Val utav mc för uppkörning ( Behörighet A )

niacin

Ny medlem
Gick med
25 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
snabb
Jag tänkte göra uppkörning för Behörighet A. Vilken motorcykel är den enklaste att köra upp med? Har själv kört enduro i många år om det är till någon hjälp :)


På trafikverkets hemsida står det följande:
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Gäller det till 2018-dec-31 om jag har förstått rätt?

Tacksam för svar:)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
BMW GS modeller är trevliga och köra.

Meeeeeeen....

Ducati 1299 Panigale? ;)


Ska du bara ha till uppkörning så rekomenderas en hoj där man sitter hyfsat rakt och kan svänga gott! :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
yes, >40kw samt minst 595cc och 175kg ska hojen ha =)
Står ju dock att även vikten kan vara lägre än 175kg fram tills december -18, eller läser jag det fel?
Motard måste ju vara bland det lättaste att köra manöverproven med, de flesta sådana väger väl en bit under 175 dock..
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Som jag fattar det är vikten oviktig om effekten ligger mellan 40 och 50kW, över 50 så måste den väga mer än 175 kg. Detta gäller t.o.m. hela 2018
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kawa er6 och yama mt-07 är riktigt lättkörda
 

niacin

Ny medlem
Gick med
25 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
snabb
Hur är det med Suzuki Bandit 600 eller Honda Hornet 600? Försöker komma undan så billigt som möjligt :D
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Som jag fattar det är vikten oviktig om effekten ligger mellan 40 och 50kW, över 50 så måste den väga mer än 175 kg. Detta gäller t.o.m. hela 2018

"Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW"

Står inte att den måste väga över 175kg om effekten är över 50 kW.
Däremot när övergångsregeln försvinner så måste den möta den nya minimum vikten och effekten.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hur är det med Suzuki Bandit 600 eller Honda Hornet 600? Försöker komma undan så billigt som möjligt :D

Har inte dubbelkollat att de uppfyller kraven på minst 595cc och 40kW.
Men gör de det så ska det vara lämpliga alternativ.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur är det med Suzuki Bandit 600 eller Honda Hornet 600? Försöker komma undan så billigt som möjligt :D
Körde upp på hornet 600, skolan hade såna, mycket bra hoj för proven.
Uppfyllet kraven på minst 595cc och 40kW. Årsmodellen skolan hade låg kring 100hk.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Körde nyss upp med min KTM 690 Duke som har 50kw och väger 160kg. Inspektören kollade på regbeviset och sa: Aa juste det är en övergångsregel.

Jag tyckte Duken gick utmärkt att köra upp med pga att den är lätt svängd med liten vänd radie och att den är lätt. Men se till att du är van vid den hoj du ska köra med
 

niacin

Ny medlem
Gick med
25 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
snabb
Körde nyss upp med min KTM 690 Duke som har 50kw och väger 160kg. Inspektören kollade på regbeviset och sa: Aa juste det är en övergångsregel.

Jag tyckte Duken gick utmärkt att köra upp med pga att den är lätt svängd med liten vänd radie och att den är lätt. Men se till att du är van vid den hoj du ska köra med

Den passar mig bra, ska nog satsa på en sån, tack!
 

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Genomförde uppkörningen på en Street Triple, oerhört tacksam hoj för ändamålet. Var faktiskt förbi konbanan häromdagen med RC8:an och testade krypkörningen. Var efteråt väldigt tacksam att jag inte körde upp med den :D
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Beror nog lite på hur nitisk provförättare man har också. Den jag fick sa att man ska såklart hålla sig så gott det bara går inom linjerna men har man fullt styrutslag så är det ju inte så mycket mer man kan göra, hojen som också sätter begränsningar.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Jag skulle säga 100% en Honda Africa twin lite lätt nerdrevad för bättre krypmöjligheter. Även ovan nämnda bmw gs av valfri generation skulle vara bra, har haft r1100gs r1150gs och r1200gs men affen med sitt 21" framhjul är klart stabilast vid krypkörning och mest lik en endurohoj i hur den beter sig dessutom lite lagom motor, GS´en är rätt brutal om man vrider på reser sig direkt på 1,an om du inte är försiktig, lättare att göra ett misstag samt kanske lite för mycket motor och för bra bromsar som förstahoj, med det menar jag att den har antidykgaffel och bromsar som låter dig ta i hur mycket som helst även mitt i en kurva så du kommer luras att tro att du är bättre förare än du är och våga köra fortare än du igentligen klarar. Börja på en mindre vass och mindre avancerad mc och lär dig få känsla för hur mycket man kan bromsa, lägga ner osv. Det kommer löna sig i längden. Och alla hojar går att busa med det behövs inga 150hk :tummenupp

26844511182_f3a9cb7c1c_o.jpgwheelie.jpgIMG_20140123_000001.jpgbulten.jpgBAE_9851.jpgwheelie2.jpg100_0901.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top