Val utav slicks! Pirelli, Bridgestone eller Michelin?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har två ytterligare set med däck att plocka ut från min däckleverantör. Han är återförsäljare för Michelin, Pirelli och Bridgestone…

Har tidigare kört med Michelins supermoto däck men vill prova på några nya däck samt slippa att kedjan tuggar ca 5 mm utav däcket!

Finner inga MC däck på Pirellis hemsida men vet att de har slicks. Skriv gärna ner modellnamn då jag finner inga! jo jag vet en modell som heter Dragon. Någon som har kört med dessa!?

Hur är det med Bridgestone, har de slicks för supermoto? Har hittat deras roadracing 250cc GP slicks som är 165. Någon som har kört med dessa?

Har sökt men finner inte mycket!

Snabba svar önskas som vanligt, då jag beställer imorgon :D

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Pirelli har iaf inte tidigare haft supermoto-slicks iaf. Deras RR-däck har jag åkt på, men det va för längesen för jag ska kunna uttala mig om kvalité. När du kan välja anpassade däck känns det självklart att välja bort dessa.

Michelin är nog de smalaste däcken jag haft på. Betydligt smalare än Metzler iaf. Fixa offset på fälgen om det tar i för mkt. Mkt gummi på däcken, bra då man kan träna mkt på däcken när man rejsat upp dom.

Bridgestone har jag inte testat personligen. Men en del kör med dom i SM & dom verkar funka minst lika bra som ngt annat.

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
2864718 Har två ytterligare set med däck att plocka ut från min däckleverantör. Han är återförsäljare för Michelin, Pirelli och Bridgestone…

Har tidigare kört med Michelins supermoto däck men vill prova på några nya däck samt slippa att kedjan tuggar ca 5 mm utav däcket!

Finner inga MC däck på Pirellis hemsida men vet att de har slicks. Skriv gärna ner modellnamn då jag finner inga! jo jag vet en modell som heter Dragon. Någon som har kört med dessa!?

Hur är det med Bridgestone, har de slicks för supermoto? Har hittat deras roadracing 250cc GP slicks som är 165. Någon som har kört med dessa?

Ja det finns Bridgestone slicks för supermoto. 120/600-17 fram och 165/625 -17 bak. Finns både soft och medium samt regndäck. Jörgen Huvell vann 450 klassen 06 på Bridgestone.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Har två ytterligare set med däck att plocka ut från min däckleverantör. Han är återförsäljare för Michelin, Pirelli och Bridgestone…

Pirelli har inga motarddäck men är typ samma företag som Metzler.
Metzlerdäcken är riktigt bra som motarddäck finns i två hårdheter K1 som är mjuka och K2 som är medium. K1 däcken är grymt fäste i men det finns ingen ingen snabb förare som får dom att hålla bak. Körde k2 däcken förra året bak och det är bra grepp i dom oxå. Problemet är att de är bredare på fälg än Michelin så har du problem med att kjedjan tuggar däck så är det nog inget bra val för dig. Men du kan ju alltid göra som andra gör sneställ däcket lite och se till att inte köra med för slak kjedja.

Bridgestone kom med ett motarddäck förra året och det ska vara rktigt bra. Det räckte för Jörgen Huvell att ta sitt första sm Guld med i all fall.
Hör med Olle här på forumet han är sponsrad av Bridgestone. Kallis en anna förare i SM kör med dessa och är oxå mycket nöjd.

Michelin är alltid Michelin och jag anser att deras mediumdäck har fantastiskt bra grepp kobinerat med hållbarhet. Svårt att köra sönder även med dålig fjäderinställning. Mediumdäcket bak heter 14A vilket är det vanligaste. Förra året kom det ett mjukare däck som har kannongrepp men håller ändå bra (mycket bättre än Metzler K1) det heter 29A både fram och bak.
Det är det här däcket som nästan alla som åker Michelin i SM åker på.
Finns även en medum hard som heter 22A men det är onödigt hårt. Kanske om du ska åka på en RR bana länge. Michelindäcken är de däck som klarar kjedjan bäst i mitt tycke. Även de framdäck som har bäst profil i 17".
Framdäck finns i medium 15A, soft 17A eller supersoft 29A. Supersoft låter mjukt men det håller. Kör med 29A eller 17A tycker jag. 15A håller kannon och har hyfsat grepp oxå.

Kom säkert med lite stavfel med det bjuder jag på......... Lycka till

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Stoffy; Hjälper väl inte trådstartaren speciellt. Men det är väl fram som meztler inte hållt för dom flesta. Jag körde de mjukaste & gjorde av med 2 framdäck på ett bakdäck. Minst :huvet Bakdäcken höll bra men fram bara försvinner. Tilläggas ska väl att det är grymt lite gummi på Metzler-däcken jämnfört med t.ex. Michelin.

