Valet står mellan: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Som oftast varje vår så blir man bra sugen på att skaffa sig ett alternativ till enduro/motardhojen och just nu är hojarna som intresserar mig mest: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1. D.v.s 2 st twin hojar och 2 st fyror. Som favorit just nu har jag Gixxern men det kan ändras beronde på vilka parametrar jag kommer fram till är viktigast, glida runt på stan och skjutsa, twin-sound, eller att ha max trycka i motorn samt väghållning.

Vad säger ni erfarna, om man kört/ägt båda typerna av hojar d.v.s twin resp. fyror, vilken typ av hojar tycker ni ger mest körglädje om man väger ihop resp. modells styrkor/svagheter. Twinhojarna jag kollat på står lägre i inköpspris vilket gör dem attraktiva (är inne på att köpa en -02 eller nyare).

Finns det tillräckligt med pulver i twinnarna för att man inte ska tröttna på dem redan första sommaren? Chassit på fyrorna jag nämner verkar också vara något mer påkostade med USD gaffel fram, är det något man märker på landsvägen ifall man pressar hojarna hårt?

Har kört hoj sedan jag var knatte, men mest har det blivit enduro/cross samt motard på senare tid. Har luftat en del 2-taktare på Gelleråsen/Anderstorp men aldrig en supersporthoj.

Tacksam för alla tips!

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
VTR visst är det en sp1 du funderar på!!!

r1 vilken årsmodel???

hur kan du ha med en SV.....!!!

Gixxer förstår jag:)

salig blandning :D

se till att fara å prova så du vet hur dom känns.

du blir nog nöjd vad du än köper.

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
obruT skrev:
VTR visst är det en sp1 du funderar på!!!

r1 vilken årsmodel???

hur kan du ha med en SV.....!!!

Gixxer förstår jag:)

salig blandning :D

se till att fara å prova så du vet hur dom känns.

du blir nog nöjd vad du än köper.

Funderar på en R1 -02, -03.

Sorry, menade Honda VTR1000F. Står alltså och väger mellan twin för rimliga pengar eller supersport.

Jepp, blandningen är salig eftersom jag inte har lyckats bestämma mig för vilken hojtyp det blir.

Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Pasi skrev:
Funderar på en R1 -02, -03.

Sorry, menade Honda VTR1000F. Står alltså och väger mellan twin för rimliga pengar eller supersport.

Jepp, blandningen är salig eftersom jag inte har lyckats bestämma mig för vilken hojtyp det blir.

he he...
kostnad första året skiljer STORT
en 1000f får du för 40000kr ca (kanske dom kostar mer)...försäkring (vet ej men inte så dyr)
r1...får du betala en del till ( 25-50000kr)...försäkring...(vet ej ganska dyr)

så första året skiljer det 30-55000kr ca....tänk på det

så du MÅSTE prova dom.......

edit ...dålig på räkna :)

Last edited:

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
Äger nu en vtr1000F -97.. å ja kan nog säga att ja aldrig mer kommer äga en mc med rad4.. men smaken ä ju som baken..
Fördelen med fajjerstormen ä ju självklart LJUDET, men oxå vridet, fan va skönt det är å slippa växla för å få draget, sen har vi ju det här med å åka på bakhjulet: MYCKET enklare med en v-twin..
Nackdelen är att den där sköna hästsparken som kommer när man klättrar mot toppen på varvmätaren, den finns inte på vtr:en...
Körde kompisens Retta -01, gick som ett skollat troll och har ju en mycket högre topphastighet än eldstormen, men ja tycker att 240knyck räcker, för det går jävligt fort upp till 200..
Kan inte uttala mig om gixxern eller sv:en, men R1an och vtr:en har båda sina för å nackdelar: provkör!!

Röd är snabbast

Mackantls97
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
Suzuki TL1000S(uperdeluxe)
Köpa

Pasi skrev:
Som oftast varje vår så blir man bra sugen på att skaffa sig ett alternativ till enduro/motardhojen och just nu är hojarna som intresserar mig mest: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1. D.v.s 2 st twin hojar och 2 st fyror. Som favorit just nu har jag Gixxern men det kan ändras beronde på vilka parametrar jag kommer fram till är viktigast, glida runt på stan och skjutsa, twin-sound, eller att ha max trycka i motorn samt väghållning.

Vad säger ni erfarna, om man kört/ägt båda typerna av hojar d.v.s twin resp. fyror, vilken typ av hojar tycker ni ger mest körglädje om man väger ihop resp. modells styrkor/svagheter. Twinhojarna jag kollat på står lägre i inköpspris vilket gör dem attraktiva (är inne på att köpa en -02 eller nyare).

Finns det tillräckligt med pulver i twinnarna för att man inte ska tröttna på dem redan första sommaren? Chassit på fyrorna jag nämner verkar också vara något mer påkostade med USD gaffel fram, är det något man märker på landsvägen ifall man pressar hojarna hårt?

Har kört hoj sedan jag var knatte, men mest har det blivit enduro/cross samt motard på senare tid. Har luftat en del 2-taktare på Gelleråsen/Anderstorp men aldrig en supersporthoj.

