DanHam
DanHam
- Gick med
- 18 Mar 2019
- Ort
- Kävlinge
- Hoj
- -78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Jag tänkte på en sak som jag har observerat när jag surfade runt och kollade på lämplig olja till en gammal ZZR1100.
En kille skrev att han hade en ZZR1100 som han hade precis hällt Biltemas mc-olja på sedan hade han hade dragit en runda på en racing-bana och när han kollade oljan igen så var den lika ren och fin som när han fyllde på. Kanonbra olja tyckte han.
Jag är ingen oljeexpert men har jobbat på Lubrizol (additiver) och jobbat med avgasrening för många år sedan så jag anser mig som ganska kunnig på oljor.
Hur som helst kan man konstatera två saker. Man ser knappt på oljan efter så kort tid vilken nytta den gör. OCH. En olja som är lika ren efter lång körning vid normalt oljebyte enligt tillverkaren är inte bra utan usel. Den har inte gjort vad den ska, nämligen lösa upp sot och rester så motorn är ren såväl som välsmord. Oljan är ett ”tvättmedel” för motorn.
Exempel: Skulle man tvätta skitiga kläder med ett tvättmedel i badkaret och vattnet är lika rent efteråt, så fattar man ju att skiten sitter kvar. Samma med motorn.
Summa sumarum är att en ”skitig” olja betyder att den gjort vad den ska på den biten, sen ska den ju minska friktionen genom oljefilm och i viss mån kyla dessutom.
Som någon skrev, olja är inget problem mer än på speciella hojar med lite annan konstruktion, t.ex. torr koppling istället för våt.
PS. Har själv kört på Biltemas mc-olja ”Classic” på en CBR utan problem. De flesta mc-firmor kör med Castrol på nya(re) hojar.
En kille skrev att han hade en ZZR1100 som han hade precis hällt Biltemas mc-olja på sedan hade han hade dragit en runda på en racing-bana och när han kollade oljan igen så var den lika ren och fin som när han fyllde på. Kanonbra olja tyckte han.
Jag är ingen oljeexpert men har jobbat på Lubrizol (additiver) och jobbat med avgasrening för många år sedan så jag anser mig som ganska kunnig på oljor.
Hur som helst kan man konstatera två saker. Man ser knappt på oljan efter så kort tid vilken nytta den gör. OCH. En olja som är lika ren efter lång körning vid normalt oljebyte enligt tillverkaren är inte bra utan usel. Den har inte gjort vad den ska, nämligen lösa upp sot och rester så motorn är ren såväl som välsmord. Oljan är ett ”tvättmedel” för motorn.
Exempel: Skulle man tvätta skitiga kläder med ett tvättmedel i badkaret och vattnet är lika rent efteråt, så fattar man ju att skiten sitter kvar. Samma med motorn.
Summa sumarum är att en ”skitig” olja betyder att den gjort vad den ska på den biten, sen ska den ju minska friktionen genom oljefilm och i viss mån kyla dessutom.
Som någon skrev, olja är inget problem mer än på speciella hojar med lite annan konstruktion, t.ex. torr koppling istället för våt.
PS. Har själv kört på Biltemas mc-olja ”Classic” på en CBR utan problem. De flesta mc-firmor kör med Castrol på nya(re) hojar.