Ang. Michelin så har jag även där kört de mjukaste & tycker dom håller riktigt bra. Speciellt framdäcken håller för evigt känns det som. Bak har jag lyckats överhetta dom vid ngt enstaka tillfälle när man bara kört asfalt, men annars ser jag inte varför man skulle köra ngn hårdare blandning än soft

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Får tacka för all information :tummenupp

Har skickat ett PM till Olof ang. Bridgestonedäcken, det är alltid kul att prova några nya däck...

OK, Michelins supermotodäck får bra omdömme. Har själv kört upp fyra uppsättningar med Michelins supermotodäck och är riktigt nöjd och som ni också säger håller länge. Jag har kört med Soft fram och medium bak. Trodde att medium var mjukast bak. kanske skall gå på ett mjukare däck bak också om det blir Michelin

Michelin är alltid ett säkert kort då jag vet vad man får. Skall se vad olof säger om Bridgestonedäcken, men duger det år Jörgen Huvell så kan jag också köra på däcken :D Söndagsförare som skall köra något rookierace...

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag fick aldeles nyligen hem de äkta motard-däcken från Bridgestone, så jag har inte hunnit prova dem än. Huvell verkar dock tycka att dem är helt kanon. Kan återkomma efter att jag fått tillgång till nån bana här :)

120/600 17" är samma som roadracingdäcken, man måste köra 16,5" om man ska ha den äkta motardblandningen. Dock är RR-framdäcken grymt bra även för supermoto. Körde med RR-däck i spanien och bakändan var inte riktigt så bra (kan ha å göra med att jag använde 180 bak och att fjädringen var precis som från fabrik) men framändan satt som ett smäck.

Bak är 165/625 17" motard-gummi. Du ska ha de som heter BM02Z. R04Z är roadracing. BM01Z heter framdäcket (16,5"), R01Z heter RR-framdäck.

I övrigt rekomenderar jag Medium-blandningen bak och Soft fram.. Jag körde upp ett 180 soft per dag på gokartbana i Spanien. Visseligen kör jag bakändan ganska hårt men... Fram gick det två däck på två veckor, helt ok.

När det gäller gummiblandningar:

YCY = Hard
YDC = Medium
YCX = Soft

Regndäck heter E06Z bak och ME01Z fram. Bridgestone har riktigt bra regndäck!

*Edit:
Jag tror att BS-däcken är smalare än metz tex, de ser väldigt smala ut :)

Bifogat

• IMG_7165 (Medium).JPG
    IMG_7165 (Medium).JPG
    44.9 KB · Visningar: 85
  • IMG_7174 (Medium).JPG
    IMG_7174 (Medium).JPG
    48.4 KB · Visningar: 81
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Tack!

Skall ringa min däckleverantör och han får höra med Bridgestone om däcken finns hemma på lager! Behöver dem snarast till Åland

Bakdäck 165/625 -17 BM02Z (motardblandning)

Framdäck 120/600 -17 R01Z (Roadracing) Då jag har 17 tums framfälg

Soft fram och medium blir nog bra så håller bakdäcken lite längre :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Annars har jag däck hemma ifall det skulle vara svårt att få tag på en uppsättning

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Men det är trångt i svingen... Då borde ett Michelin gå fritt med andra ord.

Dunlop är nått litet snäpp smalare än Michelin har jag för mig. Dunlopparna är gjorda för 5,5" fälg så de viker in lite lite längst ut på kanten.
Om nu de är intressanta...

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Honda AT -97
Jag har dunlop. De är bra :D Håller länge.
Snabb liten fråga ang. slicks bara. Om man har skuret slicks, är de lagliga för gata då?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag har dunlop. De är bra :D Håller länge.
Snabb liten fråga ang. slicks bara. Om man har skuret slicks, är de lagliga för gata då?

Nej de är de inte. (förutsatt att du skurit dem själv från ett rent racingdäck)

Sen finns det ju gatdäck typ BT014 från bridgestone som ser ut som ett skuret slicks.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Annars har jag däck hemma ifall det skulle vara svårt att få tag på en uppsättning

Min däckleverantör fick ej tag på rätt personer idag hos bridgestone, men han skulle ta kontakt med dem direkt på tisdagen. Skulle Bridgestone inte kunna leverera inom denna månad, så får du ett PM...

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC
liten fråga. om 165 tar i kedjan varför kör man inte på 160?

Tror om jag inte miss minner mig det på min cyckel. iuf inga sliks. men det ska väll på snart.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
liten fråga. om 165 tar i kedjan varför kör man inte på 160?

Tror om jag inte miss minner mig det på min cyckel. iuf inga sliks. men det ska väll på snart.

165 hos ett märke kan vara smalare än 160 hos ett annat. Alla märken har inte både 160 och 165 (är nog inget som har bådeock)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!