Tacksam för alla tips!
Köp en TL1000 :yoparty !! R eller S!! -00 eller så.... :tummenupp

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Provkörning verkar vara det enda rätta, risken finns iofs. att man faller för första bästa hojmodell man provkör eftersom den säkert kommer att kännas grymt pigg i jämförelse med hojen jag kör idag (52-55 bakhjulshästar/122 kg fulltankad).

Hur är t.ex. GSX-R 1000 att skjutsa med jämfört med SV1000? Funkar SV1000 chassit bra ifall man pressar hojen hårt, eller behöver framgaffel / bakfjädring moddas? Är det försäkrningsklass 7 på båda hojarna?

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Pasi skrev:
Provkörning verkar vara det enda rätta, risken finns iofs. att man faller för första bästa hojmodell man provkör eftersom den säkert kommer att kännas grymt pigg i jämförelse med hojen jag kör idag (52-55 bakhjulshästar/122 kg fulltankad).

Hur är t.ex. GSX-R 1000 att skjutsa med jämfört med SV1000? Funkar SV1000 chassit bra ifall man pressar hojen hårt, eller behöver framgaffel / bakfjädring moddas? Är det försäkrningsklass 7 på båda hojarna?
R1-02 ÄR EN SUPER HOJ :tummenupp

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Vad är bra / dåligt med R1 -02 resp. RSV Mille?

Eller om det är en känslig fråga, så vad fick dig att avstå att välja en annan modell :rolleyes:.

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Pasi skrev:
Vad är bra resp. dåligt med R1 -02 resp. RSV Mille?

Rsv Mille R.. Riktig hoj med öhlins runt om,Oz racingfälgar och en massa kolfiber:) grymt vrid samt ett ljud som får nackhåren att resa sig.Exklusiv.

R1=Sporthojarnas volvo,finns i varje gatuhörn och tustrålar inte så mycket mer än synen av plast.. visst går dom snabbt.. men vad gör några hundradelar/sekunder när man åker hoj.
:tungan
Ärligt talat så ska man nog testa både twin och rad4,sen bestämma sig:)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Körde SV1000S som lånehojj förra säsongen när min stod på verkstad.
Vad kan jag säga om den då. Jo visst motorn dra bra på botten och mellanregistret. Död på topp. Jag upplevde framhjulet som fladdrigt på ojämn kurvig väg. Samt hård i fjädring. Går säkert att justera viket jag ej gav mig in på. Mycket vibrationer. Mina fötter och händer domnade.

Kul hojj att busa runt med. Lätt att få på slangen... Och soundet är ju twin.
Dock så tror jag att du skulle trivas bättre på någon av de andra hojjarna.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pasi skrev:
Som oftast varje vår så blir man bra sugen på att skaffa sig ett alternativ till enduro/motardhojen och just nu är hojarna som intresserar mig mest: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1. D.v.s 2 st twin hojar och 2 st fyror.

Tjena Pasi!

Kommer du ihåg mig!?

Jag sålde XR'en och tjackade en R1'a 02'a. Jag är grymt nöjd med den. Du som gillar att åka på slangen skall nog välja en rad 4'a! =)

Hör av dig så får du testa min Retta om du vill!!!

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
RoLLER skrev:
Tjena Pasi!

Kommer du ihåg mig!?

Jag sålde XR'en och tjackade en R1'a 02'a. Jag är grymt nöjd med den. Du som gillar att åka på slangen skall nog välja en rad 4'a! =)

Hör av dig så får du testa min Retta om du vill!!!

Är det Rolle som döljer sig bakom signaturen RoLLER, vi har nog setts hos Micke i så fall?

Ja, det lutar nog åt en 4:a. Tack för erbjudandet att testa din hoj :banana.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Som motardpilot finns det en fördel med twin, motorkaraktären är ganska lika med massor av vrid, jämn effektkurva och ordentlig motorbroms. VTRblablabla-F har lite för lite effekt och ett klent chassie i motsats till SP1 / SP2 som i alla fall inte lider av chassieproblem. Stabilare hoj för dom pengarna får man leta efter.

Edit: Passerar du linköping är det bara att du säger till så kan du få prova en SP1. Den är relativt enkelt konverterbar mellan streetfighter / racer.

/HW

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Sant... en väljusterad R1:a har faktiskt mer vrid hela vägen jämfört med en SP1:a

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Hmm, trodde ett tag att jag hade bestämmt mig, men känner mig osäker igen. :huvet

Åker till handlaren imorgon och kollar på hojarna, kanske man får ta sig en provtur oxå.

Effektmässigt, hur mycket hp får man ur en SV1000S med slip-on/omprogrammerad box?

Ni som har fina exemplar av årsmodellerna -02 eller -03 av hojarna GSX-R1000 eller R1 salu kan alltid skicka ett PM med info, gärna bilder och tänkt pris.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pasi skrev:
Är det Rolle som döljer sig bakom signaturen RoLLER, vi har nog setts hos Micke i så fall?

Ja, det lutar nog åt en 4:a. Tack för erbjudandet att testa din hoj :banana.

Nej nej.... Du var hemma hos mig och jag meckade ihop en SOE film tillsammans med.... va fan hette han nu igen då.... SOE chefen.... hårdrockaren....? Du jobbade på bank va?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras