet på slingan med 93%, så är det inte mycket mot att faktiskt köra hojen, så det är nog lugnt. :fakta

Edit: Däremot kan det va fint att spänna fast högre upp för att den inte skall trilla ikull, men lagret klarar sig nog.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...